امکان خرید قطعات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای تاکسیرانان؛ به‌زودی/برای اجرای عدالت سامانه‌های نظارتی هوشمند می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره وضعیت کنونی هوشمندسازی این سازمان و همچنین اجرای اقدامات رفاهی برای سال ۱۴۰۱، توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی اسماعیل بگی در گفت‌وگو با شهر، درباره هوشمندسازی حوزه تاکسیرانی، بیان کرد: چهار بخش (سامانه‌های خدماتی، سامانه‌های نظارتی، پرداخت الکترونیک و حمل و نقل عمومی) در هوشمندسازی مدنظر قرار دارد. بخشی از این اقدامات طی سال‌های گذشته انجام شده اما به علت وسعت کار و ضرورت به روز بودن، بخش دیگری از اقدامات باقی مانده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه عنوان کرد: بخش نخست مربوط به خدماتی است که به شهروندان و تاکسیرانان ارائه می‌شود. سامانه‌ای تحت عنوان سیماتاکسی از گذشته وجود داشته اما بسیاری از فرآیندهای این سامانه نیازمند اصلاح و بازنویسی هستند. 

اسماعیل بگی با بیان اینکه سامانه سیما تاکسی امکان نظارت و ارائه خدمات به صورت کاملاً درست را ندارد، افزود: هدف سازمان تاکسیرانی این است که تمامی خدمات سامانه، غیرحضوری و الکترونیک شود؛ یعنی تاکسیرانان و شهروندان بتوانند در هر ساعتی از شبانه روز درخواست خود را ثبت و از خدمات به صورت غیرحضوری بهره مند شوند.

توسعه اپلیکیشن‌های خدمات تاکسیرانان و شهروندان در دستور کار

وی در ادامه اعلام کرد که توسعه اپلیکیشن‌های خدمات تاکسیرانان با هدف غیرحضوری سازی، ارزان سازی و پایداری خدمات (صدور پروانه، مرخصی، امکانات رفاهی و ...) و همچنین توسعه اپلیکیشن خدمات به شهروندان در جهت ارتقاء رضایتمندی (نظارت، نظرسنجی، اطلاع رسانی و ...) در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن تأکید بر ضرورت ویرایش جدی بخش‌های دیگر سامانه سیماتاکسی، گفت:  درحال حاضر این روند به علت مشکلات فنی پیش آمده طی سه هفته اخیر، کند شده است.

اسماعیل بگی درباره بخش دوم هوشمندسازی یعنی نظارت بر عملکرد تاکسیرانان، توضیح داد: طی سال‌های گذشته، نظارت بر عملکرد تاکسیرانان، هوشمند سازی شده نبود. باید ماتریسی از موضوعات مختلف استخراج شود تا پس از آن به سمت مرحله اجرا پیش رویم. درحال حاضر به سمت مرحله اجرا در این حوزه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه توسعه سامانه‌های نظارتی و هوشمندسازی آن شامل سامانه‌های دوربین‌های سطح شهر-پایانه‌ها، ساماندهی ثبت تخلف بازرسان میدانی و ... می شود، گفت: از طریق هوشمندسازی سامانه‌های نظارتی می‌توان به عملکرد تاکسیرانان پی برد تا برمبنای عملکرد عادلانه، رتبه بندی شوند. درحال حاضر هیچ اطلاعات جامعی از عملکرد تاکسیرانان در دست نیست که همین موضوع ضرورت هوشمندسازی را می‌طلبد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در تشریح بخش سوم یعنی توسعه پرداخت الکترونیک کرایه، بیان کرد: باید پرداخت الکترونیک عملیاتی سازی شود. پیشرفت خوبی در این بخش وجود دارد.

حذف بارکدهای جانبی پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی

اسماعیل بگی در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با اعمال نرخ کرایه جدید تاکسیرانان از اردیبهشت، بارکد پرداخت الکترونیک روی برچسب کرایه تاکسی‌ها ثبت شد. همچنین بارکدهای جانبی درحال حذف هستند. همین امر باعث شده تا دسترسی به پرداخت الکترونیک کرایه بیشتر شود. پرداخت الکترونیک کرایه در ماه‌های اخیر، حدود دو نیم تا سه برابر افزایش یافته است. درضمن همه تاکسیرانان قابلیت نصب بارکد پرداخت الکترونیک کرایه را دارند.

وی درباره بخش چهارم یعنی هوشمندسازی حمل و نقل هم گفت: این بخش شامل دو قسمت تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های شخصی (دربستی) می‌شود. اقدامی با همکاری شرکت خصوصی «به‌همراه» در حوزه تاکسی خصوصی شکل گرفته اما سرعت فرآیند اجرای آن بسیار پایین است. قصد داریم که خدمات حمل و نقل عمومی یعنی تاکسی خطی را در این زمینه هوشمند سازی و مدیریت کنیم. این موضوع بخشی از پازل بزرگ‌تر هوشمندسازی حمل و نقل شهر تهران است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره فعالیت تاکسیرانان در زمان‌های اوج ترافیک و مسافر در شرکت‌های تاکسی اینترنتی، توضیح داد: حدود دو سال گذشته قراردادی میان معاونت حمل و نقل و شرکت خصوصی اسنپ منعقد شد تا طی آن دستورالعملی اجرا شود. ناظر این دستورالعمل معاونت حمل و نقل است. وزارت کشور باید اطلاعاتی درباره شرکت‌های تاکسی اینترنتی را در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار دهد.

تلاش برای ارائه ایساکوکارت به همه رانندگان و استمرار خدمات‌دهی

اسماعیل بگی در ادامه افزود: معاونت حمل و نقل  باید الزاماتی را در خصوص تاکسی‌ها رعایت کند. باید اختیاراتی از معاونت حمل و نقل به سازمان تاکسیرانی تفویض شود تا بتوانیم یک‌سری از موضوعات را حل و فصل کنیم. البته دستورالعملی هم توسط سازمان تاکسیرانی آماده شده اما باید معاونت حمل و نقل آن را به وزارت کشور تحویل دهد. طبق این دستورالعمل باید شرکت‌های خصوصی در زمان اوج ترافیک به تاکسی‌های خطی، مسافر ندهند.

وی درباره اقدامات رفاهی امسال، بیان کرد: درحال تلاش هستیم تا ارائه ایساکوکارت به تاکسیرانان مداومت و نظم بیشتری داشته باشد و همچنین مشمول همه تاکسیرانان شود. درحال حاضر فقط یک دهم تاکسیرانان شهر تهران از خدمات ایساکوکارت بهره برده‌اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پایان عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای با بانک رسالت امضاء شده است که درحال عملیاتی کردن آن هستیم. طبق این تفاهم نامه، امکان خرید قطعات خوبی برای تاکسیرانان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 23209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =