خیزش مجدد اپیدمی کرونا/ ضرورت اجرای هر چه سریعتر طرح شهید سلیمانی

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از خیزش مجدد اپیدمی کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش شهر، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در ایران، اظهار کرد: شواهد متعدد اپیدمیولوژی حاکی از افزایش خیزش مجدد اپیدمی در کشور است، در حالی که دو هفته پبش عمده موارد اپیدمی در آمریکای جنوبی بود به سرعت جغرافیای اپیدمی تغییر و به آسیا و بویژه منطقه ما، غرب آسیا و منطقه مدیترانه شرقی کوچ کرده است. تقریبا تمامی کشورهای منطقه این روند افزایشی را به سرعت شاهد هستند.

 وی افزود: در این شرایط شاخص‌هایی مانند مرگ و بستری یا رنگ‌بندی شهرها که از اساس غیرعلمی است ما را گمراه خواهد کرد. حال سوال این است، پس در این شرایط چه باید کرد؟  اولین کاری که باید انجام داد، تقویت بیماریابی فعال با افزایش تست در جمعیت عمومی به ویژه در مبادی ورودی کشور و مکان‌های پرخطر است.

سوری با بیان اینکه دومین اقدام شناسایی کانون‌های ابتلا و طغیان‌های پراکنده در کشور و اقدامات فوری برای مهار آنهاست، گفت: تقویت تیم‌های واکنش سریع که معلوم نیست چرا وزارت بهداشت آن را تعطیل کرد برای این امر بسیار مهم است. رصد و رهگیری رو به قبل و رو به بعد ابتلا در موردهای شاخص، اقدام مهمی دیگر است.

وی یادآور شد: اجرای طرح شهید سلیمانی با توجه به شرایط حاضر اقدام مهم دیگر است. پیشگیری به جای درمان و سرمایه‌گذاری بیشتر در این امر بسیار مهم است. در طول این پاندمی تحقیقات نشان داده که حدود ۵۷ درصد هزینه‌ها صرف دارو شده است که هیچ‌کدام درمان اختصاصی نبوده است در حالی که با کمتر از یک درصد این هزینه می توان بیماریابی فعال را ایجاد و تقویت کرد. 

این اپیدمیولوژیست با اشاره به ایام حج اظهار کرد: اکنون با توجه به ایام حج و بازگشت زائران عتبات، لازم است اقدامات ویژه برای زوار و سایر مسافرانی که به کشور بازمی‌گردند انجام شود. در مدیریت اپیدمی کووید ۱۹ هنوز سوالات بی پاسخ فراوانی برای تحلیل وضعیت و برنامه‌ریزی و تصمیم گیری داریم. برای مثال هنوز ما نمی دانیم عوارض احتمالی واکسن‌هایی که تزریق کرده‌ایم چه بوده است؟ هنوز نمی دانیم سطح ایمنی مردم برای مقابله با بیماری چقدر است؟ هنوز نمی‌دانیم واریانت غالب یا واریانت‌های جدید دقیقا چه هستند؟ و هنوز با لجاجت از در اختیار گذاشتن داده های اپیدمی به محققان خودداری می شود و این داده‌ها در انحصار تعداد معدود و انگشت شماری است که دانش کافی برای تحلیل  و استنتاج علمی از آنها را ندارند و هر کسی جز خود را نامحرم می‌دانند.

سوری بیان کرد: متاسفانه پیش‌بینی‌های ما درست از کار درآمده و شاهد خیزش مجدد اپیدمی هستیم و باز هم مسئولان وزارت بهداشت تعلل می‌کنند.

وی تأکید کرد: ردیابی تماس یافتگان اگر اکنون شکل نگیرد و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را الان اجرا نکنند، اگر بودجه برای پیشگیری تزریق نشود، یک‌ماه دیگر ممکن است ده‌ها برابر لازم شود خرج درمان کنند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 23238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =