شهر آفتاب به یک شهر واقعی نمایشگاهی تبدیل شود/ لزوم تهیه قانون ویژه برای اداره پایتخت/ موضوع آلودگی هوا توسط شهردار در هیات دولت پیگیری شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و پنجمین جلسه شورا در واکنش به گزارش شهردار تهران، تذکرات، پیشنهادات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ارائه گزارش توسط شهردار تهران اظهار کرد: در خصوص کاهش زمان صدور پروانه مصوبه ای در مهرماه سال گذشته داشتیم که هنوز اجرایی نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که اقدامات در کاهش زمان صدور پروانه همزمان انجام شود، تصریح کرد: بسیاری از پروسه های صدور پروانه با این اقدام کاهش پیدا می کند.

وی افزود: در خصوص پروژه های عمران، بزرگراه یادگار امام(ره) در درجه اول اولویت قرار دارد. بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری نیز از اولویت های بعدی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تونل شهید متوسلیان نیز بسیار مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی وارد نشود شهرداری نباید کار را آغاز کند. این تونل باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شهر آفتاب مسئله بسیار مهمی است و باید این شهر به یک شهر واقعی نمایشگاهی تبدیل شود. موافق این نیستیم که تعداد نیروها را افزایش دهیم چون بار حقوقی برای شهرداری دارد و اضافه کردن بیش از حد نیرو از کیفیت کار کم می کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور اعلام کرده که برنامه های مدیریت شهری باید چهار ساله باشد، گفت: باید برنامه ریزی شود که برنامه چهارساله تدوین و ارائه شود چون برنامه ها دیگر پنج ساله نخواهد بود. ارائه برنامه بلند مدت ایراد نیست و هرچه بلندمدت تر باشد بهتر می توان عمل کرد اما باید در زمان مدیریت خود بتوانیم برنامه هایی را عملیاتی کنیم.

راه نجات تهران قانون جامع مدیریت پایتخت است

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بر اساس بیانیه گام دوم، جوانان زمینه ساز تحول هستند، گفت: یکی از راهبردهای شهردار تفاهم نامه ها و قرارگاه هاست که اقدام خوب و اما کوتاه مدت است. راه نجات تهران قانون جامع مدیریت پایتخت است و اگر قرار است کاری از مدیریت شهری ششم باقی بماند این قانون جامع خواهد بود.

وی تأکید کرد: اداره پایتخت نیازمند قانون ویژه است و تأکید می کنم این موضوع را در دستور کار قرار دهید و از توان مجلس شورای اسلامی استفاده شود. اگر منتظر قانون مدیریت یکپارچه نشسته ایم به دلیل مسائل قانونی در شرایط فعلی به نتیجه نخواهد رسید.

اقراریان با اشاره به مشکلات جنوب شهر تهران، خاطرنشان کرد: مادامی که نتوانید تصویری از زندگی در جنوب شهر تهران ارائه دهید نمی توانید از این ظرفیت برای تحول شهر استفاده کنید.

وی افزود: امروز اگر نتوانیم مشارکت دستگاه های دیگر را به صورت قانونمند و نه با مشارکت التماسی جذب کنیم نمی توانیم به نتیجه برسیم. پایتخت بودن تهران به بلای جان این شهر تبدیل شده که با اصلاح قوانین، این مسئله حل خواهد شد.

توجه به بافت فرسوده مورد تاکید است

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: آنچه شهردار تهران به آن اشاره می کند مدینه فاضله است و باید ببینیم که امکانات داریم یا خیر؟ زمان منتظر ما نیست. در این مدت شهرداری کار کرده و باید ببینیم این اقدام عملی کجا احساس می شود.

وی ادامه داد: دو هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان درآمد در سال جاری داشته ایم و در فروردین و اردیبهشت ماه شش هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته ایم. یقین داشته باشیم که در ماه آینده شهر آفتاب یا شهروند را خواهیم فروخت. اگر نتوانیم در این ایام درآمد حاصل کنیم رویاهایی که در سر داریم محقق نخواهد شد.

کاشانی با بیان اینکه اگر کمیسیون ماده پنج اقدام عملی انجام ندهد درآمدهای این حوزه محقق نخواهد شد، گفت: اصلی ترین موضوع ایمنی ساختمان در بافت فرسوده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: ۹۰ کلان پروژه بر اساس چشم انداز ۱۰ ساله عنوان شده است و باید ببینیم این چشم انداز چه بخشی است و باید بر اساس برنامه ارائه شود که پس از آن توسط مدیریت شهری آینده مورد پیگیری قرار بگیرد.

شهرداری تهران موضوع آلودگی هوا را پیگیری کند

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بازارها ذیل میادین ایجاد می شود، گفت: ۲۲ میدان در سطح شهر داریم که وظیفه آن نظارت بر بازارها، بازارچه ها و غرفه هاست. ۲۴۰ بازار و بازارچه در سطح شهر داریم.

وی ادامه داد: رضایتمندی مردم در حوزه های مختلف احصا و گزارش آن به شورا ارائه شود. این اقدام با کار علمی دقیق در حوزه های مختلف صورت بگیرد و در بخش هایی که رضایتمندی پایین است، کیفیت کار را بهبود ببخشیم.

پیرهادی تأکید کرد: انتظار داریم که شهردار تهران به عنوان عضو هیئت دولت، موضوع آلودگی هوا را به ویژه PM۱۰ دنبال کند. هرچند شهرداری تهران متولی این بخش نیست. ما دوباره این آلودگی را خواهیم داشت و کسی به این تذکر گوش نمی دهد لذا تقاضا داریم شهردار تهران موضوع را در هیئت دولت پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در حوزه MRF ها اقدامات دنبال شده است، گفت: پیگیری های فرهنگی و اجتماعی پیرامون این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود. شهرداری مذاکره کند که تدبیری برای سکنه پیرامون MRF ها اندیشیده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات حقوق کارکنان رسمی شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری مکلف به اجرای قانون در این زمینه است. نمی توان برخی کارکنان قراردادی افزایش ۵۸ درصدی حقوق و کارکنان رسمی افزایش حقوق ۱۰ درصدی داشته باشند.

ساخت خطوط مترو به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز برنامه ۱۰ ساله ای از سوی شورا برای شهر تهران تدوین نشده است، گفت: انتظار می رود که تدوین برنامه ها با همکاری با شورا انجام شود.

وی افزود: شهردار تهران به این موضوع اشاره کرد که توسعه مترو از ۲۰ سال به پنج سال کاهش پیدا می کند که جای خوشحالی است. ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت خطوط مترو نیاز است و اگر پنج سال آینده شهرداری هیچ هزینه ای نداشته باشد و صد در صد بودجه را به مترو اختصاص دهد معادل کل بودجه پنج ساله شهرداری خواهد بود و این امر واقعی و منطقی نخواهد بود و باید منابع آن پیش بینی شود.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه برش سالانه برنامه ها باید مشخص شود، تصریح کرد: باید بدانیم که چه میزان انتظار و همکاری برای تحقق این برنامه ها داشته باشیم. در گذشته روزشماری برای طرح ها وجود داشت و انتظار داریم که این روزشمار در حال حاضر نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اضافه شدن ۶۳۰ واگن بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: نمی توان بدون پرداخت پول وعده دو ساله در این خصوص بدهیم.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه گزارش های اقدامات باید ارائه شود که مردم شیرینی اقدامات را احساس کنند، گفت: گزارش خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص همایش فرصت های سرمایه گذاری ارائه شد اما همزمانی برگزاری نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده این همایش را تحت الشعاع قرار می دهد.

توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و آلودگی هوا دغدغه مردم است

همچنین ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حجم زیاد برنامه های شهرداری گفت: تنوع خدمات در شهرداری بسیار گسترده است و به اعتبارات، نیروی انسانی و منابع زیادی نیاز دارد. آرزوهای بزرگ نیاز به یک ظرف بزرگ دارد و  باید ببینیم هماهنگی ها، منابع مالی و تیم متخصص و یکپارچه برای اجرایی کردن برنامه ها فراهم شده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده و آلودگی هوا دغدغه مردم است، اظهار کرد: اگر شهردار اولویت خود را در این سه برنامه قرار دهد و حتی ۳۰ درصد این سه برنامه را عملیاتی کند، نام او در تاریخ بلدیه ماندگار خواهد شد.

امانی افزود: مردادماه سال ۱۴۰۴ باید صندلی را تحویل دهیم و برنامه های سه سال و دو ماه باقی مانده را باید ارائه دهیم. باید در پایان چهار سال کارنامه ای ارائه دهیم که بتوانیم حداقل نمره ۱۰ از مردم بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه های شهر تهران از جیب مردم شهر هزینه می شود، گفت: کارکنان شهرداری از مردم حقوق می گیرند و اگر منابعی داریم باید برای دغدغه های اصلی مردم هزینه شود.

نقش شهرداری در مسکن استیجاری چیست؟

وی در ادامه ضمن بیان این پرسش که شهرداری در مسکن استیجاری چه نقشی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید این موضوع در توضیحات روشن و شفاف شود.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورا و شهرداری قرار است در کنار هم شهر را اداره کنند. باید در بیان مطالب دقت شود چون سخنان ما انتظارات نامعقول ایجاد می کند.

خدمات ارائه شده شهرداری قابل تقدیر است

وی افزود: برنامه ها طوری مطرح نشود که گویا ۱۱ ماه ابتدایی سال شهرداری کاری را انجام نداده است. خدمات ارائه شده قابل تقدیر است اما قطعا تذکرات و نقدهایی را نیز داریم.

آخوندی با بیان اینکه اقدامات در شهر انجام شده است، یادآور شد: اداره این شهر کار بزرگی است که توسط پرسنل خدوم شهرداری انجام می شود.

وی با تأکید بر حضور جدی شهردار تهران در پنل های تخصصی همایش فرصت های سرمایه گذاری، یادآور شد: این حضور می تواند دلگرمی بزرگی برای سرمایه گذاران در مشارکت باشد. نباید به یک همایش بسنده کنیم و با سرمایه گذاران در تعامل باشیم و از طرفی موانع سرمایه گذاری نیز برطرف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تنها نباید به دنبال پروژه های بزرگ باشیم چون ممکن است سرمایه گذاران بتوانند برای رفع دغدغه های منطقه ای نیز وارد عمل شوند.

آخوندی همچنین تصریح کرد: تمام امکانات باید بسیج شوند که می تواند ظرفیت بزرگی برای شهر تهران باشند. قفل های سرمایه گذاری باید در شهر تهران باز شود و اگر شورا می تواند کمکی در این زمینه ارائه دهد، اعلام شود.

در بیان نظرات باید نقاط قوت و ضعف در کنار یکدیگر دیده شوند

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در اظهار نظر برخی اعضا سیاه نمایی هایی نیز صورت گرفت، گفت: برخی موارد عنوان شد که گویا شهرداری هیچ اقدامی انجام نشده است. باید نقاط قوت را ببینیم و تقدیر کنیم و ضعف ها را نیز بگوییم. اینکه تنها ضعف ها را مطرح کنیم هنر نیست.

وی ادامه داد: گزارش ارائه شده نمایش تحول در شهر بود. شهردار جسارت و قدرت دارد و خود را در موجی قرار می دهد که اقدامات جدید انجام دهد. مشخص است که در حوزه حمل و نقل نمی توان کار دو ماهه یا سه ماهه انجام داد.

سروری همچنین تصریح کرد: اینکه ۷۷ میلیون یورو در دولت برای توسعه حمل و نقل مصوب می شود و خروج این بودجه از سازمان برنامه و بودجه و وارد شدن به جلسه سران قوا، اقدام بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه برخی طرح ها مردم را آزرده خاطر کرده بود، گفت: من زمانی نماینده مجلس بودم و مردم عاجزانه مطرح می کردند که تا چه زمانی باید در گیر و دار طرح های فریز شده قرار بگیرند. منفی بودن هنر نیست هرچند رسانه ها این را می طلبند. اجرای طرح ها در شهر کار بزرگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سروری تأکید کرد: اضافه شدن طبقه در بافت فرسوده اقدام خوبی است و تحول ویژه ای در این بافت ایجاد می کند. چرا نباید این اقدام را ببینیم. این یک افتخار بزرگ است که در زمان ما انجام شده است.

وی در ادامه یادآور شد: اضافه شدن فضای سبز برای استفاده شهروندان نیز یک اقدام بزرگ است و چرا آن را نبینیم. هزار و ۲۵۰ هکتار افزایش فضای سبز صورت گرفته است. این موارد عملکرد به شمار می رود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با وجود کمبود منابع در راستای افزایش حقوق کارکنان اقدام کرد، گفت: تقاضای ما از شهردار این است که گزارشات را محدودتر ارائه دهد. شهرداری کارنامه بسیار درخشانی در طول این مدت داشته که این کارنامه متعلق به شوراست که ریل گذاری کرده است.

انتهای پیام/

۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 23252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =