۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۹
کد خبر: 23279

نمایشگاه تهران۱۴۰۱؛ فرصتی برای اداره شهر با مردم

عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری 
نمایشگاه تهران۱۴۰۱؛ فرصتی برای اداره شهر با مردم

راه‌اندازی نمایشگاه تهران۱۴۰۱ با موضوع شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری، تلاشی است برای معرفی ظرفیت‌های موجود در قلمرو شهر تهران که زمینه لازم را برای آشنایی با حوزه‌های بخشی و فرابخشی شهری ایجاد کرده است.

از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری یکی از شعارها و برنامه‌های اصلی شهردار تهران، «اداره شهر با مردم» اعلام شد. این در حالی است که تداوم رویکردهای مدیریتی از بالا به پایین طی ادوار مختلف در جانِ سازمان و جامعه رخنه کرده و ایجاد تحول بنیادین در نگرش آنها را به امری سخت و خرق عادت تبدیل کرده است؛ امری که نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم و تقویت باور شهروندان به اراده واقعی مدیران شهری به مشارکت‌پذیری عمومی است و ازجمله مصادیق بارز و عملیاتی آن طی مدت ۱۰ماه گذشته می‌توان به راه‌اندازی پویش قرار خدمت با هدف رویارویی مستقیم شهردار و مدیران ارشد با مردم و مواجهه واقعی با مسائل و نیازها و نیز در اولویت قراردادن مشکلات طبقات ضعیف جامعه و توجه به حوزه آسیب‌های اجتماعی در قالب جمع‌آوری و بازپروری معتادان متجاهر و پاکسازی مناطق ناایمن شهری و مشکلات مسکن شهری اشاره کرد.
اما وجه دیگری از ایجاد فرصت برای طلب مساعدت از شهروندان در اداره شهر، معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و بسترهای موجود شهری است که نمایش تجمیع‌شده آن برای اقشار مختلف اعم از سرمایه‌گذاران، اصناف، نخبگان اجتماعی، سازمان‌های دولتی و خصوصی و عموم مردم فرصتی است تا تصویری روشن و ملموس از منابع و امکانات را برای تعریف همکاری‌ها و تعاملات ایجاد کند.
راه‌اندازی نمایشگاه تهران۱۴۰۱ با موضوع شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری، تلاشی است برای معرفی ظرفیت‌های موجود در قلمرو شهر تهران که زمینه لازم را برای آشنایی با حوزه‌های بخشی و فرابخشی شهری ایجاد کرده است.
این نمایشگاه در واقع فراخوانی از سوی شهرداری تهران برای مشارکت‌جویی عمومی و حکمروایی جمعی بر شهر است. مدیران شهری در این دوره، به‌واقع بر این باورند که افزایش هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای رویارویی مستقیم با مردم، اصناف و نخبگان در قالب گروه‌های استارت‌آپی، نهادهای غیردولتی، سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ و سازمان‌های دولتی و عمومی موجب شکل‌گیری تعاملات گسترده و هم‌افزایی در اجرا می‌شود، لذا با برپایی غرفه‌های متنوع از حوزه‌های مختلف خود و معرفی ظرفیت‌های هر بخش و برگزاری پنل‌های متعدد علمی و تخصصی با حضور استادان و مختصصان شهری و نیز نشست‌های رسانه‌ای با مدیران شهری در حاشیه نمایشگاه، فضای تعاملات دوسویه را فراهم کرده‌اند.
همچنین با برپایی نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده فرصت مناسبی را برای توسعه دیپلماسی شهری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در سایر کشورهای مورد معاهده ایجاد کرده‌اند تا با نمایش و اشتراک‌گذاری آخرین دستاوردهای حاصل‌شده در جهان، علاوه بر تقویت روابط با شهرهای خواهرخوانده، فضای دعوت از سایر شهرها و کلانشهرهای جهان برای همکاری‌های دوجانبه را فراهم کنند.
تغییر ادبیات مدیریت شهری باید به سمت مفاهیمی همچون مشارکت‌جویی در اداره شهر، تعامل و حکمروایی عمومی، امیدآفرینی و جلب اعتماد عمومی با این هدف که دال مرکزی سیاست‌ها و اقدامات مبتنی بر آنها قرار گیرد، حرکت کند.
این تنها راه رسیدن به هدف متعالی جلب رضایت مردم و شهروندان عزیز و وفاداری در امانتی است که برعهده گرفته‌ایم، لذا امیدواریم با استعانت از خداوند متعال بتوانیم با تداوم اینگونه از اقدامات عملگرایانه، موجب پویایی و کارآمدی شهر و شهرداری تهران و افزایش حس امید و اعتماد عمومی و جلب سرمایه اجتماعی به‌عنوان ارزشمندترین دارایی خود شویم.
وعده ما، ۱۲ الی ۱۷تیرماه
بوستان گفتگو / نمایشگاه تهران۱۴۰۱ «شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری»

۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۹
کد خبر: 23279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =