شهرداری کتابچه سرمایه‌گذاری‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد/ همراهی سیستم بانکی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

ابوالحسنی گفت: اگر بحث از سرمایه‌گذاری می‌شود، شهرداری باید کاری که در این مسیر شروع کرده را تکمیل کند و باید کتابچه‌های سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، اصغر ابوالحسنی هستیانی، قائم مقام بانک مرکزی در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر تهران - چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱- با بیان اینکه سرمایه گذاری به نوعی بخشی از تامین مالی است، اظهار کرد: سرمایه گذاری، بدون در نظر گرفتن پیش زمینه ها، شکل نمی گیرد، ممکن است نوشته شود ولی روی زمین انجام نمی شود؛ در کتاب های مالی در بحث سرمایه گذاری،  مقدمه ای به نام مطالعات امکان سنجی وجود دارد که اگر درست صورت نگیرد کار به نهایت نمی رسد.

وی افزود: اگر بحث از سرمایه گذاری می شود، شهرداری باید کاری که در این مسیر شروع کرده را تکمیل کند و باید کتابچه های سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد؛ در آن کتابچه ها ویژگی هایی مانند چیستی و ماهیت دقیق پروژه، ریسک و بازدهی آن، دیده شدن ابعاد مختلف تامین مالی در اجرا و پس از اجرا، شکل گرفتن تضمین قرارداد در ذهن سرمایه گذار و اطمینان پیدا کردن سرمایه گذار و لحاظ کردن اهرم های سرمایه گذاری مانند بانک آورده خواهد شد. 

ابوالحسنی ادامه داد: در دنیا ۵ محور سرمایه گذاری با عجین شدن با هم مسیر را طی می کنند ولی در ایران یک محور به نام بانک داریم و بعضا سرمایه گذار ولی از بازار سرمایه استفاده نمی کنیم؛ در کشور ما بنا به دلایل مختلف بسیاری از سرمایه گذاری های شکل گرفته موفق نبوده، بنابراین باید آسیب شناسی این موضوع انجام شود.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: شرط استفاده از اهرم بانک در سرمایه گذاری این است که توجیه اقتصادی طرح باید برای بانک قابل فهم باشد و همه ویژگی های تامین بانکی در آن دیده شود، همچنین شرکت های مشاوره سرمایه گذاری باید بتوانند به صورت بین المللی طرح ارائه دهند و در این مسأله ضعف داریم و شهرداری با همکاری کلان‌شهرها می‌تواند چنین نهادی را بنا بگذارد. 

 وی اضافه کرد: کلان شهر تهران به عنوان بزرگترین شهر خاورمیانه باید الگو برای سایر شهرهای اسلامی باشد، بنابراین باید در موضوع سرمایه گذاری موفق باشد و برای این کار باید زنجیره تولید خدمات را با هم ببینیم؛ همچنین گواهی اعتبار مولد یکی از ابزارهای مولدسازی است که هنوز در بخش  خدمات شهری وارد نشده بود و شهرداری اعلام کرد می توانیم تفاهم نامه این موضوع را منعقد کنیم؛ از ویژگی های این اقدام این است که به جای اینکه یک بار به بخش های مختلف تسهیلات دهیم و هر کدام با نرخ سود متفاوت باشد، گواهی اعتبار مولد را تعریف کنیم که مانند ال سی ریالی عمل می کند و یک سوم از میزان تسهیلات مورد نیاز را کاهش می دهد.

ابوالحسنی عنوان کرد: همچین این اقدام هزینه تامین مالی را به شدت کاهش می دهد و طرح ها را توجیه پذیرتر می کند؛ علاوه بر این شفاف سازی مسیر و اطمینان از هزینه پول در جای خود از دیگر ویژگی های این کار است که شهرداری تهران در این کار پیش قدم شد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین بیان کرد: تولید باید هم در کالا باشد و هم خدمات، که در این باب چندان به بخش خدمات توجه نمی شود، در حالی که  تولید در بخش خدمات اشتغال خواهد آورد؛ در ۲۰ سال گذشته ارزش افزوده بخش خدمات نیمی از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می دهد و از دید تسهیلات بانکی بین ۴۹ تا ۵۴ درصد از تسهیلات به این بخش وارد شده است، چرا که بخش خدمات جذاب‌تر از بخش های تولید کالایی بوده است‌.

وی یادآور شد: در سیستم بانکی و بانک مرکزی کنار همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی که در کشور فعالیت می کنند خواهیم بود و وظیفه ما این است که سرمایه های شما را اهرمی کنیم تا پروژه ها را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 23392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =