آماده تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین وزارت اقتصاد و شهرداری تهران هستیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه  وزارت امور اقتصاد و دارایی بیشتر از طریق سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی با حوزه مدیریت شهری ارتباط دارد، گفت:  در همین راستا به شهردار تهران اعلام آمادگی می‌کنیم تا درصورت لزوم اگر نیازمند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین شهرداری تهران و وزارت اقتصاد و دارایی هستیم، این ارتباط  جزو کارهای اولویت دار ما قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احسان خاندوزی در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر تهران گفت: ما در اقتصاد ایران در نقطه ای هستیم که امید داریم و تلاش می کنیم برای اینکه این نقطه نسبت به دهه گذشته به یک نقطه عطف تبدیل شود.

وی با بیان اینکه دهه قبل در اقتصاد ایران از نظر ایجاد و انباشت سرمایه یکی از ضعیف ترین دهه های تجارب اقتصادی در کشور محسوب می شود، افزود: شاید بتوان گفت بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی، در کمتر دوره ای اینقدر با چالش سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه ثابت در ایران روبه رو بوده ایم‌، البته که در مجموع آسیب های متعددی می توان در این باره مطرح کرد که چرا سرمایه گذاری با دهه گذشته اگر نگوییم مجموعا کمتر از صفر اما پیرامون چنین عددی در نوسان بود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر جذابیت های ایجابی که باید به اندازه کافی برای صاحبان سرمایه تاثیرگذار باشد که سرمایه خود را در بخش های مولد و سرمایه گذاری های جدید بگذارند، ایجاد نکنیم و همچنین موانع و بازدارنده ها را از پیش پای آنها برنداریم، امیدواری به اینکه در دوره جدید و این دهه هم خروجی و نتیجه عملکرد متفاوتی را داشته باشیم چندان معقول نیست.

وی بیان کرد: ما در ستاد اقتصادی دولت تلاش می کنیم با قید های موجود در حوزه سیاست های اقتصاد، شرایط خارجی که به کشور تحمیل شده و قید مسائل برون زا که متغییرهایی بیرون از حوزه اختیار دولت است- اما ما باید آن را به عنوان یک مفروض در نظر بگیریم- کمک کنیم  سال ۱۴۰۱ شروعی برای بازگرداندن مسیرهای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران باشد.

خاندوزی با بیان اینکه نقدینگی و سرمایه های اقتصادی ایران مانند رودخانه ای است که چندان به سمت سرمایه گذاری های مولد و پروژه های پیشرو اقتصادی جاری نمی شود؛ بادآور شد: ابتدا باید در خصوص این مساله چاره ای بیاندیشیم و مسیرهای انحرافی این رودخانه را ببندیم و  به سمت بخش های مولد در اقتصاد ایران هدایت کنیم. اینقدری که فعالیت اقتصادی تولیدی، سرمایه گذاری و مولد زحمت دارد؛ فعالیت های اقتصادی سودآور غیر مولد، که  خالق ارزش افزوده در کشور ما نیست؛ نه تنها زحمتی نداشته بلکه سودآوری آن جذابیت به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه یک الزام برای هدایت حجم نقدینگی ها و سرمایه های موجود به سمت بخش های مولد این است که بتوانیم  جذابیت بخش غیر مولد را در اقتصاد ایران  بکاهیم، تاکید کرد: این اتفاقی است که تلاش می کنیم از طریق ابزارهای در اختیار  تغییر و تنظیم بازدهی فعالیت ها قرار داده و به این سمت نزدیک شویم. امیدواریم که دراین رابطه مجلس نیز به ما کمک کند تا تغییر موازنه ذهنی برای  سرمایه گذاران کشور فراهم شود.

 وزیراقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه ما به طور تاریخی در مسیر دیگری قدم برمی داشتیم، گفت: اما باید موازنه را عقلایی برهم بزنیم تا  سرمایه گذار تصمیم بگیرد وارد کار اقتصادی شود و پروژه ای را به دست گرفته و سرمایه های خود را وارد  فعالیت های تولید کند و برای او سودآور و جذابتر از فعالیت های واسطه ای شود.

وی افزود: مسیر دوم این است که با سرمایه گذاران چگونه رفتار می کنیم و چه انگیزه ای به آنها می دهیم. در نظامات مجوز دهی اقتصاد کشور از ابتدا بخش زیادی از سرمایه گذاران را می تاراندیم  و از اینکه وارد این چرخه شوند آنها را باز می‌داریم. آنها نیز که  به جهت علاقه خود به این حوزه ورود می کنند در مرحله پایبندی به قراردادها و توافقاتی که در اقتصاد وجود دارد، چه توافقاتی که بین دو بخش خصوصی و چه توافقاتی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد؛ دل زده می شوند.

خاندوزی با بیان اینکه تلاش می کنیم سیاستگذاری های دولت مخرب نباشد، ادامه داد: اگر سرمایه گذاری براساس شرایط خود وارد این مرحله شده است، با تدابیر بازدارنده تمام تعادل ذهنی او را بر هم نزنیم و یا ممنوعیت صادراتی بازارهای او را نگیریم. متاسفانه در حوزه مجوزها و مقررات و قواعد بین بخش های خصوصی و دولت با بخش خصوصی میراث دار مسیرانحرافی هستیم و باید اعتبار از دست رفته را به قراردادهای اقتصادی بازگردانیم.

وی بیان کرد: در حوزه ملی نیز برای تشویق سرمایه گذاران ما در وزارت اقتصاد و دارایی دو مسیر را به موازات پیش می بریم مسیر اول شرکت ها و مسیر دوم بانک هاست. در مسیر شرکت ها آنجایی که مسئولیت مجموع عمومی شرکت ها برعهده ماست به همه اعلام کرده ایم که کمک کنند به سمت سرمایه گذاری مجدد حرکت کنیم و تشویق شوند تا سرمایه گذاری مجدد را دردستور کار قرار دهند؛ چه در مواردی که مورد انتخاب اول خود شرکت هاست و چه درزیر ساخت هایی که به عنوان پروژه های محلی و پیشران کمک می کند تا یک فعالیت اقتصادی سودآور شود.

وزیر اقتصاد کشور یادآور شد: در حوزه بانک  ها نیز مسیر سودآوری باید به سمتی باشد که  نیاز به تشکیل سرمایه ثابت باشد. بانک های دولتی باید کمک کار تشکیل سرمایه ثابت شوند از بنگاهداری های سنتی خارج شوند و سرمایه حاصل از خروج از بنگاه داری سنتی خود را مجددا وارد یک فعالیت و سرمایه گذاری جدید کنند.

وی تاکید کرد: برنامه اقتصادی دولت درسال های قبل اینگونه نبود امیدواریم با مجموعه این بسته که شاخصهای سرمایه گذاری را محاسبه می کنند شاهد این مساله باشیم که برخلاف دهه قبل دریک نقطه جهش قرارداشته باشیم.

خاندوزی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه  وزارت اموراقتصاد و دارایی بیشتر از طریق سازمان سرمایه گذاری های خارجی با حوزه مدیریت شهری ارتباط دارد، گفت:  در همین راستا به شهردار تهران اعلام آمادگی می کنیم تا درصورت لزوم  اگر نیازمند کمیته مشترک سرمایه گذاری بین شهرداری تهران و وزارت اقتصاد و دارایی هستیم، این ارتباط  جزو کارهای اولویت دار ما قرار گیرد.

وی در پایان افزود: در حوزه مربوط به الگوی سرمایه گذاری های شهری نیازمند به یک تغییرو تحولاتی هم در اولویت ها و هم در الگوهای اولویت دار توسعه اقتصاد شهری هستیم.

انتهای پیام/

۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 23411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =