۸۵ هزار تومان قیمت سقف هر کیلو دام زنده/ ۱۷ جایگاه ثابت و متحرک عرضه دام برای عید قربان/قیمت‌ها تابع وزارت جهاد کشاورزی است

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عنوان کرد: ۱۷ جایگاه ثابت و موقت با کمک شهرداران مناطق و همچنین با حضور ۱۶۰ دامپزشک در سطح شهر تهران ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، شنبه -۱۸ تیر ۱۴۰۱- نشست خبری مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار درباره «عرضه بهداشتی دام در ۱۸ و ۱۹ تیر ۱۴۰۱» با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

ایوب فصاحت در ابتدای این نشست خبری ضمن اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو، بیان کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است و برهمین اساس عرضه دام برای عید قربان، حساسیت بیشتری دارد.

ایجاد ۱۷ جایگاه ثابت و موقت با کمک شهرداران مناطق 

وی با پرداختن به اهمیت عرضه بهداشتی دام، گفت: ۱۷ جایگاه ثابت و موقت با کمک شهرداران مناطق در سطح شهر تهران ایجاد شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار ضمن اشاره به همکاری خوب اداره کل دامپزشکی، عنوان کرد: حدود ۱۶۰ دامپزشک در ۱۷ جایگاه ثابت و موقت، حضور دارند. حضور نظام‌مند دام‌ها از مبدأ کنترل شده و پس از ذبح هم تأیید ذبح  به صورت نظام‌مند کنترل می‌شود. همچنین دامپزشک‌ها با حضور در جایگاه‌ها، پس از ذبح نیز لاشه‌ها را کنترل می‌کنند و فقط لاشه سالم در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

فصاحت با بیان اینکه اگر لاشه‌ای دچار بیماری باشد، معدوم خواهد شد و دام دیگری برای متقاضی ذبح می‌شود، بیان کرد: در مجموع ۱۸۰ مدیر به همراه کارشناسان خبره در مراکز برای مدیریت حضور دارند و ۱۰۰ آغل برای عرضه دام وجود دارد.

حضور ۱۶۰ دامپزشک و عرضه حداکثر ۲۵ هزار دام

وی ضمن اشاره به حضور ۱۶۰ دکتر دامپزشک و ۳۰ ناظر شرعی از نمایندگی ولی فقیه در مراکز، یادآور شد: همچنین ۳۲۰ ذابح در این مراکز با سازمان مدیریت همکاری می‌کنند. امکان ذبح ۱۵ تا ۲۵ هزار دام در مراکز وجود دارد. 

مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران درباره ساعت فعالیت مراکز، توضیح داد: این برنامه از ساعت ۹ صبح امروز شروع شده است. همچنین فردا (۱۹ تیر)  فعالیت مراکز از ساعت ۴ یا ۵ صبح آغاز شده و تا ۱۲ ظهر ادامه دارد اما نیروها تا ساعت ۱۵ در جایگاه‌ها حضور دارند.

فصاحت با تأکید براینکه شهروندان دام قربانی خود را از مراکز بهداشتی تهیه کنند، گفت: اگر شهروندی دام زنده‌ای را از جای دیگری تهیه کرده می‌تواند با ارائه شناسنامه دام و با تأییدیه دامپزشک، دام را ذبح کند.

تاکنون موردی از ابتلای شهروندان به بیماری تب کنگو اعلام نشده است

وی درباره رعایت پیش سرد لاشه، عنوان کرد: شهروندان ۲۴ ساعت پس از ذبح، دام را در یخچال نگهداری کنند و از دست زدن به احشای دام حتماً خودداری کنند.

به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار؛ تاکنون موردی از ابتلای شهروندان به بیماری تب کنگو اعلام نشده است اما باید پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری صورت گیرد.

سازمان میادین برای اعلام قیمت دام تابع قیمت وزارت جهاد و بازار است

فصاحت با بیان اینکه سازمان برای اعلام قیمت دام تابع قیمت وزارت جهاد و بازار است، گفت: معمولاً در این ایام عدد اندکی افزایش قیمت دام وجود دارد و امسال هم این اتفاق افتاده است. البته قیمت هنوز در کشور تصویب نشده و در دیگر نقاط کشور قیمت فروش دام زنده پایین‌تر است چرا که هنوز خریدی صورت نگرفته است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: معتقد هستیم که قیمت نباید افزایش یابد چرا که در بسیاری از کشورها برای انجام این سنت حسنه، قیمت کاهش می‌یابد نه اینکه بیشتر شود. درحال حاضر سقف قیمت برای هر کیلوگرم دام زنده، ۸۵ کیلوگرم اعلام شده است.

درخواست دام یارانه‌ای به وزارت جهادکشاورزی 

مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار درباره کاهش قیمت فروش دام، گفت: ما به وزارت جهاد کشاورزی درخواست دادیم که ۴ هزار دام یارانه‌ای برای تعادل قیمت دراختیار سازمان میادین میوه و تره بار قرار دهد. وزارت جهاد پس از درخواست ما اعلام کرد که در هر جایگاه دو غرفه به سازمان اتکاء و ستاد اجرایی فرمان امام داده شود تا تعادل قیمت رخ دهد.

فصاحت با بیان اینکه بهتر بود افزایش قیمت پس از عید قربان اتفاق می‌افتاد، گفت: احتمالا قیمت عرضه شده زیر ۸۵ هزار تومان خواهد بود. اگر ۳ تا ۴ هزار دام به صورت یارانه‌ای دراختیار ما قرار گیرد، این رقم قیمتی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه تأکید کرد: باتوجه به نظارت مستمر، امکان گران فروشی در مراکز وجود ندارد. اگر کسی بیشتر از قیمت اعلامی دام را در جایگاه‌ها به فروش برساند با او برخورد خواهد شد. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نقطه نظرات خود را به شهرداری اعلام کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: دام دپو شده در جایگاه‌های ثابت وجود دارد و اگر در مراکز عرضه موقت هم دام کم باشد، سازمان اتکاء هم دام دپو شده در غرفه‌ها دارد.


 انتهای پیام/

۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 23515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =