باز شدن بخشی از پیاده راه ۱۷شهریور؛ درست یا غلط؟

در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره بازگشایی بخشی از پیاده راه ۱۷شهریور بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سید جعفر تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه بزرگترین مأموریت مدیران شهری توسعه شبکه های بزرگراهی بوده است، اظهار کرد: با وجود توسعه بزرگراه و توسعه شبکه حمل و نقل، شهرها با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سیر تحولات حمل و نقل شهری، خاطرنشان کرد: وقتی راهکارهای تجربه شده گذشته پاسخگو نبودند، به سمت مدیریت شبکه حمل و نقل قدم برداشته شد. با آغاز قرن بیست و یکم، پدیده جدید حمل و نقل انسان محور و شهرهای پایدار و همچنین زدودن خودرومحوری مورد نظر و توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این سوال مطرح شده که آیا باید شرایط شهرها را برای خودروها تسهیل کنیم و یا این شرایط برای انسان ها هموار شود؟ تصریح کرد: حرکت به سمت شهرهای انسان محور آغاز شده که حمل و نقل عمومی و مبتنی بر وسایل پاک و غیر موتوری و همچنین توجه به پیاده روی در دستور کار قرار گرفته است.

تشکری هاشمی با اشاره به انجام مطالعات در سال قبل در دانشگاه تهران، یادآور شد: سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده و یا دچار اختلالات تنفسی می شوند. در تهران نیز سالانه سلامت چهار تا پنج هزار نفر در معرض تهدید قرار می گیرد.

وی به اضافه وزن ۴۷ درصد مردم اشاره کرد و افزود: ۱۰ تا ۱۲ درصد مردم با دیابت دست و پنجه نرم می کنند که پدیده کم تحرکی و زندگی بی کیفیت با استفاده از خودرو را نشان می دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تهران خیابان سپهسالار برای پیاده روی مردم پیش بینی شد، تصریح کرد: در دیگر شهرها نیز پیاده راه هایی بر اساس تحول حمل و نقل انسان محور و بنابر اسناد بالادستی ایجاد شده است.

تشکری هاشمی با اشاره به بهره برداری از پهنه تاریخی و تجاری بازار تهران در برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر تهران، یادآور شد: در برنامه پنج ساله سوم توسعه نیز، استقرار حمل و نقل انسان محور همچنان مورد توجه قرار دارد و ساماندهی پیاده راه ها در دستور کار قرار دارد که انتظار می رود شهرداری هر خیابانی را که عارضه ای محسوب می شود با ایجاد فضاهای عمومی مناسب، زیست پذیرتر کند.

وی به مصوبه کمیسیون ماده پنج برای پیاده راه خیابان ۱۷ شهریور اشاره کرد و افزود: این پیاده راه ایجاد و فضای مفرحی برای مردم فراهم شد. با اجرای پیاده راه ساکنان از حقوق خود محروم نشدند و هزینه های زیادی صورت گرفت تا مردم با مشکل مواجه نشوند. اما در کنار آن، امسال شاهد این موضوع بودیم که با وجود مخالفت های موجود، کفپوش سنگی این خیابان توسط شهرداری منطقه۱۲ و البته بدوه هماهنگی با شورا برداشته شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: تقاضا دارم شورا نسبت به توقف هرگونه عملیات عمرانی تا بررسی دقیق توسط کمیسیون های شورا اقدام کند و دستگاه های نظارتی در راستای حفظ و صیانت اموال عمومی شهر بررسی جدی داشته باشند. برگشت به عقب خسارت به باورها و ارزش ها و نقض قانون به شمار می رود.

حذف کف پوش سنگی توسط شهرداری منطقه ۱۲ اقدام بسیار مناسبی بود

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم از سنگ فرش شدن خیابان ۱۷ شهریور ناراضی بودند، گفت: شهرداری منطقه ۱۲ اقدام بسیار مناسبی انجام داد. خلل موجود در کف پوش ها منجر به زمین خوردن پی در پی موتور سواران می شد. تعداد زیادی از صنوف این خیابان ورشکست شده و با مشکل روبه رو شده بودند.

وی افزود: اگر قرار است کسی به دستگاه قضایی معرفی شود، باید خاطیانی معرفی شوند که این پروژه شکست خورده را در شهر اجرا کردند.

نمی‌توانیم بگوییم در کشور بزرگراه ایجاد نشود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: مطالعات اولیه ای صورت گرفته بود که مراسمات آیینی در این منطقه برگزار شود که چون سابقه چندانی نداشت با استقبال مواجه نشد.

مهدی چمران با بیان اینکه باید بیشتر در این خصوص کار و فکر می شد، گفت: نباید به طور ناگهانی تصمیم به برچیدن سنگ های این پیاده راه اقدام می شد و مشورت در این زمینه صورت می گرفت.

وی افزود: وقتی خیابان های ما تکمیل نیست و نسبت آن با واحدهای مسکونی رعایت نشده، نمی توانیم بگوییم که بزرگراه ایجاد نشود. خیابان های دیگر کشورها تکمیل شده و نیازی به بزرگراه ندارند.

چمران با تأکید بر اینکه نباید دچار افراط و تفریط شویم، اظهار کرد: بخشی از این خیابان باز شد و بخش دیگر آن بسته باقی ماند. درخواست من این است اقدامی که در خیابان ۱۷ شهریور انجام شده به صورت تخصصی در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وجود خودرو تنبلی ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: با وجود اهمیت حمل و نقل عمومی انسان محور، به خودرو نیز نیاز است. وقتی از این موضوع سخن می گوییم باید ظرفیت حمل و نقل عمومی را نیز در نظر بگیریم. کسانی که در حوزه حمل و نقل تخصصی دارند در خصوص چنین مواردی صحبت می کنند که بخشی از آن را صحیح می دانم.

انتهای پیام/

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 23620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =