چالش‌های مدیریت شهری در فصل سرما، برف‌روبی و یخ ‌زدایی بررسی شد

بارش برف و به دنبال آن یخ‌ زدگی و لغزندگی معابر مسئله‌ای است که بسیاری از شهرهای کشور؛ از جمله تهران هرساله با آن مواجه هستند. این مسئله سبب مختل شدن کار و فعالیت، افزایش آمار تصادفات، افزایش تراکم و زمان تأخیر و در نتیجه بروز اتفاقات ناگزیر می شود. به این منظور تهیه برنامه عملیاتی به‌ منظور پیشبرد بهتر و کارآمدتر برف ‌روبی و یخ ‌زدایی معابر شهری بسیار ضروری به نظر می رسد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ ریزی شهر تهران، نشست علمی - تخصصی با عنوان «چالش‌های مدیریت شهری در فصل سرما، برف‌روبی ویخ زدایی» با حضور نعمت حسنی، دانشیار مدیریت ریسک و بحران بلایای طبیعی دانشگاه شهید بهشتی، سید مصطفی کسائیان، سرپرست مدیریت راهبری ماشین سازمان مدیریت پسماند، شاهین لعل عارفی، مجری پروژه «ارزیابی و بررسی عملیات برف ‌روبی و یخ ‌زدایی معابر در شهرداری منطقه یک»، آرش سرحدی، رئیس هیئت مدیره شکرت مهندسین مشاور افق گستر سازندگی و مریم ابهری، مدیر مطالعات امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست مریم ابهری، مدیر مطالعات امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: با شروع فصل زمستان و بارش برف در شهرها چالش‌هایی ازجمله یخ ‌زدگی و نحوه برف‌ روبی معابر شهری مطرح می‌شود. مدیریت و کنترل برف و یخ‌ زدگی معابر در فضای شهری نوعی وضعیت بحرانی تلقی شده که نیاز به برنامه‌های مدیریت بحران ویژه خود است. عدم کنترل برف ‌روبی و یخ‌زدگی معابر شهری علاوه بر چالش‌های حوزه حمل ‌و نقل سبب بروز نارضایتی‌های اجتماعی نیز می‌شود؛ لذا سعی بر آن است از تمام قوای مدیریت منطقه استفاده شود و روش‌های یخ ‌زدایی و برف‌ روبی مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه نشست، نعمت حسنی، دانشیار مدیریت ریسک و بحران بلایای طبیعی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یک سری نکات کلان درباره مدیریت ریسک وجود دارد. به عنوان مثال بحث تغییر اقلیم که دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و منجر به کاهش نزولات جوی شده است و ایران نیز از آن مستثنی نیست.

وی افزود: از سویی دیگر اثرات گلخانه‌ای مکان نزولات جوی را دستخوش تغییرات کرده است، تغییر مدل بارش از تدریجی به تجمعی که این امر باعث بروز مشکلاتی؛ از قبیل سیلاب خواهد شد.

حسنی خاطر نشان کرد: تغییرات کالبدی که در شهرسازی ایجاد شده است که شاخص‌ ترین آن ساخت مجتمع‌ های مسکونی با تعداد طبقات بالاست و این در حالی است که شهرسازی مناطق، علی‌الخصوص منطقه یک شهرداری تهران که مورد بحث ما است قبلاً شکل‌ گرفته و معابر شهری این منطقه به دلیل موقعیت توپوگرافی، میکرو اقلیم سرد و شیب زمین در فصول سرد سال در معرض خطر یخ‌زدگی هستند؛ همچنین معابر کم‌عرض، تراکم ساختمانی-جمعیتی و ترافیک در این منطقه چالش مدیریت برف ‌روبی و یخ‌ زدگی معابر شهری منطقه را دوچندان کرده است.

او ادامه داد: تعیین سطح بحران، شناسایی نقاط بحرانی، اولویت‌ سنجی معابر با بیشترین مشکل، شناسایی روش‌های مختلف برف‌ روبی و یخ‌ زدایی مورد استفاده در کشورهای جهان، امکان سنجی تعریف ایستگاه‌های فرعی هواشناسی در نقاط بحرانی منطقه و آموزش مهارتی به ساکنان منطقه و اطلاع‌ رسانی به ایشان می‌تواند در حل مشکلات و مدیریت بحران برف‌ روبی و یخ‌ زدایی مؤثر واقع شوند.

شاهین لعل عارفی، ارزیاب پروژه برف‌ روبی منطقه یک شهرداری تهران نیز در ارتباط با این پروژه یادآور شد: در زمستان‌ ها و به هنگام بارش شدید برف معابر شهری منطقه یک شهرداری تهران، مسدود و عملکرد آن تا حدود زیادی مختل شده و خطرات زیادی را برای شهروندان و خودروها ایجاد می‌کند؛ از این‌ رو عملیات برف ‌روبی و یخ ‌زدایی معابر شهری منطقه یک شهرداری تهران در زمان بارش برف یکی از مهم‌ترین مراحل پاسخگویی و امداد رسانی در چرخه مدیریت بحران، ایمنی و کاهش خطرات در این منطقه به شمار می‌رود.

 او افزود: شناخت ویژگی‌های اقلیمی و معابر منطقه یک، تعیین سطح بحران و شناسایی نقاط بحرانی و اولویت ‌بندی اقدام در شبکه معابر اصلی و فرعی سطح منطقه، بررسی تجارب داخلی و خارجی و شناسایی روش بهینه در حوزه برف روبی و یخ ‌زدایی معابر، تحلیل، تعیین شاخص و مکان‌ یابی و ارائه راهکارها و الزامات در این پروژه مورد بررسی و کارشناسی قرارگرفته که می‌تواند در حل مشکلات منطقه راهگشا باشد.

آرش سرحدی، رئیس هیئت ‌مدیره شکرت مهندسین مشاور افق گستر سازندگی و مجری پروژه، گفت: هنگامی‌که برف به ‌صورت بارش و یا توسط باد سطح زمین را می‌پوشاند جاده‌ها و خطوط راه‌آهن را مسدود کرده، حمل ‌و نقل زمینی را کند و حتی از حرکت بازمی‌دارد؛ بنابراین استفاده از نمک و شن و یا به‌کارگیری ماشین‌آلات سنگین مثل لودر، بولدوزر و یا برف‌ روب ‌ها برای باز نگه ‌داشتن معابر امری ضروری و اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود.

وی افزود: به ‌طورکلی هدف از این پروژه جابجایی سریع آسان و مطمئن برای شهروندان در زمان بارش برف و نزولات جوی است.

انتهای پیام 

۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 23698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =