منطقه ۱۷ بیشترین سطح مشارکت‌پذیری مردم در شهر تهران را دارد

شهردار منطقه ۱۷ گفت: با توجه به رصد مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۱۷ بیشترین ظرفیت و درصد مشارکت های مردمی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران را دارد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، نشست هم اندیشی بانوان فعال و کارآفرین اجتماعی با حضور «فاطمه قاسم پور» نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شواری اسلامی، «سوده نجفی» عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، رضا شنگی شهردار و برخی از معاونین و مدیران شهری منطقه و جمعی از بانوان فعال منطقه همچون دکتر «مومنه عربی» مولف کتاب بررسی زیارت اربعین و مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) و «زهرا نبی لو» مادر شهید مدافع حرم «مسعود عسگری» در سالن اجتماعات شهرداری منطقه برگزار شد.

در این مراسم شهردار منطقه دارالشهدا گفت: سرکار خانم دکتر نجفی فرزند شهید و از خانواده شهدا هستند و الحمدالله نگاه ویژه ای به منطقه ما دارند. در این جمع مادر بزرگوار شهید مدافع حرم«مسعود عسگیری» حاضر هستند که جا دارد از حضور ارزشمند ایشان تشکر کنم.

وی افزود: منطقه ۱۷ مهد پرورش مادران و همسرانی است که در راه نظام و انقلاب اسلامی مجاهدت های فراوان و ارزشمندی داشته و دارند و فرزندان غیوری پرورش داده اند و تقدیم نظام اسلامی کرده اند. افتخار می کنیم که منطقه ما به واسطه تقدیم این شهدای والامقام به دارالشهدای تهران لقب گرفته است.

شنگی تصریح کرد: با توجه به رصد مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۱۷ بیشترین ظرفیت و درصد مشارکت های مردمی در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهر تهران را دارد. بحث مشارکت های مردمی از جمله ظرفیت هایی است که ممکن است دیگران برای دست یافتن به آن تلاش و هزینه کنند، اما الحمدالله ما این نعمت را در منطقه داریم.

شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به ظرفیت مشارکت پذیری بانوان منطقه، اظهار کرد: نیمی از جمعیت منطقه ما را بانوان تشکیل می دهند و ظرفیت بسیار بالایی در بحث مشارکت های اجتماعی منطقه دارند و کارهای و اقدامات بزرگی انجام داده و خواهند داد.

وی به آسیب های اجتماعی سطح منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب های اجتماعی موجود در منطقه وجود زنان بد سرپرست است که در منطقه ما به دلیل شرایط جامعع و تراکم جمعیتی بیشتر هستند. مسئله دیگر زنان سرپرست خانوار هستند که اداره بانوان منطقه در حال رصد دقیق آنها است تا بتوانیم پشتیبانی های لازم را انجام دهیم.

شنگی با تاکید بر بحث استفاده از ظرفیت های کارآفرینی، تصریح کرد: مسئله ای که می تواند چالش ها، آسیب ها و مشکلات ما را برطرف کند، استفاده از ظرفیت های کارآفرینی است که می تواند بهترین فرصت ها را برای ما ایجاد کند.

شهردار منطقه گفت: با استفاده از ظرفیت کارآفرینی و مشارکت بانوان می توانیم علاوه بر رفع  آسیب های مختلف و ایجاد اشتغال، ظرفیت های بسیار بزرگی در سطح شهر تهران به وجود آوریم. در این خصوص کارهای خوبی در سطح منطقه و در حوزه های مختلف انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده هر گاه وفاق و همدلی و وحدت ایجاد شود و در کنار هم قرار گیرد، می توان کارهای بزرگی انجام داد. در حوزه اشتغال یک ظرفیت جدیدی در منطقه ایجاد کرده ایم که بالغ بر صد نفر ظرفیت اشتغال ایجاد می کند.

توانمندسازی زنان باید در قالب بسته ای ویژه باشد/ضرورت اشتغال زایی ناظر بر بازار

در ادامه نشست فاطمه قاسم پور گفت: مردمی سازی و حل مسائل به این برمی گردد که نقش اصلی و اساسی در حل مسائل کشور را حلقه های میانی داشته باشند و حاکمیت کشور مثل دولت، مجلس، قوه قضائیه، شوراهای شهر و شهرداری ها به عنوان تسهیل گر و پشتیبان این جریان مردمی باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای رسیدن به یک الگو در این زمینه حتما یک الگوی تعاملی کمک کننده خواهد بود. مطالبه گری یک اصل مهم است و بایستی حتما انجام شود، اما مهم تر از مطالبه گری بحث تعامل است، چراکه تعامل حل مسئله ایجاد می کند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهار کرد: منطقه ۱۷ که به دارالشهدا ملقب است، علاوه بر اینکه منطقه مهمی است اما کم برخوردار است، بنابراین باید بتوانیم تعامل سازنده با جامعه بانوان منطقه به نحو مطلوب داشته باشیم.

قاسم پور با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست، گفت: بیش از ۳۰ سال است که درباره زنان و کودکان بی سرپرست قانون مصوب شده است، در واقع اولین قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان سرپرست خانوار به سال ۱۳۷۱ برمی گردد. از آن سال تاکنون در برنامه های توسعه ای کشور مسئله زنان سرپرست مهم بوده، چراکه خانواده سرپرست خانوار یک نظام مسائلی دارند که جدی تر از نظام مسائل خانوارهایی است که بدسرپرست هستند.

وی افزود: بنابراین نیازمند یک حمایت هایی هستند که البته این ادبیات در ۳۰ سال گذشته تقویت شده و به یک مسئله ای تحت عنوان ساماندهی یا تقویت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تبدیل شده است. توانمندسازی زنان فقط مربوط به بحث اشتغال زایی نیست و باید به عنوان یک بسته خدماتی شامل اشتغال زایی، خدمات اجتماعی، خدمات تسهیل گری و مشاوره ای باشد تا  این مهم اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تصریح کرد: فعلا راجع به بحث اشتغال زایی بحث می کنیم، چراکه اگر به این مسئله توجه نشود، حتما در چرخه معیوبی که الان گرفتار آن هستیم، می افتیم. اشتغال زایی باید ناظر بر بازار باشد تا پایدار بماند، در حالی که در حال حاضر این چرخه برعکس است. الگوهای خوبی در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال سازمان بهزیستی الگوهای خودیار و همیار دارد که در بحث توانمندسازی موفق بوده است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس اظهار کرد: پرداختن به مسائل اجتماعی در این دوره شهرداری و شورای شهر تهران جدی تر شده که فرصت مناسبی برای شما است. باید بتوان در تعامل سازنده برنامه ای برای منطقه طراحی کرد تا بانوان نقش آفرینی جدی داشته باشند.

در ادامه نشست سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوعات و مسائل مختلف حوزه بانوان بحث و تبادل نظر کردند. همچنین در پایان جلسه از بانوان نخبه منطقه تجلیل شد.

پس از پایان نشست سوده نجفی به همراه شهردار و جمعی از معاونین و مدیران شهری منطقه در بازدیدی چند ساعته از پروژه زیرگذر سواره رو خط راه آهن تهران-اهواز، مجتمع کارآفرینی شهیدان حسنی، مجموعه فرهنگی ورزشی تفریحی شهربانو دیدن کردند و سپس به زیارت امامزاده حسن(ع) و و شهدای آرمیده در این امامزاده جلیل القدر منطقه رفتند.

انتهای پیام/

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 24166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =