جزئیاتی از فعالیت «تکیه کودک» در نمایشگاه عطر سیب/ تنفس عاشورایی در دنیای کودکان

مسئول غرفه «تکیه کودک» درباره فعالیت این بخش توضیح داد و گفت: تلاش کردیم در فضایی کودکانه و با زبان خودشان، آنان را با مفاهیم والای عاشورا و ماجرای شهادت امام حسین و یارانش آشنا کنیم.

به گزارش شهر و به نقل از ستاد خبری بیستمین رویداد «عطر سیب»، در بیستمین نمایشگاه «عطر سیب» فعالیت‌های فرهنگی هنری متعددی دنبال می‌شود. در بخشی از این نمایشگاه که در میدان آیینی امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود، غرفه‌ای با نام «تکیه کودک» جانمایی شده که ویژه کودکان است. خانواده‌هایی که برای خرید ملزومات هیئت به این نمایشگاه می‌آیند می‌توانند کودک خود را برای دقایقی به این غرفه سپرده تا آنان از خدماتی که ویژه این رده سنی طراحی شده است، استفاده کنند. 

حمیدرضا ذوالفقاری مربی کودک و مسئول غرفه «تکیه کودک» درباره فعالیت این بخش از نمایشگاه عطر سیب توضیح داد و گفت: این غرفه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که همگی تلاش دارند برنامه‌های متنوعی را به کودکان و نوجوانان عرضه کنند. در این غرفه، قسمت‌های مختلفی با عناوین کودکانه نظیر «نقاش کوچولو»، «هنرمند کوچولو»، «طراح کوچولو» و... درنظر گرفته شده است که در هر بخش، کودکان در قالب یک فعالیت هنری، با مفاهیم عاشورایی متناسب با رده سنی خود آشنا می‌شوند. 

وی ادامه داد: در قسمت «نقاش کوچولو»، کودکان می‌توانند نقاشی‌های دلخواه خود را با موضوع عاشورا و سایر موضوعات بکشند. مربیان کودک در کنار آنان حضور دارند و بهشان کمک می‌کنند تا نقاشی‌های بهتری را خلق کنند. هم‌چنین در غرفه «طراح کوچولو» چاپ سربند و پرچم را داریم.

این مربی کودک بیان داشت: در بخشی که با عنوان «هنرمند کوچولو» نامگذاری شده است، از کودکان دعوت می‌کنیم تا یک قصه عاشورایی را بشنوند و سپس براساس همان قصه، کاغذهایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد و هرکدام براساس تخیل خود آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند. 

او با اشاره به غرفه‌ نقالی در «تکیه کودک» گفت: در بخش دیگری از این غرفه، نقالی برای کودکان را داریم. این نقالی‌ها از روی پرده‌هایی است که با موضوع وقایع عاشورا طراحی شده و در هرکدام، یکی از اتفاقات مهم عاشورا در قالب قصه برای کودکان بیان می‌شود. هدف ما این است که در قالب قصه، آنان را با داستان‌های عاشورایی، شهدای کربلا و مظلومیت خاندان اهل بیت آشنا کنیم. در این بخش، 5 پرده نقالی تدارک دیده شده است که هر روز یکی از پرده‌ها توسط خانم مربی برای بچه‌ها نقالی می‌شود. 

وی اضافه کرد: از جمله این پرده‌های نقالی می‌توان به «مجلس شهادت حضرت مسلم بن عقیل»، «مجلس شهادت حضرت اباالفضل»، «مجلس شهادت حضرت حر»، «مجلس شهادت حضرت اباعبدالله» و «داستان عصر عاشورا» اشاره کرد.

ذوالفقاری درباره طراحی فضای کودکانه این غرفه گفت: در «تکیه کودک» تلاش کردیم تا فضای کودکانه‌ای رادر عین توجه به المان‌های عاشورایی ایجاد کنیم؛ برای مثال دیواره‌های غرفه با بنرهای آبی رنگ پوشانده شده است که هم‌رنگ آب بوده و بی‌تناسب با واقعه عاشورا نیست. هم‌چنین پرده‌های نقالی در بخش‌هایی از غرفه نصب شده است. از سویی دیگر، نام اهل بیت و خاندان امام حسین علیه السلام به شیوه‌ای هنرمندانه طراحی شده و در جای‌جای غرفه نصب شده است. هم‌چنین باید اشاره کنم که در این غرفه‌ها مربیان خانم کودک که از افراد توانمند در این حوزه هستند حضور دارند. 

وی با اشاره به هدف دیگر از جانمایی این غرفه در نمایشگاه عطر سیب گفت: در این غرفه، علاوه بر توجه به موضوعات عاشورایی و انتقال آن به نسل کودک و نوجوان، سعی کردیم فضایی را فراهم کنیم تا خانواده‌هایی که برای تهیه ملزومات هیئت‌های خود به نمایشگاه «عطر سیب‌» آمده‌اند بتوانند برای دقایقی فرزند خود را با اطمینان کامل به ما بسپارند و به خرید خود برسند. این اتفاق باعث می‌شود که هم شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بتوانند راحت‌تر خرید کنند و بچه‌ها نیز خسته نشوند. علاوه براین، کودکان و نوجوانان دقایقی را در کنار یکدیگر بوده و فضای بهتری را تجربه می‌کنند. تاکید می‌کنم که خانواده‌ها با اطمینان کامل فرزند خودشان را به «تکیه کودک» بسپارند. 

وی در پایان گفت: شاید در بسیاری از مجالس روضه، بچه‌ها خسته می‌شدند و یا چیزی از آن نمی‌فهمیدند، اما در این غرفه تلاش کردیم در فضایی کودکانه و با زبان خودشان، آنان را با مفاهیم والای عاشورا و ماجرای شهادت امام حسین و یارانش آشنا کنیم. 

بیستمین رویداد «عطر سیب» با هدف تامین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین (ع) در حال برگزاری است. 

انتهای پیام 

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 24360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =