از جان باختن ۳۲ نفر در سیل استان تهران تا اسکان کارتن‌خواب‌ها در روزهای سیل‌آسای پایتخت

به دنبال بارش کم سابقه باران در نیمه تابستان و نخستین روزهای گرم مرداد ماه، نقاط مختلف کشور از جمله استان تهران روزهای سیل‌آسایی را تجربه کردند البته با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، همچنان احتمال وقوع سیل تا دوشنبه ۱۰ مردادماه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، چهارشنبه پنجم مردادماه سازمان هواشناسی، هشدار سطح زرد مبنی بر احتمال رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد، تگرگ را اعلام کرد که استان تهران نیز یکی از استان‌های در معرض این هشدار بود.

سازمان هواشناسی، احتمال صاعقه، آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، شکستن درختان کهن‌سال، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پروازها را به دنبال بارش‌های شدید پیش‌بینی کرده و به شهروندان توصیه کرده بود که از صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و عبور از حاشیه مسیل‌ها خودداری کنند.

ویرانی در ۲۰ دقیقه!

با این وجود با توجه به کم سابقه بودن بارش شدید باران در فصل تابستان، انتظار وقوع سیل و به بار آمدن خسارات نمی‌رفت اما در واپسین دقایق شامگاه چهارشنبه، بارش شدید باران در مناطق شمال غربی تهران، مردم را غافلگیر کرد و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در عرض ۲۰ دقیقه باعث بروز سیلاب در جاده امام زاده داوود در کن شد.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

این سیلاب به گفته محققان دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به دلیل عدم رعایت حریم آبراهه‌ و تخریب کانال انتقال آب اتفاق افتاد و بر اساس اعلام محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به علت قرار گرفتن و درون کانال افتادن یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه و به دنبال آن مسدود شدن مسیر و بالا زدن سیلاب منجر به افزایش قابل توجه خسارات شد.

کشف اجساد ۲۲ نفر در سیلاب امامزاده داوود

از همان ساعات نخستین و پس از اعلام حادثه و وقوع سیل و رانش زمین در امامزاده داوود، نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و جستجوی مفقودین و جان‌باختگان آغاز شد که این روند همچنان ادامه دارد و بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، اجساد ۲۲ نفر توسط نیروهای آتش نشانی و هلال احمر، از میان گل‌ولای موجود در منطقه کشف شده است.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

مدیریت شهری تهران با وجود اینکه مسئولیت مستقیم در خصوص این حادثه بر عهده نداشت و سیل، خارج از حریم شهر اتفاق افتاده بود، در کنار دیگر ارگان‌های امدادی وارد عمل شد و تمهیدات لازم را برای کمک به سیل‌زدگان به کار گرفت؛ به گونه‌ای که بر اساس گفته علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، این سازمان پیش از دیگر نهادها از حادثه مطلع شد و ضمن رصد لحظه به لحظه اتفاقات پیرامون این حادثه، اطلاع‌رسانی به نهادهای خدمات‌رسان را انجام داد.

حضور زودهنگام زاکانی در محل حادثه

علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین ساعات صبح روز پنج شنبه ششم مردادماه به همراه وزیر کشور و دیگر مسئولان، با حضور در محل حادثه، در جریان جزئیات این بلای طبیعی تلخ و اقدامات پس از آن قرار گرفت و شهرداری تهران تجهیزات امدادی، ماشین‌آلات و نیروی انسانی مورد نیاز را برای تسریع در روند امدادرسانی و جبران مقطعی خسارات را در اختیار قرار داد.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

با توجه به هشدارهای هواشناسی در سطح نارنجی و پیش بینی تداوم بارندگی در استان تهران در همان روز، ادارات و نهادهای مرتبط به حالت آماده‌باش کامل درآمدند و مدیریت شهری تهران نیز تمهیدات لازم را برای بروز وقایع احتمالی اتخاذ کرد؛ به گونه‌ای که بر اساس اعلام رئیس سازمان بوستان‌ها و همچنین رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، به دلیل احتمال ادامه بارش‌ها پنج‌شنبه و جمعه ششم و هفتم مردادماه، بوستان‌هایی که در نزدیکی کوه قرار داشتند مانند بوستان آبشار، جوانمردان، نهج‌البلاغه، گلابدره، بوستان فردوسی و غیره تعطیل اعلام شد.

۳۲ نفر در استان تهران قربانی سیل شدند

بارش‌ها در پایتخت و وقوع سیل تنها به امامزاده داوود ختم نشد و متأسفانه سیل در فیروزکوه به ویژه در روستای زرین‌دشت و مزداران نیز بر اساس آخرین آماری که اعلام شد، ۱۰ کشته، ۱۰ مصدوم و ۱۶ مفقود بر جای گذاشت و در مناطق شمالی رودهن در شهرستان دماوند به ویژه در روستای وسکاره نیز یک نفر جان خود را از دست داد و ۱۴ خودرو را آب برد.

این آمار نشان می‌دهد که تاکنون بر اساس آخرین اطلاعات حاصل شده، ۳۲ نفر در استان تهران از جمله در امامزاده داوود، شهرستان دماوند و فیروزکوه جان خود را بر اثر سیل از دست داده‌اند و با توجه به تعداد مفقودین، احتمال افزایش جان باختگان وجود دارد. همچنین پردیس و اسلامشهر نیز دچار آب گرفتگی منازل و قطعی برق شدند و تلفات جانی به دنبال نداشت.

پیش‌بینی‌های لازم مدیریت شهری برای بارندگی شدید در پایتخت

بنابر گفته مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران، مدیریت شهری با عنایت به هشدارهای هواشناسی، در کنار پاکسازی روزانه نهرهای فرعی، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و از روزهای قبل از بارش، نهرها، مسیل‌ها و کانال‌ها پاک‌سازی شده بود. همچنین در محل‌هایی که احتمال تجمع آب وجود داشت، نیروهای ثابت مستقر و تمام عوامل اجرایی، ادوات و پیمانکاران در سطح شهر حضور داشتند و با وجود اینکه حجم آب از گنجایش نهرها و کانال های اصلی و فرعی بیشتر بود اما خطری شهر را تهدید نکرد.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

شهرداری مناطق مختلف تهران به همراه سازمان‌هایی همچون مدیریت بحران، آتش نشانی، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، بهشت زهرا (س) و دیگر بخش‌ها، در این حادثه پای کار آمدند و با در اختیار گذاشتن تجهیزات، اسکان اضطراری اهالی مناطق سیل‌زده و اقدامات امدادی و خدماتی، سعی در کاهش خسارات وارده در روزهای اخیر داشتند.

جمعیت هلال احمر نیز در کنار نیروهای آتش‌نشانی با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب برای پیدا کردن افراد مفقودی احتمالی به منطقه اضافه شدند و همچنین اورژانس در ساعات ابتدایی با هفت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به امامزاده داوود اعزام شد.

۵۰۰ نیروی شهرداری تهران در کنار سیل‌زدگان تا بازگشت به شرایط عادی

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از ساعت پنج صبح روز ششم مردادماه ۲۰۰ نیروی خدماتی را به همراه تجهیزات و ادوات مورد نیاز به منطقه اعزام کرد تا پاکسازی منطقه از گل و لای به جای مانده از سیلاب، سرعت بگیرد و به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران بیش از ۵۰۰ نیروی شهرداری تهران تا بازگشت شرایط عادی، در محل حادثه حضور خواهند داشت که به نظر می‌رسد پایان عملیات پاکسازی این منطقه، دو تا سه روز زمان ببرد.

توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی بین سیل‌زدگان

در این میان سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند نیز از قافله جا نماندند و در اقدامی انسان‌دوستانه، با توزیع اقلام مورد نیاز به کمک سیل‌زدگان آمده و آمادگی خود را جهت تداوم کمک‌ها به مردم مناطق سیل‌زده اعلام کردند.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

در کنار کمک به سیل‌زدگان و کاهش خسارات، به دنبال فرونشست و رانش زمین در مسیر بزرگراه زین الدین که به گفته مدیر بازرسی منطقه چهار به دلیل عملکرد ضعیف شرکت پیمانکار آبفا در خصوص نصب لوله و اتصالات مرتبط با مخزن بتنی و همچنین بارش شدید باران و شسته شدن خاک اطراف مخزن رخ داد، عوامل اجرایی شهرداری ناحیه با حضور به موقع اقدام به ایمنی سازی مسیر خودروهای عبوری کردند.

اسکان کارتن‌خواب‌ها در روزهای سیل‌آسای پایتخت

شهرداری تهران در این روزهای سیل‌آسا و پربارش، علاوه بر امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، کارتن‌خواب‌ها را نیز فراموش نکرد و به دستور علیرضا زاکانی، به تمامی کارتن‌خواب‌ها در سطح محلات دارآباد، دربند، درکه و محل‌هایی که احتمال خطر وجود داشت، هشدارهای لازم اعلام و محل‌هایی برای اسکان آنها در نظر گرفته شد.

اما بارش‌ها در استان تهران بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، شب گذشته نیز ادامه یافت و شدت بارندگی به اندازه‌ای بود که منجر به آب‌گرفتگی در برخی مناطق پایتخت شد اما به گفته رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان مدیریت بحران شهر تهران، نقاط آبگیر با کمک شرکت کنترل ترافیک، آتش نشانی و ۱۳۷ به صورت مستمر بررسی و نقاط پرخطر اطلاع‌رسانی شد و همچنین بر اساس تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵، بالغ بر ۸۰ درصد آبگرفتگی‌های شب گذشته و صبح امروز رفع شد.

شهرداری تهران با تمام توان در کنار سیل‌زدگان امامزاده داوود/ مدیریت شهری آماده است؛ شهروندان نگران نباشند

استقرار نیروهای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سطح شهر

با وجود اعلام خبر سیل در تجریش، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران، صبح امروز این شایعه را تکذیب و اعلام کرد که به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی در اطراف ایستگاه‌های اتوبوس و BRT، کیسه‌های شن قرار داده شده و همچنین تمامی عوامل مناطق ۲۲گانه در حال پاکسازی و کنترل رودخانه‌ها، انهار و کانال‌ها هستند تا در صورت مشاهده ضایعات و زباله آن را جمع‌آوری کنند.

صبح امروز نیز در سه نقطه از جاده امام زاده داوود، کوه دچار ریزش شد که به محض وقوع ریزش، نیروهای معاونت فنی و عمران منطقه ۵ با تجهیزات سنگین تخصصی در محل‌ها حاضر شده و نسبت به عملیات بازگشایی معبر اقدام کردند.

شهرداری تهران با توجه به احتمال تداوم بارش‌ها در پایتخت، همچنان در آماده‌باش کامل جهت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقایع احتمالی است.

مرکز عملیات اضطراری سازمان مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان توصیه می‌کند با توجه به احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها و نگران‌کننده بودن این وضعیت در ساعات پیش رو، به اطراف رودخانه‌ها نروند و حداقل تا روز یکشنبه از کوهنوردی اجتناب کنند.

به گزارش شهر آمار اعلامی تا لحظه ارسال این مطلب بوده و احتمال تغییر آن در ساعات آینده وجود دارد.

انتهای پیام/

۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 24416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =