نیاز ویژه چهار منطقه تهران به راه‌اندازی مراکز انتقال خون/ ۲۵ درصد خون کشور در تهران مصرف می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در دوره چهارم مدیریت شهری شاهد راه‌اندازی مراکز خون‌گیری در مناطق یک، چهار، پنج و ۲۰ بودیم و دیگر مناطق نیز به ویژه منطقه ۳،۱۵،۱۶ و ۲۲ به مرکز ثابت نیاز دارند تا عدالت در این زمینه رعایت شود.

به گزارش خبرنگار شهر، محمدرضا مهدی زاده در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اداره کل انتقال خون استان تهران ۱۴ میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش خود دارد، اظهار کرد: ۱۶۷ مرکز درمانی و ۲۸ هزار تخت بیمارستانی در استان تهران وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه ایران سومین کشور در آسیا در انتقال خون است، یادآور شد: این در حالی است که در برخی کشورها شاهد خون پولی هستیم اما در ایران خون به صورت داوطلبانه اهدا می شود.

وی با اشاره به وجود ۲۲ مرکز ثابت در استان تهران خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۸ مرکز نیز در کلانشهر تهران واقع شده است که در تیرماه امسال نیز دو مرکز ثابت چیذر و ابوذر افتتاح شد.

مهدی زاده با بیان اینکه نیروهای انسانی این نهاد در ایام شیوع کرونا با تمام توان خود در حال تلاش برای تأمین پلاسما برای بیماران مبتلا به کرونا بودند، تصریح کرد: این میزان خدمات در حالی بود که دیگر ادارات با یک سوم یا دو سوم حجم نیروی انسانی مشغول به کار بودند.

وی با اشاره به همکاری شهرداری تهران با اداره کل انتقال خون استان خاطرنشان کرد: در ۱۶ منطقه تهران انتقال خون صورت گرفته اما تنها در ۹ منطقه مرکز ثابت خون گیری وجود دارد و دیگر مناطق نیز به ویژه منطقه ۳،۱۵،۱۶ و ۲۲ به مرکز ثابت نیاز دارند تا عدالت در این زمینه رعایت شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در دوره چهارم مدیریت شهری شاهد راه اندازی مراکز خون گیری در مناطق یک، چهار، پنج و ۲۰ بودیم که امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری نیز این مراکز خون گیری در مناطق افزایش یابد.

مهدی زاده با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی اهدای خون در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو یادآور شد: شهرداری می تواند ون و اتوبوس نیز در اختیار ما جهت تسهیل در خون گیری قرار دهد.

وی همچنین تصریح کرد: مراکز انتقال خون باید در دسترس مردم باشد تا بتوانند به مراکز مراجعه کرده و خون اهدا کنند. نیاز است که در برخی مناطق به طور ویژه، مراکز ایجاد شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد خون کشور در تهران مصرف می شود، یادآور شد: تعداد زیادی از بیماران از سایر استان ها به تهران مراجعه کرده و نیاز به فرآورده های خونی دارند، بنابراین باید ظرفیتی در پایتخت ایجاد شود که همپای افزایش تعداد تخت های بیمارستانی، تعداد مراکز نیز افزایش پیدا کند.

وی تأکید کرد: خون مورد نیاز تهران در چهار ماه گذشته به صورت صد در صدی تأمین شده که از افتخارات ما در سال ۱۴۰۱ به شمار می رود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به واقع شدن مرکز انتقال خون پیرامون برج میلاد و نیاز به هماهنگی برای ساماندهی شرایط آن با مجموعه برج میلاد اظهار کرد: منطقه ۲۲ با توجه به اینکه جمیعت قابل توجهی دارد به مرکز انتقال خون نیازمند است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن تسلیت به بازماندگان جان باختگان سیل در کشور و درخواست از مسئولان برای اینکه در این زمینه بیش از پیش بشتابند، گفت: در زمینه انتقال خون چهار مرکز در دوره چهارم با کمک خیرین ایجاد شد اما این مراکز در تهران با این گستره پاسخگو نیست. می توان زمین هایی در ابعاد ۵۰۰ تا هزار متر در اختیار قرار داد تا مراکز ساخته و خدمات مورد نیاز به مردم ارائه شود.

انتهای پیام/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 24426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =