بررسی مجدد طرح جامع زیباسازی شهر تهران در کمیسیون خدمات شهری

طرح جامع زیباسازی شهر تهران در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و برای بررسی بیشتر در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا از دستور کار خارج شد.

به گزارش خبرنگار شهر، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح جامع زیباسازی شهر با بیان اینکه ذیل ماده ۴۷ برنامه دوم توسعه پنج ساله شهر تهران طرح راهبردی عملیاتی زیباسازی شهر تهران با تأکید هویت ایرانی-اسلامی تدوین شد، اظهار کرد: این سند در سال ۹۵ جهت اجرا به زیر مجموعه شهرداری ابلاغ شد.

محمد منان رئیسی افزود: مرکز مطالعات مکلف شده که در ۶ ماه لایحه مذکور، سیاست ها، چشم انداز و راهبردهای اجرایی را ارائه دهد که در یک ماهه اخیر بر اساس بررسی ها، دامنه پیشنهادی در طرح جدید بر مبنا و چارچوب مأموریت سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در طرح جدید روی برنامه های سازمان زیباسازی متمرکز خواهیم شد، خاطرنشان کرد: ۱۰ محور شامل بازبینی دقیق طرح قبلی، تحلیل و آسیب شناسی اقدامات سازمان ذیل ۱۳ بخش، بررسی تجارب برتر ملی و جهانی، احصاء و تحلیل آراء بهره برداران، تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب، تدوین اهداف، راهبردها و سیاست ها، تهیه برنامه عملیاتی، دستور العمل رصد و پایش اجرای طرح در افق ۱۰ ساله و پیش نویس لایحه در این طرح پیش بینی شده است.

رئیسی با تأکید بر اینکه بهره بردار این طرح سازمان زیباسازی شهر تهران است، یادآور شد: متولی اصلی در خصوص معماری ایرانی-اسلامی، شورا و شهرداری نیست بلکه متولی اصلی شورای عالی معماری و شهرسازی است.

پیش‌بینی کاربست‌های اجرایی در طرح زیباسازی شهر تهران

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مطالعاتی در سال های گذشته صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: هشت ماه برای تنظیم این طرح در نظر گرفته شده که پس از آن باید از سوی مرکز مطالعات در صحن ارائه شود.

وی با اعلام اینکه کاربست های اجرایی در برخی طرح ها لحاظ نمی شود، اظهار کرد: شهرداری تهران باید پس از ۶ ماه از ارائه و تصویب طرح، کاربست های اجرایی آن را مورد توجه قرار دهد.

پیرهادی با بیان اینکه برنامه چهارم طرح را به سمتی هدایت می کنند که منحرف نشوند، یادآور شد: طرح جامع تنها محدود به یک برنامه پنج ساله نیست و نباید کوتاه مدت به آن نگاه کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه ما شهرداری را ملزم به ارائه این طرح می کنیم، خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات با محوریت سازمان زیباسازی، طرح را تدوین و ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: این طرح باید در برنامه پنج ساله چهارم حتما باید لحاظ شود، اما افق بلندمدت تری را برای این طرح درنظر گرفته ایم و در حال ترسیم این افق هستیم. برای مثال در طرح های پیشین در خصوص مبلمان شهری به صورت جزئی بررسی صورت نگرفته و باید با جزئیات بیشتر و دقیق تر در طرح جدید ارائه شود. ۶۶ اقدام راهبردی در سند قبلی وجود داشته که تعدادی از آن انجام شده و تعدادی نیز انجام نشده است.

پیرهادی با بیان اینکه تمام تمهیدات اندیشیده شده که هم طرح در برنامه چهارم ارائه شود و هم طرح منحرف نشود، اظهار کرد: این طرح پس از آماده سازی در صحن ارائه می شود تا اعضای شورا نقطه نظرات خود را در خصوص بندهای آن مطرح کنند.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه سازمان زیباسازی مشکلات موجود را در این زمینه ارائه دهد، اظهار کرد: ما مرتب طرح ارائه می‌دهیم و آن را به مصوبه تبدیل می‌کنیم. این طرح‌ها تصویب، ابلاغ و رها می‌شود.

وی ادامه داد: در ماده ۴۳، ۱۲بند و در برنامه راهبرد سوم زیباسازی شهری در حوزه ساماندهی و ارتقاء سیمای شهری چهار سیاست و ۱۹ اقدام اجرایی پیش بینی شده است. پیشنهاد من این است که در برنامه چهارم توسعه، اصول طرح جامع دیده شود.

طرح زیباسازی شهر در برنامه چهارم توسعه لحاظ شود

میثم مظفر دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ما در آستانه تدوین برنامه چهارم توسعه پنج ساله تهران هستیم، گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که سعی شود تعداد طرح ها زیاد نباشد.

وی با بیان اینکه هشت ماه برای تدوین طرح زمان زیادی است، یادآور شد: این طرح باید در برنامه چهارم مصوب شود، چرا که در غیر این صورت و تدوین در طول هشت ماه بودجه سال آینده را عملا از دست خواهد داد.

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه نمی توان چنین طرح مهمی را معطل برنامه چهارم کرد، یادآور شد: خروجی این طرح باید همانی باشد که در برنامه نیز ابلاغ خواهد شد، اما هیچ منافاتی ندارد که مطالعه طرح را آغاز کنیم. پیشنهاد من این است که زمان مطالعه طرح محدودتر شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تدوین سند جامعه را به هویت ایرانی-اسلامی وابسته می کنیم، اظهار کرد: ما باید ببینیم تعریفی در معماری ایرانی-اسلامی داریم که این سند را بر اساس آن تدوین و پیاده سازی کنیم یا خیر؟

انتهای پیام/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 24435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =