احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

موافقتنامه همکاری فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با موضوع راه‌اندازی مرکز لجستیک شهر تهران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز روز دوشنبه -۱۰ مرداد ۱۴۰۱- آیین موافقتنامه همکاری فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری، مجموعه شهر آفتاب، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با موضوع راه اندازی مرکز لجستیک شهر تهران برگزار شد.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای این مراسم بیان کرد: طی سال‌های گذشته مدیریت شهری تهران اقدامی برای احداث بندرخشک انجام نداده است اما تیم مدیریت شهری جدید از ابتدا موضوع ساماندهی و مدیریت بار را در دستورکار قرار داد. مدیریت بار در حوزه مدیریت شهری گذشته رها بوده است و همین باعث شده تا فرصت‌های زیادی از دست رود و هزینه بسیاری برای حمل و نقل عمومی شهر تهران ایجاد کند.

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

غیرسامانه‌مند بودن مدیریت بار منجر به افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شود

به گفته معاون شهردار تهران؛ حجم ترددهای زائد جابجایی بار به واسطه غیرسامانه مند بودن مدیریت بار انجام می‌شود و همین سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. 

راه‌اندازی بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

شفیعی در ادامه عنوان کرد: این موضوع توسط آقای وحدت کار با مجموعه‌های ذی ربط شهرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار، مجموعه بندرخشک ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید بخش‌های دیگری از حوزه‌های مختلف مدیریت شهری که ذی مدخل هستند در کنار این موضوع کمک کنند تا موضوع ساماندهی شود، گفت: عزم عمومی و استقبال جامعی از سمت عوامل ذی ربط روی اجرای این پروژه وجود دارد. امیدواریم که شاهد این باشیم که با ورود شهرداری به این حوزه خدمات حمل و بهبود پیدا کند و تبعات منفی به حداقل برسد.

مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری در ادامه این مراسم عنوان کرد: این پروژه هماهنگی‌ و گرفتاری‌های زیادی دارد اما در حال حاضر عوامل ذی ربط این پروژه هیچ مشکلی بابت هماهنگی‌های بین سازمانی نداشته‌اند و سرعت کار نسبت به پیش بینی‌ها بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی، مهم‌ترین موضوع اداره کشور اقتصاد است، افزود: طی سال‌های گذشته به موضوع لجستیک در حاکمیت کشور کم توجهی شده و طی دو سال گذشته جلسه‌ای بابت آن تشکیل داده نشده است.

وحدت کار با تأکید بر اینکه این بی توجهی برای کشور زیان‌بار است، گفت: به جهت اسناد بالادستی، شهرداری‌ها موظف به برعهده گرفتن مدیریت حمل‌ بار و کالا شهرها هستند. بار و کالا یعنی اقتصاد چرا که نبض کسب و کار هر شهری بشمار می‌رود.

یکی از شروط ساماندهی بار، راه‌اندازی مرکز لجستیک است

وی با بیان اینکه مدیریت لجستیک در شهر تهران به معنای لجستیک کشور است، عنوان کرد: یکی از شروط ساماندهی بار، راه اندازی مرکز لجستیک است. در حال حاضر شهر تهران دارای مرکز لجستیک جدی نیست و اگر هم هست همین گاراژهای موجودی‌ست که به صورت سنتی اداره می‌شوند. همه این امکانات در مسیر مدیریت لجستیک شهر تهران با همراهی دستگاه‌ها، دولت و اصناف و مشاغل برنامه ریزی خواهد شد.

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری در ادامه جزئیات این پروژه توضیح داد: برای این‌ پروژه چندین زمین مورد بررسی قرار گرفته است. تعدادی از این اراضی همچنان در مرحله مذاکره هستند و هر زمین مدلی از خدمات لجستیکی برای شهر به همراه خواهد داشت. 

وحدت کار در ادامه عنوان کرد: از بین این اراضی، زمینی واقع در جنوب مجموعه شهرآفتاب وجود دارد که دارای فاصله کمی با ریل راه آهن است؛ در حال حاضر این زمین با بررسی‌های کارشناسانه برای پروژه انتخاب شده است. شهرآفتاب از یک ایستگاه مترو برخوردار است که جزو ایستگاه‌ها بزرگ بشمار می‌رود. ارتباط مرکز لجستیک شهر با درون شهر از طریق خدمات زیرسطحی یکی از موارد بسیار مهم بشمار می‌رود؛ یعنی بار از طریق ریل در نیمه شب جابجا شود. 

وی با بیان اینکه امروزه در بازار تهران حدود ساعت ۳ و ۴ عصر، جابجایی بار و کالا از طریق وسایل بهینه مثل گاری انجام می‌شود، افزود: باید این امکان فراهم شود که تبادل بار از طریق غیر از معابر یعنی ایستگاه‌های مدنظر صورت گیرد. در چهارراه گلوبندگ فضای بسیار خوبی برای انبارش کالا آماده شده است که متناسب با ظرفیت مترو، کالاها در واگن قرار داده شود. امیدوارم که این کار اسباب خیر و برکتی برای زیست پذیر شدن مناطق مرکزی شهر ایجاد کند.

می‌توان منطقه ویژه اقتصادی ری را به عنوان بیست و سومین منطقه تهران معرفی کرد

عباس تقدسی نژاد ضمن اشاره به ظرفیت ۴۰۰ هکتاری مجموعه شهرآفتاب گفت: توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای عضو شانگهای و همچنین روسیه نشان می‌دهد که باید به سمت متعالی کردن فعالیت‌های اقتصادی و توسعه مجموعه‌های متقاضی اقتصادی کشور حرکت کرد. طی سال‌های گذشته تلاش شده بود تا راه اندازی بندخشک انجام شود اما این اتفاق نیفتاد.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در ادامه بیان کرد: ظرفیتی که در مجموعه شهرآفتاب، فرودگاه امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی ری وجود دارد سبب شده تا RNB و خدمات پشتیبان جدیدی تعریف شود. 

تقدسی نژاد با بیان اینکه تعریف سه گانه مثلث باعث می‌شود که یک شوک اقتصادی ایجاد شود، گفت: مجموعه شهرآفتاب بخش‌های RNB و طراحی و همچنین بازاریابی، فروش و خدمات پشتیبانی را برعهده گیرد. فرودگاه امام خمینی (ره) مسئولیت توزیع را بر عهده می‌گیرد و همچنین منطقه ویژه اقتصادی ری تولید انبوه را بر عهده خواهد گرفت. 

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

وی با بیان اینکه تفاهم نامه حوزه توزیع که بخشی از برنامه کلان خواهد بود، در حال انجام است، افزود: باید تفاهم نامه‌های متعددی با فرودگاه امام خمینی (ره)، منطقه ری، وزارت اقتصاد، وزارت راه و مجموعه‌های متولی ذی مدخل داشته باشیم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با بیان اینکه وقتی باری از کشورهای دور به سمت ایران توزیع می‌شود، بخشی از هزینه نهایی ناشی از حمل خواهد بود، یادآور شد: اگر نمایندگی خدمات پشتیبان و بازاریابی مناسب در منطقه ری ایجاد شود می‌توان آن را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تهران یا بیست و سومین منطقه تهران معرفی کرد.

حمایت از اصناف در اجرای طرح مدیریت حمل بار

سعید بیگی ضمن اشاره به تکالیف شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل  شهر تهران در طرح مدیریت حمل بار گفت: با توجه به گسترش تهران، باراندازها داخل شهر ایجاد شدند، اما همین موضوع سبب بروز مشکلاتی شد. جابجایی باراندازها نتایج خوبی در پی خواهد شد. 

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اینکه حمایت از شاغلان و اصناف جزو وظایف ما در این طرح است، بیان کرد: حقوق این عزیزان در اجرای طرح مدنظر قرار گرفته است. بسیاری از صنوف به صورت سنتی اداره می‌شوند، اما اجرای این طرح فرصت خوبی برای سودآوری و رونق اصناف است. 

وی در پایان تأکید کرد که باید کمک کنیم تا این پروژه با بیشترین فایده و کمترین آسیب به اصناف اجرا شود.

استفاده از خطوط مترو تهران در جهت حمل بار و کاهش مشکلات شهری در معابر

مسعود درستی در ادامه مراسم بیان کرد: مترو تهران سال‌ها به عنوان یک زیرساخت اساسی در شهر تهران تأسیس شده و همچنان در حال توسعه است. تاکنون شرکت مترو در جهت حمل بار مسئولیتی نداشته است و هیچ ذهنیتی از آن در گذشته وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ضمن اشاره به شناسایی این ظرفیت در جلسات کارشناسی که طی سه ماه گذشته برگزار شده، گفت: می‌توان از خطوط مترو تهران استفاده بهینه در جهت حمل بار و کاهش مشکلات شهری در معابر پرتردد و حساس کرد. 

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

وی ضمن اشاره به خطوط درحال توسعه مترو تهران اظهار کرد: اگر قرار باشد که این طرح اجرا شود، باید طرح‌های خطوط در حال توسعه مورد بازنگری قرار گیرد تا در خطوط جدید ظرفیت‌های بهتری برای این کار به وجود آورده شود. البته با اعمال یک‌سری تغییرات جزئی می‌توان از ایستگاه‌های فعلی استفاده بهینه کرد. 

درستی با بیان اینکه یکی از فرصت‌هایی که در مترو تهران وجود دارد، پایانه‌های در حال ساخت است، افزود: در حال مکاتبه هستیم تا از این پایانه‌ها استفاده چندمنظوره داشته باشیم و در کنار خدمات پشتیبانی به عنوان حمل بار هم از ظرفیت پایانه‌ها استفاده کنیم. اگر قرار بر استفاده از پایانه‌ها باشد، باید روی طراحی و ساخت پایانه‌های جدید تجدیدنظری کنیم.

عدم استفاده از ناوگان شهری در طرح مدیریت حمل بار

مهدی شایسته اصل با بیان اینکه براساس تاکیدات شهردار و رویکردهای مدیران جدید شهری، حمل و نقل عمومی محور فایده قرار خواهد گرفت، افزود: در حال حاضر در مناطق مرکزی شهر شاهد ازدحام جمعیت و آلودگی هوا و صوتی هستیم. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه مترو تهران یک سرمایه ملی و سرمایه‌ای برای شهروندان پایتخت به شمار می‌رود، گفت: مترو می‌تواند علاوه بر جابجایی شهروندان به بازاریان و اقتصاد شهر کمک کند تا با هزینه کمتری بار خود را به مراکز شهر منتقل کنند. این کار سبب ارزش آفرینی و ارائه خدمت رسانی متفاوت به شهروندان در شرکت مترو می‌شود.

احداث بندر خشک در مجموعه شهر آفتاب با ظرفیت ۲۰۰ هکتار

وی در ادامه یادآور شد: هماهنگی و هم افزایی میان ارکان شهری می‌تواند برای شهروندان بسیار مفید و موثر واقع شود که در جلسه فعلی شاهد همکاری به صورت عملیاتی میان سازمان‌های شهری هستیم. 

شایسته اصل با بیان اینکه مترو تهران در خطوط درون شهری، ریل سومی است و باعث عدم استفاده از سوخت فسیلی می‌شود، افزود: اگر در یکی از ایستگاه‌ها دو رام قطار درون شهری بایستد حدود دو هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر را از روی سکو جابجا می‌کند که این می‌تواند معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه ون باشد. اگر اعداد برای جابجایی بار در نظر گرفته شود، به کاهش سفرهای زائد در مرکز پایتخت نظیر پانزده خرداد، سه راه امین حضور و گلوبندک کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در ادامه تأکید کرد که این مسئله به منظور آسیب به معیشت اصناف سنتی نیست. مترو تهران به جای درآمدزایی بیشتر به دنبال کاهش آثار زیست محیطی حمل و نقل سنتی است؛ از ناوگان شهری در این طرح استفاده نمی‌شود، اما انتقال بار به پایانه‌های شهید کلاهدوز، اکباتان، صادقیه، آزادگان و ... صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 24501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =