همکاری ایتالیا با شهرداری تهران در تفکیک زباله از مبدا و بازیافت/ حدود ۶۵ درصد پسماند شهر تهران پسماند تر است

نمایندگان شرکت های بازیافت پولی اکول (Puli Ecol)، سنسی اسپا (Senesi Spa)، دبیرکل موسسه آسیا در ایتالیا، عضو هیات شرکت سنسی اسپا و رایزن شرکت بازیافت پولی اکول از پروژه های پسماند شهر تهران بازدید کردند و زمینه همکاری شرکت های ایتالیایی با شهرداری تهران در حوزه تفکیک زباله از مبداء با حضور جلال بهرامی، معاون خدمات شهری ،مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و شادی مالکی معاون امور مناطق سازمان پسماند شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر؛  معاون خدمات شهری شهرداری تهران در حاشیه بازدید سرمایه گذاران دو شرکت ایتالیایی از سازمان مدیریت پسماند شهر تهران ضمن استقبال از انجام این همکاری فی ما بین گفت: یکی از نکات مورد توجه این است که تهران شاخصی از کل کشور ایران است، به این معنا که اگر کاری در تهران انجام گیرد، در سایر شهرهای بزرگ کشور نیز قابل الگوبرداری و انجام می شود.

جلال بهرامی افزود: اگر در ایران روشی نهادینه شود، حداقل ۱۰ کشور همسایه هستند که خواهان این تکنولوژی خواهند بود. براین اساس، شهرداری تهران کاملاً به این همکاری خوشبین است و تلاش ما بر انجام این همکاری می‌باشد. بنده به شخصه به نمایندگی از شهرداری تهران پیگیر به انجام رسیدن این پروژه خواهم بود.

تلاش شهرداری برای خروج ۷۰ درصد زباله ها قبل از ساعت ۱۰ از مخازن

در ادامه مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در رابطه با سیاستگذاری فعلی مدیریت شهری گفت: مدیریت شهری فعلی در تهران در حوزه پسماند در حال حاضر به این صورت است که مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران به هشت پهنه کلی تقسیم می‌شود و قرار بر این است که تعدادی از این پهنه ها واگذار شوند.

وی افزود: هر پهنه که شامل دو الی سه منطقه می‌شود، به صورت پروژه‌ای به یک پیمانکار بخش خصوصی واگذار می‌شود و انتظار می‌رود از ابتدای کار شامل مواردی همچون تفکیک و مخزن‌گذاری تا انتهای فرایند یعنی فاینال سازی - به صورت صفر تا صد- توسط همان بخش انجام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد:  این امر نیازمند این است که از تکنولوژی هایی مانند زباله‌سوز و هاضم استفاده شود. همچنین انتظار نهایی این است که میزان زباله ریجکتی برای دفع زیر ۱۰ درصد باشد.

وی بیان کرد: تلاش شهرداری تهران همواره بر این بوده که این فرهنگ شکل بگیرد که بیش از ۷۰ درصد زباله شهر تهران پیش از ساعت ۱۰ شب در مخازن زباله شهری تخلیه شود، بنابراین ۷۰ درصد زباله ها در آن ساعت از منازل خارج می شود.

عزیزی با بیان اینکه برای انجام این فعالیت توسط این شرکت هیچگونه محدودیت زمانی وجود ندارد، یادآور شد: همچنین در این مرحله ما نیازمند یک طرح پیشنهادی دقیق از سوی شرکت شما هستیم تا بتوان براساس آن طرح؛ مذاکره، برنامه ریزی و شروع به فعالیت کرد.

تولید روزانه ۵ هزار و ۷۰۰ تن زباله در تهران

در بخش دیگر این بازدید معاون امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به سایت MRF منطقه ۲۲، گفت: در این پروژه بخشی از زباله غرب تهران به اینجا منتقل می‌شود، در این مکان پسماند تر و خشک و ریجکتی به صورت نیمه مکانیزه جدا شده و پسماندِ تر شیرابه گیری شده و سپس جهت تهیه کمپوست به آرادکوه منتقل می‌ شود.

شادی مالکی با اشاره به اینکه بعد از انجام این مراحل پسماند خشک به فروش می رسد و پسماند ریجکتی نیز دفع می‌شود، افزود: این فاز اول این پروژه است، در فاز دوم که مشابه همین سایت خواهد بود، با استفاده از تکنولوژی هایی همچون زباله‌سوز فاینال سازی زباله نیز در همین سایت انجام خواهد شد که در نتیجه به استحصال گاز، کمپوست درجه یک و سوخت دست خواهیم یافت.

حدود سه هزار تن زباله تا سال ۱۴۰۳ از طریق زباله‌سوز، کوره‌سوز و هاضم نهایی‌سازی خواهد شد

وی ادامه داد: مشابه این پهنه، هشت پهنه دیگر نیز طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. این مکان به صورت روزانه حدود ۷۰۰ تن زباله را پوشش می‌دهد، این در حالی است که کل پسماند شهر تهران روزانه پنج هزار الی پنج هزار و هفتصد تن است.

معاون امور مناطق شهرداری تهران بیان کرد: همچنن براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، حدود سه هزار تن زباله تا سال ۱۴۰۳ از طریق زباله‌سوز، کوره‌سوز و هاضم نهایی‌سازی خواهد شد. دلیل عدم فعالیت این سایت در حال حاضر این است که به تازگی افتتاح شده است اما به زودی شروع به فعالیت دائمی خواهد کرد.

وی یادآور شد: تمامی پروژه‌های از این دست با بخش خصوصی به صورت مشارکتی در حال انجام است.

حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد پسماند شهر تهران پسماند تر است

مالکی با اشاره به ویژگی های مدیریت پسماند در شمال و جنوب تهران تاکید کرد: در مناطق شمالی شهر تهران میزان پسماند خشک بیشتر است و هرچه از سمت مناطق شمال به جنوب شهر حرکت می‌کنیم میزان پسماند خشک نسبت به پسماند تر کمتر می‌شود، اما به طور کلی حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد پسماند شهر تهران از پسماند تر تشکیل می‌شود.

به گفته معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران؛ در این سایت دو نوع سرند وجود دارد، اولی سرند دَوار که پسماند خشک و آلی را از یکدیگر جدا می‌کند و دومی سرند بالستیک که پسماند خشک دوقلو را از هم جدا می‌کند.

وی در انتهای افزود: همچنین شیرابه زباله به استخر شیرابه هدایت شده و پساب آن پس از تصفیه برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدد  BOD و COD پساب نهایی پس از تصفیه می‌بایست زیر ۲۰۰ باشد، در غیر این صورت سازمان محیط زیست اجازه استفاده از پساب را نمی‌دهد، حتی اگر قرار باشد پساب نهایی به فاضلاب شهری نیز هدایت شود، عدد آن می‌بایست زیر ۲۰۰ است.

اتحادیه اروپا همکاری شرکت های اروپایی با ایران را تحریم نمی کند

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت سنسی اسپا (Senesi Spa) گفت: تخصص اصلی شرکت پولی اکول در ایتالیا جمع آوری و تفکیک زباله‌ها بوده و مرکزی همچون سایت MRF که از آن بازدید کردیم به طور کامل متعلق به این شرکت است.

رودولفو بریگانتی با بیان اینکه شرکت ما تمایل دارد در صورت امکان در بحث جمع‌آوری و تفکیک زباله تهران با شهرداری در کنار یک بخش خصوصی همکاری مشترکی داشته باشد، افزود: همچنین ما از حضور در تهران و برگزاری این جلسات بسیار خوشحالیم و این نشانه علاقه ما به انجام چنین همکاری مشترکی است.

وی درباره تحریم‌های علیه ایران ادامه داد: اگر در نتیجه همکاری با ایران قرار باشد که شرکت ما تحریم شود، از طرف اتحادیه اروپا این اتفاق نمی افتد، در نتیجه اگر کسی بخواهد به اعمال تحریم بپردازد کشور آمریکا خواهد بود که آن هم برای ما اهمیت و موضوعیت ندارد، لذا از باب تحریم ها هیچگونه مانع و مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سنسی اسپا (Senesi Spa) بیان کرد: ما یک تیم هستیم و تیم ما این توانایی را دارد که به صورت کامل چنین پروژه‌ای را از صفر تا صد به انجام رساند.

وی با بیان اینکه شرکت سنسی و پولی اکول تمایل به سرمایه‌گذاری در تهران را دارند، یادآور شد: علاقه اولیه ما این است که با یک پارتنر خصوصی در ایران مشارکت کنیم و در مرحله اول نیز می توانیم حدود ۲۰۰ ماشین جمع‌آوری زباله و تکنولوژی تفکیک زباله را در اختیار قرار دهیم، اما ترجیح اصلی ما مشارکت با یک شرکت داخلی است.

رودولفو بریگانتی تاکید کرد: پس از گذشت مدت کوتاهی شهرداری تهران می‌تواند ارزیابی‌های لازم را انجام دهد تا به این ترتیب ایرادات و پیشنهادات احتمالی برطرف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ورود تیم ما به ایران از طریق آقای دومنیکو پالمیری، دبیر کل موسسه آسیا در ایتالیا بود که پس از بررسی تناسبات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور، از طریق سفارت ایران در ایتالیا اقدامات بعدی را انجام داد، گفت: همچنین از آنجایی که ما در حال حاضر و در این مرحله اطلاعات چندانی نداریم و نمی دانیم که پارتنری که با او همکاری خواهیم کرد چه میزان حجم سرمایه‌ای در اختیار دارد، در نتیجه تا اطلاعاتی از این دست به دست نیاید نمی‌توان به صورت دقیق روی این موضوع نظر داد، همچنین حجم کاری که قرار هست انجام شود نیز بسیار حائز اهمیت است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

نیروی انسانی در تفکیک زباله از مبدا نقشی ندارد

مدیرعامل شرکت سنسی اسپا (Senesi Spa)  افزود: در خصوص نوع فعالیت شرکت پولی اکول و سنسی باید گفت: تفاوت عمده و مهمی که بین ایران و ایتالیا وجود دارد، بحث تفکیک از مبدا است، چراکه در ایتالیا تفکیک به صورت کامل و ارگانیک از مبدا صورت می‌گیرد و شروع این اتفاق در ایتالیا از سال ۲۰۰۰ بوده است.

وی ادامه داد: در بخش اول فرایند بازیافت زباله، از یک دستگاه جداساز و خردکننده استفاده می‌کنیم که زباله‌ها را تفکیک و خرد می‌کند و این راندمان کار را به شدت افزایش می‌دهد. اما مهمترین مشکلی که سیستم‌هایی مانند سیستم های داخل تهران را با مشکل روبه‌رو می‌کند این است که زباله تر و خشک با یکدیگر پردازش می‌شوند و مواد آلی، تر و مایع ایجاد چسبندگی کرده و در نهایت همه جا را آلوده می کنند و به مرور زمان موجب فرسودگی دستگاه‌ها می شوند. بنابراین سیستم پردازش میکس زباله تر و خشک اساسی ترین مشکل پیش رو در تهران است.

وی درباره محل پردازش زباله منطقه ۲۲ نیز تاکید کرد: در ایتالیا فقط یک سیستم پردازش زباله وجود دارد، نتیجه نهایی بازیافت زباله‌های تر و تصفیه پساب حاصل از آن، دستیابی به آبی کاملا خالص است که قابلیت ورود به رودخانه را دارد.

مدیرعامل شرکت سنسی اسپا (Senesi Spa) گفت: همچنین در ایتالیا به هیچ وجه نیروی انسانی در تفکیک و بازیافت زباله‌ها نقش ندارد و تفکیک به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود، اما در موارد ضروری نیز، نیروی انسانی داخل یک کابین کاملاً سرپوشیده فعالیت می‌کنند که با هوای آلوده بیرون تماس پیدا نکرده و سلامتی افراد به خطر نیفتند.

وی افزود: همچنین تفکیک زباله‌ها در ایتالیا به صورت کامل از مبدا و منازل صورت می‌گیرد، به‌طوری که اصلا نیاز به پردازش مجدد ندارد. بنابراین در سایت های پردازش پسماند صرفاً زباله‌های خشک مورد بازیافت قرار می‌گیرند و زباله های تر به پسابی خالص (آب) تبدیل می شوند.

انباشت زباله ها در ایتالیا در خارج از شهرهاست

رودولفو بریگانتی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه تفکیک زباله  در ایتالیا به طور کامل از مبدا انجام می‌شود، بیان کرد:  اما انباشت زباله‌ها خارج از شهر صورت می‌گیرد همچنین از آنجایی که اکثر شهرها نیز دارای بافت تاریخی هستند، نمی‌توان از فضای شهری استفاده کرد. همچنین مکان پردازش و دفن زباله‌ها در ایتالیا بسیار محدود و کوچک است و به هیچ عنوان مانند آرادکوه چنین فضای بزرگ و بازی در اختیار نیست.

وی با بیان اینکه در ایتالیا قانونی وجود دارد که براساس آن حداقل ۶۵ درصد زباله ها می‌بایست بازیافت شود و تنها ۳۵ درصد دفن می‌شود، یادآور شد: اما نکته حائز اهمیت این است که با روشی که در حال حاضر در تهران انجام می‌شود، رسیدن به این عدد تقریباً غیر ممکن است، بنابراین برای رسیدن به این هدف در تهران تلاش ما بر این است که تفکیک زباله‌ها به صورت کامل از مبدا انجام شود. در غیر این صورت، از نظر علمی و عملی دستیابی به این رقم امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت سنسی اسپا (Senesi Spa) تاکید کرد: اما اگر این اتفاق رخ دهد، این فرایند بسیار راحت و قابل دسترس خواهد بود و در عین حال تعداد مراکز و سایت‌های پردازش و بازیافت مورد نیاز بسیار کمتر شده و بازدهی بهتری نیز خواهد داشت.

وی با اشاره به جلساتی که در جریان این سفر با معاون شهردار و مدیران سازمان مدیریت پسماند شهر تهران برگزار شد، پیشنهاد داد: در مرحله اول به صورت پایلوت، شرکت ما یکی از مناطق ۲۲گانه و یا پهنه‌های هشت گانه تهران را در اختیار گیرد، سپس دستگاه‌ها و ماشین آلات خود را به این محل منتقل کنیم و پس از مدتی فعالیت به یک سری دیتا و نتایجی دست یابیم و براساس آن تصمیم‌گیری‌های قطعی و طرح نهایی را مشخص کنیم.

رودولفو بریگانتی در ادامه گفت: نحوه شروع به فعالیت به این صورت است که در ابتدا یک سری کمپین‌های تبلیغاتی در منطقه مورد نظر راه‌اندازی کنیم که همین فرایند حدود ۴ ماه به طول می‌انجامد. ولی به طور کلی فرایند انجام این پروژه از مراحل ابتدایی تا انتها حدود یک سال و نیم به طول می‌انجامد. همچنین یکی از خط مشی‌های اساسی ما بر این استوار است که نحوه فعالیت ما در تهران به گونه‌ای است که حضور و همکاری ما برای افرادی که در حال حاضر مشغول به کاری هستند مشکل و مزاحمت ایجاد نکند.

وی افزود: ایده آل ترین حالت برای ما این است که شهرداری تهران اشخاص و شرکت های مورد تایید خود را معرفی کند تا به این صورت ما با آنها همکاری و مشارکت کنیم. بنابراین هدف اصلی ما اجرای یک همکاری مشترک و رشد پروژه با استفاده از توانمندی های محلی می باشد.

بازیافت پسماندهای الکترونیکی به صورت اتومات

در ادامه مدیرعامل شرکت بازیافت پولی اکول (Puli Ecol) درباره تفکیک و بازیافت پسماندهای الکترونیکی گفت: تخصص اصلی شرکت پولی اکول تفکیک و بازیافت زباله‌های الکترونیکی است که به طور تقریبی به بازیافت همه انواع زباله‌های الکترونیکی از جمله کامپیوتر و لپ‌تاپ می‌پردازد.

دویلیو کمپانیوچی افزود: فرایند تفکیک و بازیافت در این شرکت تماماً به صورت اتومات و تکنولوژیک صورت می‌گیرد، اما در بخش عمده‌ای از این فرایند از نیروی انسانی نیز کمک گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت در تفکیک زباله‌های الکترونیکی به رقم ۹۵ الی ۹۷ درصد رسیده است. همچنین ما تمایل داریم با شرکت‌هایی که در حال حاضر در زمینه تفکیک و بازیافت پسماند الکترونیکی در تهران فعالیت می‌کنند نیز همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازیافت پولی اکول (Puli Ecol) بیان کرد: در صورت نیاز به خرید پسماندهای الکترونیکی از پیمانکاران موجود نیز از سوی ما مانعی وجود ندارد و مورد استقبال است.

انتهای پیام/

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 24690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =