کاهش ۱۰درصدی مصرف انرژی در شهرداری تهران تا پایان برنامه پنج ساله سوم

رئیس اداره مدیریت انرژی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام اینکه ساختمان های اداری یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی به شمار می روند، گفت: شهرداری تهران علاوه بر کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی تا پایان برنامه پنج ساله سوم (۱۴۰۲)، در نظر دارد یک رده، رتبه ساختمان‌های خود را بر اساس برچسب انرژی ساختمان‌ها، ارتقاء دهد. 

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، "زهره حسامی" با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین چالش های جوامع امروزی کمبود ذخایر انرژی های تجدیدناپذیر است، گفت: اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونه‌ای که حتی افزایش درآمد سرانه ملی نیز بدون آن نمی‌تواند نقش موثری در توسعه پایدار ایفا کند.
وی با اظهار اینکه ساختمان های اداری یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی به شمار می رود و این مسئله نه تنها در خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های آن اهمیت دارد، بلکه سبب افزایش آلودگی محیط‌زیست می‌شود، افزود: از این رو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امکانات امری اساسی است. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و بکارگیری روش‌ها و سیاست‌های پربازده در مصرف صحیح انرژی است که از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند.
رئیس اداره مدیریت انرژی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شهرداری تهران به عنوان اصلی‌ترین ارگان مدیریت شهری، ساختمان‌های فراوانی را در اختیار دارد که مصرف انرژی آن ها، هزینه‌های هنگفتی را به این مجموعه تحمیل کرده است. با انجام اقدامات مختلف نظیر تدوین دستورالعمل اجرایی بهینه‌سازی مصرف منابع (آب، برق، گاز) در ساختمان‌های شهرداری تهران و اجرای راهکارهای موثر، اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار سعی در کاهش هزینه‌های اقتصادی و ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهری کرده است. 
حسامی تجهیز ۲۷۵ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند گرمایشی، ۳۸ ساختمان به سیستم کنترل هوشمند سرمایشی، ۳۴ساختمان به سیستم کنترل رادیویی پایانه‌های دمنده‌دار، معاینه فنی موتورخانه ۳۳۲ ساختمان و ممیزی تفصیلی انرژی ۱۸۳ ساختمان تا پایان سال ۱۴۰۰ را از جمله اقدامات اجرایی و طرحهایی دانست که با نظارت اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در مناطق ۲۲ گانه اجرا شده است.
وی ادامه داد: نتایج بدست آمده از مقایسه مقادیر مصرف انرژی و منابع در مجموع ساختمان‌های تحت پوشش نشان میدهد که سرانه مصرف حاملهای انرژی (آب، برق و گاز) در شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است؛ به‌طوریکه درحوزه مصرف آب دارای کاهش سرانه ۶ درصدی، در حوزه مصرف برق دارای کاهش سرانه ۰.۶ درصدی و در حوزه مصرف گاز کاهش سرانه ۱۳ درصدی مشاهده شد. بنابراین در مجموع به میزان ۳۰۱.۱۳۲ کیلوواتساعت کاهش در مصرف انرژی در سال ۱۴۰۰ وجود دارد که این امر منجر به کاهش انتشار  ۲۲۹ تن گاز دی اکسید کربن میشود.
رئیس اداره مدیریت انرژی با اشاره به اسناد فرادستی گفت: شهرداری تهران علاوه بر کاهش مصرف ۱۰ درصدی انرژی تا پایان برنامه پنج ساله سوم (۱۴۰۲)، در نظر دارد یک رده، رتبه ساختمان‌های خود را بر اساس برچسب انرژی ساختمان‌ها، ارتقاء دهد. 
حسامی تاکید بر اجرای صحیح مباحث مقررات ملی ساختمان بویژه مبحث ۱۹ و دستورالعمل های ابلاغی در همه سطوح، ایجاد سامانه پکپارچه جهت ثبت اطلاعات و داده‌های میزان مصرف انرژی و منابع، اصلاح اشتراکات و انشعابات ساختمان‌های تحت تملک شهرداری تهران، گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان ها، الزام در خرید تجهیزات با رده مصرف انرژی پایین‌تر برای ساختمان، کاهش دمای ترموستات تاسیسات ساختمان، عایق‌کاری ساختمان و درزگیری صحیح درب و پنجره ها به منظور کاهش هدر رفت انرژی و سرویس و نگهداری صحیح و منظم سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی را از نمونه راهکارهایی برشمرد که می‌تواند در بهبود اجرای اقدامات حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهرداری تهران مفید واقع شود.

انتهای پیام 

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 24740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =