اهالی کن چشم‌انتظار مصوبه شورای عالی شهرسازی

با تصویب طرح صیانت از باغ‌های کن مشکلات متعددی برای شهروندان این منطقه ایجاد شده و آنها امیدوارند با تصویب طرح جدید در شورای عالی شهرسازی و معماری، این مشکل برطرف شود.

به گزارش شهر، مدتی است که طرح ساماندهی باغات کن مطرح شده است، طرحی نسبتاً سختگیرانه که موجب فریز شدن املاک شد تعدادی از اهالی منطقه کن شده است.

به گفته مسئولان امر باغ‌های کن تنها ریه‌های تنفسی هستند که برای تهران باقی مانده است و بر همین اساس برای جلوگیری از تخریب این باغ‌ها باید طرح‌های سختگیرانه ساخت و ساز به وجود آید اما همین طرح‌های سختگیرانه موجب شده تا اهالی منطقه نارضایتی‌های داشته باشند و شکایت خود را به گوش شهرداری تهران برساند.

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران با اشاره به رسیدگی به درخواست اهالی محله کن برای حل مشکل ساخت و سازشان، گفت: شورای شهرستان تهران جلسه‌ای را با حضور فرماندار تهران و اعضای شورای شهرستان تهران برگزار کرده که در این جلسه بحث باغات کن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل اهالی منطقه کن در حال مرتفع شدن است گفت: قرار بر این شد تا مسائل مربوط به کشاورزان و شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد تا برطرف شود.

صیانت از باغ‌های کن به وسیله طرحی بسیار سختگیرانه

علاوه بر حل مشکل اهالی کن در شورای اسلامی شهرستان و فرمانداری تهران، شهرداری تهران نیز جلساتی را با مسئولان شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار کرده است و به گفته شهردار منطقه ۵ طرحی اصلاحی در دستور کار است.

احسان شریفی شهردار منطقه ۵ تهران با اشاره به وضعیت باغ‌های منطقه کن، گفت: طی سال‌های اخیر همواره گفته شده منطقه کن تنها ریه تنفسی تهران است و بر همین اساس باغ‌های آن باید دست نخورده باقی بماند.

وی ادامه داد: بر اساس همین نگاه بود که طرح صیانت از باغ‌های کن سال ۹۸ در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید.

شریفی با بیان اینکه این طرح بسیار سختگیرانه است، گفت: بر اساس این طرح ملکی دارای سند و با متراژ بیش از ۲۰۰۰ متر در صورتی که در حریم رودخانه نباشد تنها می‌تواند حدود ۳۰۰ متر مربع در دو طبقه ساختمان بسازد.

زندگی اهالی منطقه کن قفل شده است

شهردار منطقه ۵ تهران تصریح کرد: این طرح نیاز به اصلاحات دارد زیرا زندگی مردم در کن قفل شده است در حالی که در تهران برای صدور هر پروانه تنها ۲ نفر نظر می‌دهند در منطقه کن برای صدور هر پروانه ۱۳ نفر باید نظر دهند و همین موضوع مشکلات بسیاری را به وجود آورده و تاکنون تنها ۶ یا ۷ پروانه در این چهارچوب صادر شده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در منطقه کن بیان کرد: نکته دیگر این است که به دلیل موروثی بودن، زمین‌های منطقه کن دارای سند نیستند و بر همین اساس قوه قضائیه باید وارد عمل شود و ماهیت احراز هویت افراد را برطرف کند.

شریفی افزود: علاوه بر مشکلات قبلی، کمبود امتیازات برای این باغات نیز مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است برای مثال هر ملک تنها اجازه ساخت سه طبقه ساختمان آن هم به متراژ ۳۰۰ متر را دارد و همین موضوع منجر به این شده که انگیزه‌ای برای ساخت وجود نداشته باشد.

رفع مشکل ساخت و ساز در کن با تأیید شورای عالی شهرسازی و معماری

شهردار منطقه ۵ تهران درباره راه حل های پیش بینی شده برای حل مشکل کن اظهار کرد: جلساتی را با نمایندگان شهر کن، معاونت شهرسازی شهرداری تهران و مهندس طرح برگزار کرده‌ایم و به یک طرح واحد رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بستر این طرح بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد گفت: اما متأسفانه این طرح اصلاحی نیز هنوز پذیرفته نشد و در حال رفتن به کمیسیون ۵ است تا پس از بررسی در این کمیسیون به شورای عالی شهرسازی و معماری برود و اگر این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز به تصویب برسد می‌تواند کمک بسزایی به مردم کند.

شریفی تصریح کرد: در شهرداری تهران به دنبال حل مشکل اهالی کن هستیم و کمتر از یک ماه دیگر این موضوع وارد کمیسیون ماده ۵ می‌شود و امیدواریم شورای عالی شهرسازی و معماری نیز این موضوع را تأیید کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 24802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =