تنها ۲۳ درصد برنامه پنج ساله سوم اجرایی شد/ تصویب یک فوریت سند الزامات برنامه چهارم شهرداری تهران

یک فوریت طرح «سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران» (۱۴۰۱_۱۴۰۴) در هشتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء موافق به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و پنجمین جلسه شورا با اشاره به تصمیم گیری برای چهار ساله شدن برنامه توسعه اظهار کرد: سند الزامات تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران به صورت یک فوریت ارائه شد تا شهرداری با توجه به محدودیت زمانی بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا کنون در مدیریت شهری سه برنامه تدوین شده است، بیان کرد: تدوین این برنامه ها به یک عادت تبدیل شده و گویا اگر ادارات برنامه نداشته باشند، نمی توانند ادعا کنند که چشم اندازی دارند. اینکه این برنامه ها چه نتیجه ای دارد باید مورد بحث قرار بگیرد.

وی افزود: برنامه پنج ساله اول به هیچ عنوان عملیاتی نشد و برنامه دوم نیز که تلاش زیادی برای تدوین آن صورت گرفت و تمام موارد در آن لحاظ شد، حداکثر و خوشبینانه ۳۰ درصد اجرایی شد.

امانی همچنین تصریح کرد: این موضوع را اعلام کردند که چون شهرداری در برنامه دخیل نبوده اثربخشی نداشته و این اختیار توسط شهردار وقت از مرکز مطالعات گرفته شد و ۸۰۰ صفحه برنامه با مشارکت شهرداری تدوین و برنامه سوم به ۹۵ حکم تبدیل شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تنها ۲۳ درصد از برنامه پنج ساله سوم اجرایی شد، خاطرنشان کرد: برای این طرح کنفرانس های خبری برگزار کردند و حالا معاونت پایش شهرداری اعلام می کند که تنها ۲۳ درصد از برنامه و ۱۴ درصد از احکام کل برنامه به نتیجه رسید.

امانی با بیان اینکه ما می دانیم لایحه رأی می آورد اما باید این موارد مطرح شود، گفت: بر اساس برنامه پنج ساله سوم قرار بر این بوده که شهرداری ۳۶ لایحه ارائه دهد که ۱۴ لایحه معادل ۴۰ درصد ارائه شده است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت کشور اعلام کرده که برنامه سه ماهه باید تهیه شود، اظهار کرد: نقص برنامه در ضعف ساختاری کشور و مدیریت شهری، کمبود منابع، خلأ قانونی، اختیار محدود شورا، نبودن مدیریت یکپارچه شهری، نحوه ارتباط بین مدیریت شهری و نهادهای حاکمیتی است و تا این موارد برطرف نشود سرنوشت برنامه ها به سرنوشت برنامه های سابق دچار خواهد شد.

امانی افزود: اگر به خوبی تلاش کنیم برنامه تا دی ماه تهیه خواهد شد و این در حالی است که دو سال از زمان فعالیت دوره جدید می گذرد. پیشنهاد من این است که بودجه دو سالانه تعیین کنیم. می توانیم اتفاقی این چنینی را در شورای انقلابی رقم بزنیم.

برنامه به گونه‌ای تدوین شود که قابلیت اجرا داشته باشد

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه و چشم انداز ضروری است، گفت: اصل مسئله این است که برنامه باید به گونه ای تدوین شود که قابلیت اجرا داشته باشد. ما هرچه آرزو داریم در برنامه درج می کنیم و انتظار داریم که اجرا شود اما موانعی ایجاد می شود که برنامه ها بر آن اساس اجرایی نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تقاضای من این است که با یک فوریت طرح موافقت کنند. زمانی که می خواهیم برنامه را بنویسیم خود را قاضی کنیم که آیا برنامه های در حال تدوین قابلیت اجرا دارند یا خیر؟

برای پایتخت چشم‌انداز تعریف کنیم

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه برنامه در حال تدوین در شهرداری با تعامل با شورا نوشته شود، گفت: تا چشم انداز تعریف نکنیم هیچ اقدام درستی انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: خلأ موجود در حال حاضر چشم انداز است و باید بدانیم که قرار است چه چشم اندازی داشته باشیم. ما روز اول به آقای زاکانی اعلام کردیم که افق تهران ۱۴۲۰ را تعیین کند تا بدانیم چگونه پیش برویم.

انتهای پیام/

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 24875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =