یادمان زنده یاد محمدعلی کریم‌خانی برگزار می‌شود

چهلمین برنامه «آیین آواز» ویژه یادمان زنده یاد محمدعلی کریم‌خانی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه چهلمین برنامه آیین آواز (نشست تخصصی آواز در موسیقی دستگاهی ایران) را روز سه‌شنبه (۲۵ مرداد) ساعت ۱۸ برگزار می‌کند. 

این برنامه به یادمان زنده یاد محمدعلی کریم‌خانی اختصاص دارد و در چند بخش مختلف با کارشناسی علی شیرازی و اجرای حمید سهرابی به شرح زیر انجام خواهد شد:

سخنرانان این نشست بهمن کریم‌خانی شاعر، خواننده و فرزند زنده یاد محمدعلی کریم‌خانی و رضا مهدوی موسیقیدان، پژوهشگر و نوازنده سنتور هستند.

اجراهای این نشست در چهار بخش مجزا شامل امیر مداح (آواز) و حسن جعفرتبار (نوازنده نی)/ محمدهاشم احمدوند (آواز)، پوریا خاک‌پور (نوازنده نی) و یوسف احمدوند (نوازنده تنبک)/ مهدی محمدی (آواز) و زمان خیری (نوازنده نی)/ سیدمحسن حسینی (آواز) و معتمد سامانی (نوازنده عود) خواهد بود.

استاد محمدعلی کریم‌خانی مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) شامگاه ۳۰ خرداد امسال بعد از مدت‌ها بیماری در ۷۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر وی در زادگاهش، استان قزوین، شهرستان تاکستان، شهر نرجه و در جوار پدر و مادرش به خاک سپرده شد.

استاد کریم‌خانی متولد سال ۱۳۲۹ در نرجه تاکستان، استان قزوین از کودکی به مداحی و موذنی علاقه‌مند بود و در ایام ماه رمضان و محرم از رادیو به تمرینات مناجات‌خوانی و مداحی می‌پرداخت. نخستین مداحی خود را در ۱۶ سالگی در حرم امام رضا (ع) تجربه کرد. وی پس از اینکه متوجه توانایی‌های خود شد، پیش از جوانی به تهران مراجعه کرد و پس از آن در رادیو تحت نظر حسین صبحدل و با همراهی محمد اصفهانی، محسن حسن‌زاده و سیداحمد حلی به مداحی به صورت حرفه‌ای اهتمام ورزید.

کریم‌خانی در انتخاب شعر دقت خاصی داشت، به طوری‌ که برای مداحی در یک مجلس و یا یک محفل، اشعار زیادی را مطالعه و دیوان‌‏های مختلف را بررسی می‌کرد و با یک دقت نظر، اشعار زیبا، پرمحتوا و اشعاری که از روح والای شاعران نشأت گرفته باشد را گلچین می‌کرد. همین وسواس در انتخاب شعر کار او را از دیگران متمایز می‌کرد. کریم‌خانی همه قابلیت‏‌های صدای خود را به کار می‌گرفت و به عبارتی دیگر با تمام وجود و با صلابتی خاص و با انتخاب زیباترین و در عین حال مناسب‏‌ترین دستگاه و آواز‏‌های موسیقی اصیل ایران، آثار فاخر و ارزشمندی را ارائه می‌کرد.

وی با خواندن قطعه‌ای از بهشت یا همان آمده‌ام ای شاه پناهم بده - خط امانی ز گناهم بده، در سال ۱۳۸۹ به شهرت رسید. نجوای عاشورایی، حسین آرام جانم - حسین روح و روانم و آلبوم موسیقی ساقی سرمست سوگ‌نامه‌ای بر شهیدان دشت نینوا با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد از دیگر آثار مرحوم کریم‌خانی است. 

حضور در این نشست برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام 

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 24916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =