قانون باید جایگاه تشکل‌های مردم‌نهاد را مشخص کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما بدون استفاده از توان مردمی و ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد توان رویارویی با بحران‌ها را نداریم، لذا باید هر چه بیشتر جایگاه این تشکل‌ها را در اسناد بالادستی تبیین کنیم و مشکلات و موانع را از سر راه آنان برداریم‌.

به گزارش شهر، سلسله نشست های عصرانه تشکل ها با مسئولین شهری با موضوع نقش تشکل های مردمی در مدیریت بحران با  حضور احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی عضو شورا و  رییس ستاد توان افزایی و سازمان های مردم نهاد، نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و جمعی از اعضای سازمان های مردم نهاد در محل ستاد توان افزایی شهر تهران برگزار شد.

احمد صادقی در این نشست گفت: امروز خیلی خوشحال هستم که در این جمع حضور دارم، بنده نه به عنوان مسئول بلکه به عنوان کسی که افتخار داشته و دارم یک دوامی و داوطلب باشم سخن می گویم. اینکه تاکنون حرفهایی که ما مسئولین در قبال تشکل های مردم نهاد زده ایم بیشتر جنبه شعارگونه داشته و در تاریخ تشکل ها هم هیچ دولتی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد آنطور که باید استفاده نکرده و در خوشبینانه ترین حالت یک نگاه غیر تخصصی به این تشکل ها داشته اند.

وی افزود: اما در مقابل، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد به این وعده‌ها دلخوش نکرده اند بلکه کار خود را انجام داده و تا امروز نیز دوام آورده اند. من امروز نمی خواهم به این بپردازم که چرا وضع اینگونه است بلکه می خواهم بگویم چه باید بکنیم و آسیب شناسی درستی انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از آسیب ها این است که در خیلی موارد قانون و حاکمیت تکلیف و نوع ارتباط سازمان ها و ارگان های دولتی با تشکل ها و سازمان های مردم نهاد را مشخص نکرده و لذا اگر هم یک سازمانی بخواهد از ظرفیت این مجموعه ها استفاده کند با مشکل مواجه می شود. این موضوعی بود که تاکنون ما از آن غفلت کردیم و در نگارش اسناد جامع و تفصیلی و اسناد موضوعی بیشتر کلی نگری صورت گرفته است.

صادقی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که ما بدون استفاده از توان مردمی و ظرفیت تشکل های مردم نهاد توان رویارویی با بحران ها را نداریم، لذا حضور این مجموعه ها که از دل مردم هستند، آموزش دیده اند و در پایین ترین سطح می توانند حتی الامکان از خانواده های خود شروع کنند بسیار اثر گذار است. لذا در تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران باید تشکل های مردم نهاد را در جایگاه ویژه ای ببینیم.

صادقی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع بعدی که مهمتر است این می باشد که ما در شورای شهر به فکر طرح ها و لوایح و مصوبات حمایتی از سمن ها نباشیم بلکه به این فکر کنیم که چگونه موانع و مشکلات را از سر راه آنان برداریم.

وی افزود: سمن ها نیازی ندارند که از آنان حمایت کنیم بلکه ما هستیم که نیازمند حمایت آنان هستیم، پس باید شرایط را برای حمایت آنان از مدیریت شهری فراهم کنیم و مشکلات و موانع را از سر راه آنان برداریم‌.

انتهای پیام/

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 24970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =