در راستای صیانت از املاک شهرداری بانک زمین در پایتخت ایجاد می‌شود

لایحه شهرداری تهران در خصوص دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ همزمان با هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی و با حداکثر آراء تصویب و مقرر شد که شهردار تهران رئیس، معاون شهرسازی نایب رئیس و دیگر معاونین درگیر با موضوع، اعضای کارگروه بانک زمین شهر باشند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و ششمین جلسه شورا در خصوص لایحه شهردار تهران در خصوص دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ با بیان اینکه پیش بینی شده که برگ زرینی در مدیریت شهری ثبت شود، اظهار کرد: تمامی زمین هایی که از این لایحه می تواند شناسایی و ثبت و ضبط شود تا ابد قابل رصد است و می تواند به عنوان سرانه، هدف گذاری شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ضمن تقدیر از شهرداری برای تکمیل این پرونده، یادآور شد: خوشبختانه شهرداری پیش نویس را ارائه کرد و وقت زیادی برای آن صرف شده تا ملاک عمل برای تمام مناطق شهر تهران قرار بگیرد و شناسایی و صیانت از اموال عمومی در دستور کار این لایحه قرار گرفت.

عباسی تأکید کرد: در این لایحه به گونه ای پیش بینی کردیم که سامانه‌های شهرسازی نیز بتوانند اطلاعات املاک و زمین‌ها را رؤیت کنند. یکی دیگر از تأکیدات ما این بوده که تا یک سال برای تمام مناطق شهر اجرایی شود. برای شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی نیز اطلاعات بانک زمین به صورت برخط در سامانه شفافیت و در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

بانک زمین بسیار ثروتمندتر از بانک شهر است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه این اقدام بسیار خوب و در راستای حفظ دارایی های شهر است، گفت: با این اقدام تصمیم بر این گرفته شده که زمین ها و املاک اضافی سازمان‌ها بی‌استفاده نباشد و همچنین توسعه حریم شهرها و آماده سازی زمین برای چهار میلیون واحد مسکن محقق شود.

وی ادامه داد: در لایحه شهرداری تهران، اولویت به منطقه ۲۲ داده شده و این لایحه به تأمین سرانه های خدماتی اختصاص داده شده است. جز هدف اقتصادی و مالی، اهداف اجتماعی نیز باید در این لایحه مورد توجه قرار بگیرد.

امانی با بیان اینکه بانک زمین به اندازه بانک هایی که منابع مالی شهرداری در آن گردش دارد، مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: می توان زمینی را در مناطق شمالی در نظر گرفت و اعتبارات حاصل از آن را در مناطق جنوبی هزینه کرد. من با بانک زمین بسیار موافقم اما باید تمام املاک شهرداری در راستای تشکیل این بانک، شناسایی شود.

وی تأکید کرد: این کار در شأن شورای اسلامی شهر و در راستای شفاف سازی و پاسخگویی به شایعات و ابهامات دروغین در خصوص املاک و معاملات شهرداری است و به نوعی گامی بزرگ برای مبارزه با فساد محسوب می شود. این بانک بسیار بزرگتر و ثروتمندتر از بانک شهر و برای منابع مالی غیرنقد شهرداری به شمار می رود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما برای منابع نقد بانک داشتیم، تصریح کرد: امروز اعلام می کنیم ما بانک زمین را برای منابع غیر نقد در اختیار داریم. بانک منطقه ۲۲ می تواند بانک زمین شهر یا شهرداری در نظر گرفته شود و آن را بزرگ نگاه کرد؛ در همین راستا شهردار تهران می تواند رئیس کارگروه بانک زمین باشد.

وی با تأکید بر اینکه اطمینان داشته باشید که پس از تشکیل این بانک، تمام کلانشهرها نسبت به راه اندازی بانک زمین اقدام خواهند کرد، یادآور شد: ما با استقرار این بانک می‌توانیم در تأمین سرانه‌ها عدالت ایجاد کنیم.

امانی ادامه داد: ما در شهر تهران به دولت کمک می کنیم که در راستای ایجاد عدالت، زمین‌هایی برای ساخت مسکن مستضعفین در اختیارش قرار بگیرد و این را می توان به عنوان هدف بانک زمین در نظر گرفت.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با تأکید بر اینکه این اقدام بسیار مثبت است، گفت: بانک زمین می تواند زمین ها را حفظ کند و اجازه تغییر کاربری به آن ندهد که امیدواریم در تمام مناطق شهر تهران اجرایی شود.

دست‌اندازی به املاک شهرداری در گذشته به دلیل عدم ثبت و ضبط

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مهمترین پیامد این لایحه اجتماعی است، اظهار کرد: این کارگروه منطقه ۲۲ الزام معاونت شهرسازی است. بسیاری از زمین های شهرداری به دلیل اینکه به درستی ثبت و ضبط نشده دچار دست اندازی و واگذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه شفافیت بانک زمین و دسترسی مردم به این سرانه ها جزء آثار این لایحه به شمار می رود، گفت: کارگروهی که تشکیل می شود هر سه ماه یکبار به شورا گزارش ارائه خواهد داد. به دلیل اهمیت موضوع، دبیر این لایحه شهرداران مناطق باشند و این موضوع می تواند لایحه را عملیاتی تر کند.

وی افزود: یکی از برگ های زرین این دوره، بانک زمین است که می تواند چشم انداز روشنی مشخص کرده و از املاک صیانت کند. ما به دنبال این هستیم که لایحه را ظرف ۶ ماه تا یک سال عملیاتی کنیم.

سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه تشکیل این بانک می تواند به رفع مشکلات زیادی منجر شود، خاطرنشان کرد: الزام شورای عالی معماری و شهرسازی این است که بانک زمین برای منطقه ۲۲ اجرایی شود و نقطه مثبت آن این است که نواقص شناسایی می شود و می توان به عنوان بانک شهر تهران در نظر گرفت.

انتهای پیام/

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 24981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =