زمستان سرد یا شنبه های افتخار و امید/ شهرداران تهران و لندن به شهروندان شهرشان چه گفتند؟

علیرضا زاکانی شهردار تهران و صادق خان شهردار لندن در آخرین اظهار نظرهای خود وضعیت شهری را توضیح دادند که کلید شهرداری آن را در اختیار داشتند.

به گزارش شهر؛ «علیرضا زاکانی» شنبه هفته قبل در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور گفت: «از امروز فاز جدید برنامه‌های شهری رقم می‌خورد و شنبه‌های افتخار و امید را خواهیم داشت به عبارتی هر شنبه افتتاح‌هایی در مقیاس بزرگ شهری داریم.»

شهردار تهران گفت: «تا دهه فجر افتتاح پروژه‌های بزرگ‌مقیاس را خواهیم داشت که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده است. این پروژه‌ها در قالب ساخت مسکن، ساخت مترو و ایستگاه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی است.»

زاکانی شهردارِ پایختِ کشوری است که تحت سنگین ترین تحریم تاریخ جهان قرار دارد. این پروژه در شرایطی در دستور کار قرار گرفته که دسترسی به قطعات یدکی مربوط به پله برقی نیز از ایران منع شده است.

در همین احوال، ‌ «صادق خان» شهردار لندن در حساب توئیتری خود نوشت: «ما قبلا چنین چیزی ندیده بودیم. ما (امسال) با زمستانی روبرو هستیم که میلیون ها نفر (مسئله‌شان) انتخاب گرم کردن (خانه) یا غذا خوردن خواهد بود اما به طرز غم‌انگیزی توانایی هیچ کدام را نخواهند داشت... ت. این نمی‌تواند انتخاب بیفتد. دولت باید در این زمینه وارد عمل شود تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.»

زمستان سرد یا شنبه های افتخار و امید/ شهرداران تهران و لندن به شهروندان شهرشان چه گفتند؟

«صادق خان» شهردارِ پایتختِ کشوری است که بر مبنای تولید ناخالص داخلی (GDP)، پنجمین قدرت اقتصادی جهان لقب گرفته است. با این حال، «صادق خان» از وضع مبهم زمستان سرد پیش رو خبر داد.

تورم انگلیس در جولای (تیر ۱۴۰۱) به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید. اداره ملی آمار (ONS) انگلیس گزارش داد که ۹ نفر از هر ۱۰ شهروند این کشور اعلام کرده‌اند که هزینه زندگی‌شان افزایش یافته است.

خبرگزاری CNBC گزارش داد که میانگین سالانه قبوض انرژی شهروندان احتمالاً در پاییز ۲۰۲۲ شدیداً افزایش یابد و نهایتاً اوایل سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) از عدد ۴۲۶۶ پوند فراتر می‌رود. [۱]

قیمت هر لیتر بنزین در انگلیس نیز با استناد به آخرین آمار به روز رسانی شده (۲۲ آگوست |۳۱ مرداد) در پایگاه «Global Petrol Prices» رقمی بالغ بر ۲.۰۱۳ دلار شده است. این نرخ در بین ۱۵ کشور دارای بالاترین بنزین در جهان قرار دارد. [۲] این یعنی اگر باک بنزین هر ماشین متوسط ۵۰ لیتر ظرفیت داشته باشد، هر بار پر کردن باک بیش از ۱۰۰ پوند هزینه برای هر راننده انگلیسی به همراه خواهد داشت؛ اگر فقط هفته‌ای یکبار باک بنزین را پر کنند، این هزینه در ماه بیش از ۴۰۰ پوند (حدود ۱۴ الی ۱۵ میلیون) خواهد شد.

گاردین با استناد به آمار بنیاد جوزف راونتری (JRF) گزارش داد که آماری بالغ بر ۱۳ میلیون نفر در بازه زمانی سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در فقر نسبی زندگی می‌کردند. [۳]

بنیاد جوزف راونتری (JRF) همچنین خبر داد که ۷ میلیون نفر دیگر در یک حالت همیشگی «ترس مالی» هستند.   عبارت ترس مالی یعنی اینکه مجبور باشید از یک یا چند نیاز اساسی خود در هفته پرهیز کنید. این افراد بدون غذا، گرمایش مطلوب، ملزومات بهداشتی و حتی دوش گرفتن سرمی‌کنند تا با هزینه زندگی کنار بیایند. [۴]

وسعت این بحران به حدی رسیده بود که بیش از ۲ میلیون خانوار بین «گرم کردن محل زندگی خود» یا «غذا خوردن» حتی حق انتخاب هم نداشتند. این امر در دوران پسا-جنگ اوکراین و زمستان سرد پیش رو با توجه به توئیت صادق خان وخیم‌تر خواهد شد.

موسسه ایپسوس (ipsos) در آگوست (مرداد) نظرسنجی گزارش داد:

 ۹ نفر از هر ۱۰ انگلیسی نگران افزایش هزینه زندگی هستند.

    افزایش هزینه زندگی و توانایی پرداخت قبوض بزرگترین نگرانی شهروندان انگلیسی است. ۷۵ درصد شهروندان نگران هستند که آیا توانایی پرداخت هزینه قبوض را خواهند داشت یا خیر؟ [۵]

    ۶۴ درصد شهروندان انگلیسی نگران افزایش نرخ بهره هستند. قریب به نیمی از شهروندان نیز نگران پرداخت اجاره بها/وام و افزایش اجاره‌ها هستند.

زمستان سرد یا شنبه های افتخار و امید/ شهرداران تهران و لندن به شهروندان شهرشان چه گفتند؟

ایپسوس همچنین گزارش داد:‌ دو-سوم شهروندان انگلیس معتقدند که دولت انگلیس حمایت لازم و کافی را برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی ارائه نمی‌کند. [۶] آماری بالغ بر ۶۵ درصد مردم انگلیس از تجهیزات گرمایشی خود اجتناب کردند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. یک چهارم شهروندان انگلیسی نیز به سمت کاهش تعداد وعده‌های غذایی رفته‌اند.

همزمان سرقت غذا از فروشگاه‌ها و هجوم دسته جمعی به رستوران‌ها به ویژه شعبه‌های مک دونالد با افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس افزایش یافته است.

با استناد به «studying in uk»، تخمین زده می‌شود که اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز لندن متوسط ‌۱۷۴۰ پوند است. بازه اجاره بها بین ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ پوند قرار دارد. اجاره آپارتمان با ویژگی مشابه در حومه شهر متوسط ماهانه ‌۱۲۳۱ پوند است. بازه اجاره بها بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند قرار دارد. اجاره آپارتمان بزرگتر تا عدد ۳۰۰۰ پوند هم می‌رود. به موارد مذکور هزینه‌ جانبی را نیز اضافه کنید. به عنوان نمونه؛ یک آپارتمان ۵۰ الی ۸۰ متری هر ماه ۱۲۰ الی ۱۷۰ پوند هزینه برق، سیستم گرمایشی/سرمایشی، آب و زباله دارد. [۷]

از طرفی، ‌ نهادی موسوم به ائتلاف «فقر سوخت» پیش‌بینی کرده است که ۹.۲ میلیون خانوار انگلیسی از اول اکتبر (مهر) در فقر سوخت قرار خواهند گرفت و تا دی ماه به ۱۰.۵ میلیون افزایش خواهد یافت. این نهاد پیش بینی کرده است که «زمستان امسال سونامی فقر سوختی کشور را درگیر خواهد کرد.» [۸]

گفتنی است طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نرخ مالیات بر درآمد در انگلیس ۴۵% است؛ یعنی درآمد ماهانه شهروند انگلیسی هر چقدر باشد، باید تقریباً نصف آن را به عنوان مالیات به دولت بدهد که این خود فشار مالی بالایی بر دوش شهروندان است. این نرخ مالیات تقریباً در تمام کشورهای اروپایی حاکم است. (+) شبکه چهار انگلیس گزارش داد:‌ «ما در این زمستان شاهد بزرگترین کاهش در آمد واقعی یک خانوار در طول تاریخ ثبت شده انگلیس هستیم.»

منبع: فارس پلاس

انتهای پیام/

۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 25345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =