گره‌گشایی از مشکلات شهر در پی تفاهمات شهرداری با نیروهای مسلح

بخش عمده‌ای از زمین‌هایی که از دوران قبل در شهر رها شده بوده متعلق به نیروهای مسلح است و قانون انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر، مراوده و تعامل با ارکان مختلف نیروهای مسلح را می‌طلبد تا به وسیله آن بتوان شهر را از بن‌بست خارج کرد و سرانه‌های لازم را نیز در فضاهای آزاد شده پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ انعقاد تفاهم نامه و انجام مذاکرات با بخش های مختلف نیروهای مسلح از جمله اقداماتی است که در این دوره از مدیریت شهری با دقت و سرعت بیشتری در حال پیگیری است که می‌تواند گره از بخش اعظمی از مشکلات و بن بست های شهر بگشاید؛ دلیل  این ادعا این است که بخش عمده ای از زمین‌هایی که از دوران قبل در شهر رها شده بوده متعلق به نیروهای مسلح است و قانون انتقال پادگان ها به خارج از شهر، مراوده و تعامل با ارکان مختلف نیروهای مسلح را می طلبد تا به وسیله آن بتوان شهر را از بن بست خارج کرد و سرانه های لازم را نیز در فضاهای آزاد شده پیش بینی کرد.

به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران در این راستا پیرامون پادگان هایی مانند ۰۶، جی، دوشان تپه و کوهک نیاز به تفاهم وجود دارد و بر همین اساس بنا شد در قالب یک تفاهم و چارچوب مشخص این موضوع پیگیری و در کنار آن ساخت و سازهایی که نیروهای مسلح انجام می دهند نیز با شهرداری مورد تفاهم قرار بگیرد و نهایتا تفاهم نامه کلی با ستاد کل نیروهای مسلح امضا و گره از مشکلات شهر باز شود.

در این گزارش سعی می کنیم به برخی از تفاهمات با نیروهای مسلح که یا نهایی شده و یا در حال پیگیری است، بپردازیم.

پادگان جی

پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام ( ره) از جمله پروژه هایی است که پس از تفاهم شهرداری با سه مجموعه وزارت دفاع، ارتش و وزارت آموزش و پرورش صبح امروز پنجم شهریور ۱۴۰۱ کلنگ زنی شد؛ در این خصوص شهردار تهران ضمن اشاره به تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش خاطرنشان می کند: تفاهمات لازم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد و بازدیدهای لازم صورت گرفت که امیدواریم  این طرح در یک بازه زمانی ۲۴ ماهه انجام شود و به بهره برداری برسد تا گشایش زیادی در بحث ترافیکی غرب تهران فراهم کند. آنچه که تحت عنوان پروژه ادامه یادگار امام (ره) و آغاز این کار از میدان جی تا فتح و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت، پروژه بزرگی است که بخش هایی از آن را آغاز کردیم.

گره‌گشایی از مشکلات شهر در پی تفاهمات شهرداری با نیروهای مسلح

پادگان ۰۶

پادگان ۰۶ و مولدسازی و تبدیل آن به فضای سبز از جمله موضوعاتی است که در چند سال گذشته مطرح بوده اما هر بار بنا به دلایلی تفاهمات لازم بین شهرداری و ارتش نهایی نمی شد؛ در این دوره اما شهردار تهران در بازدید از این مجموعه از تفاهم اولیه برای بازآفرینی آن خبر داد.

زاکانی در بازدیدی از این پادگان می گوید: از همه پروژه های مربوط به پادگان های متعلق به ارتش دیدن کردیم تا توجه به این ظرفیت ها امکان این را فراهم کند که با مولد سازی آن شهر تهران بهتر و بیشتر بهره ببرد؛ نگاه کلی به پادگان ۰۶ این است که با توجه به ارزش‌های میراثی آن به صورت یکپارچه کل واحد حفظ و صیانت شود. به طوری که بازآفرینی آن بتواند امکان و شرایطی را ایجاد کند که هم تنفس‌گاهی را برای شهروندان  به وجود بیاورد و هم میراث گذشته را در منظر امروز و آینده شهروندان قرار دهد تا بتوانند نهایت استفاده را از این ظرفیت ها ببرند.

شهردار تهران در ادامه درخصوص تعیین قدرالسهم ها درباره پادگان ۰۶ توضیح می دهد: این مساله باید در حوزه کارشناسی و با توجه به نحوه بهره برداری از مجموعه شکل بگیرد و اساس کار توجه به منافع و مصالح شهر و توجه و دقت در صیانت از این میراث گرانبها و در اختیار علاقمندان قرار دادن آن است اما کم و کیف آن از طریق چارچوب های قانونی تعیین می شود. حضور امروز  فقط به منظور عملیاتی کردن این مسیر است و در تسریع آن هیچ یک از طرفین دچار تردید نیستند و اجرا و عملیاتی شدن این تفاهم در جهت رفاه و آسایش و بالا بردن ظرفیت های شهر از جمله ظرفیت گردشگری به زودی اتفاق خواهد افتاد.

گره‌گشایی از مشکلات شهر در پی تفاهمات شهرداری با نیروهای مسلح

ساصد

علاوه بر مواردی که ذکرشان رفت؛ دو پادگان بزرگ در شرق تهران وجود دارند که پذیرفتند که بخشی از اراضی خود را برای استفاده عمومی شهروندان به شهرداری واگذار کنند؛ درهای فرودگاه و مجموعه بزرگ دوشان‌تپه در جنوب خیابان دماوند و مجموعه جنگ‌افزارسازی در خیابان پیروزی امسال با ایجاد تغییراتی به روی شهروندان باز می‌شود. بخش بزرگی از محوطه این اراضی به‌صورت فضای سبز و بوستان درمی‌آید و بعضی از ساختمان‌ها که قابل استفاده برای کاربری‌های عمومی هستند برای تامین سرانه‌های شهروندی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این اقدام در پی تفاهم میان شهرداری تهران و نهادهای نظامی که پادگان‌های محدوده ابتدای شرقی خیابان پیروزی (شهید کلاهدوز) را در اختیار دارند، صورت می‌گیرد. با این حساب، از یک‌سو انسداد دسترسی خیابان پیروزی به سمت مسیرهای شمالی رفع می‌شود و از سوی دیگر فضای سبز گسترده‌ای در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؛ در واقع، مدیریت شهری فعلی از مسیر تفاهم، گامی بزرگ برای باز کردن گره از مشکلات محدوده شرقی تهران برداشته است.

زاکانی درباره توافق با ساصد، می گوید: در خصوص مهمات سازی خیابان پیروزی نیز به تفاهم رسیدیم و قدرالسهمی که در آن فضا برای مردم تهران ایجاد شد بالغ بر ۱۱ هکتار فضای سبز است که فرصت بزرگی را برای منطقه ۱۳ به وجود می آورد. 

علی احمدی شهردار منطقه نیز ۱۳ پیش تر در این خصوص گفته است: درباره اراضی ساصد یا جنگ‌افزارسازی توافق انجام شده و شورای‌عالی معماری و شهرسازی تصویب کرده است که رسما به شهرداری ابلاغ می‌شود؛ در مدت چند ماه هم قسمت عمده این اراضی آزاد خواهد شد؛ در واقع بخشی از آن در اختیار ارتش باقی می‌ماند و بخش دیگر هم به شهرداری واگذار می‌شود.

گره‌گشایی از مشکلات شهر در پی تفاهمات شهرداری با نیروهای مسلح

دوشان تپه

مجموعه بزرگ دوشان‌تپه، از دیگر مجموعه های بزرگی است که در منطقه ۱۳ سالها محل مذاکره شهرداری و ارتش بود که به نظر می رسد در این دوره این مذاکرات منتج به نتیجه می شود؛ دوشان تپه مجموعه ای  بسیار بزرگ است که شامل بخش‌هایی مانند باند فرود هواپیماهای نظامی است که تقریبا در وسط منطقه ۱۳قرار گرفته است. به طوری که درواقع ۱۸درصد مساحت منطقه ۱۳اراضی دوشان‌تپه است که نزدیک ۲۲۷هکتار مساحت دارد.

گره‌گشایی از مشکلات شهر در پی تفاهمات شهرداری با نیروهای مسلح

انتهای پیام/

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 25411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =