۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 2543

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

دولت تنها ۱۶۶ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرده است

در راستای تعهدات دولت به شهرداری تهران از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ باید ۶ هزار میلیارد تومان پرداخت می شد
دولت تنها ۱۶۶ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کرده است

شهر: بر اساس محاسبات بین سال های ۱۳۹۶ تا آخر ۱۳۹۸ از ۱۲ هزار میلیارد تومانی که هزینه شده، حدود ۶ هزار میلیارد تومان مجموع سهم قانونی دولت بوده که از این رقم دولت تنها ۱۶۶ میلیارد تومان پرداخت کرده است که کمتر از سه درصد از سهم قانونی دولت است.

نشست خبری مشترک مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران و محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران صبح امروز شنبه، ۲۸ تیر در خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این نشست مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران مهمترین مطالبه شهروندان را حمل و نقل عمومی خواند و گفت: بر اساس نظرسنجی ها ۸۰ درصد مطالبات مردم در سطح شهر به آلودگی هوا و ترافیک مربوط است که هر دو اینها به موضوع گسترش حمل و نقل عمومی باز می گردد.

او ادامه داد: در صورتیکه هر شهروند در ۵۰۰ متری محل زندگی خود بتواند از حمل و نقل عمومی استفاده کند بدیهی است که از خودرو شخصی کمتر استفاده می کند و آلودگی هوا به همان میزان کاهش می یباد و بویژه در این ایام کرونایی که تجمع مردم در وسایل حمل و نقل عمومی چه در مترو چه اتوبوس می تواند باعث شیوع بیشتر کرونا شود، حمل و نقل مدرن و آسان در شهر تهران می تواند تا حد زیادی از این مسأله جلوگیری کند.

فراهانی گفت: در گذشته توسعه حمل و نقل به عهده دولت بود، مترو شرکتی بود که آقای هاشمی آن را دنبال کرد و در اختیار دولت بود نه شهرداری و وزارت کشورعهده دار توسعه خطوط حمل و نقل شهری بود. همان موقع در تصمیمی بنا شد خط مترو تهران به شهرداری واگذار شود و در همان زمان دولت به شهرداری قول داد که هم نیمی از سهم خود را در هزینه مطالعات، سرمایه گذاری و ساخت سامانه های ریلی درون شهری پرداخت کند و این تکلیف قانونی برای دولت مشخص شد که ۵۰ درصد هزینه های مترو را بپردازد. در مورد بلیت مترو هم بنا شد یک سوم هزینه تمام شده استفاده از مترو با مردم، یک سوم با دولت و یک سوم با شهرداری باشد.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه از تکلیف ۵۰ درصدی قانونی دولت در تأمین هزینه مترو تنها سه درصد در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پرداخت شده است، توضیح داد: بر اساس محاسبات بین سال های ۱۳۹۶ تا آخر ۱۳۹۸ از ۱۲ هزار میلیارد تومانی که هزینه شده است حدود ۶ هزار میلیارد تومان مجموع سهم قانونی دولت بوده است که از این رقم دولت تنها ۱۶۶ میلیارد تومان پرداخت کرده است که کمتر از سه درصد از سهم قانونی دولت است.

او ادامه داد: متأسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیت در توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران صرفا مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که تا کنون یک ریال هم از این اعتبار پرداخت نشده است.

شهرداری تهران سهم دولت در بلیت را نیز پرداخت می کند

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران درباره پرداخت سهم دولت در قیمت بلیت نیز گفت: بند هفتم تصویب نامه هیات وزیران در سال ۱۳۷۹ تأکید دارد که از کل قیمت بلیت هر سفر شهروندان با تقسیم یک سوم توسط دولت، شهروندان و شهرداری باشد که دولت این سهم را پرداخت نمی کند و شورای شهر هر سال در قالب یک تبصره بودجه شهرداری را مکلف می کند که سهم خودش را پرداخت و از دولت هم پیگیری کند. متأسفانه پیگیری شهرداری به نتیجه مورد انتظار نمی رسد.

او ادامه داد: در بند الف تبصره ۱۴ بودجه امسال، برای شهرداری تهران در جهت جبران کسری هزینه های شرکت بهره برداری مترو معادل پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد و در جهت کسری هزینه های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در قالب مصوب از محل سرجمع درآمدهای بودجه در نظر گرفته شد که هر ماه معادل یک دوازدهم به شرکت های مذکور پرداخت می شود. در بحث مابه التفاوت قیمت بلیت مترو نیز به شرکت مترو و اتوبوسرانی علاوه بر رقم مصوب، بدهی دولت نیز منظور می شود. شهرداری تهران نه تنها بودجه لازم را پرداخت می کند بلکه پولی هم که دولت پرداخت نمی کند شهرداری تهران پرداخت می کند.

فراهانی بیان کرد: شهرداری به دو دلیل انباشت بدهی های گذشته که معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان تنها سررسید بدهی های مترو به بانک های مختلف است و همچنین هزینه بالایی که توسعه خطوط مترو دارد و مشکلات مالی که شهرداری تهران دارد قادر به توسعه حمل و نقل نیست و اکنون پاشنه آشیل شهرداری تهران تأمین هزینه های حمل و نقل است.

او به ظرفیت های مالی در مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: در آزادسازی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۷ مترو که قرار بود بانک آینده پرداخت کند، شهرداری مکلف به پیگیری شد که با تلاش زیاد در نهایت هفته گذشته نیمی از این مبلغ پرداخت شد وامیدواریم با پیگیری مضاعف نیمی دیگر هم آزاد شود. بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت به دلیل همان تکلیف قانونی با دولت است و دولت بابت نیمه خود تضمین لازم را داده اما همچنان در چالش با بانک است که بانک تضمین دولت را بپذیرد.

فراهانی افزود: بحث تأمین ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی بحث بعدی است که بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و اجازه داده شده، شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل مجتمع های ایستگاهی که در هر ایستگاه وجود دارد تأمین کند. در سال جدید در این باره اتفاقات مثبت افتاده که امیدواریم بخشی از این پول تأمین شود.

او گفت: موضوع دیگر پیگیری انتشار یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط مترو برای سهیمه سال ۱۳۹۸ و پیگیری اخذ مجوز دو هزار میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۹ است که این مبلغ در سال ۱۴۰۰ محقق می شود. انتشار اوراق مشارکت یکی از مهمترین روش هایی است که شهرداری تهران  برای حل مسأله دنبال می کند. تأمین ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع تبصره بودجه کل کشور و ستاد جهش تولید ناوگان است که دولت با تأکید مجلس در تبصره ۱۸ بودجه کل کشور برای دولت داشته مکلف شده ۷۰۰ میلیارد تومان از محل ستاد جهش تولید ناوگان پرداخت کند.

فراهانی افزود: در کل شورای شهر تهران در سال گذشته ۲۸۰۰ میلیارد تومان منابع برای مترو پیش بینی کرده که با توجه تحقق نیافتن بودجه به دلیل مشکلاتی مانند کرونا و تحریم پیش بینی می شود تا آخر امسال ۸۴۰ میلیارد تومان از این محل تأمین شود . با نظر گرفتن اعتبار مصوب شهرداری تهران و دیگر موضوعات امسال تا سقف پنج هزار میلیارد تومان برای مترو محقق خواهد شد تا یک سری از کارها و اقدامات در توسعه ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ و ۳ متروی شهری اتفاق افتد.

اتوبوسرانی تهران با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است

فراهانی با اشاره به تامین اتوبوس برقی و ال آر تی و  تامین بودجه در این رابطه گفت: در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران پیش بینی شده بود که تا انتهای سال گذشته شهر تهران ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد و در حال حاضر اتوبوسرانی ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که ۵۰۰ دستگاه آن هم در پارکینگ ها به دلیل مشکلات فنی است. تهران در حال حاضر با پنج هزار اتوبوس و نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه شرکت واحد این است که در چند جهت حرکت کند، افزود: یکی از برنامه ها نوسازی و بازسازی اتوبوس های فرسوده است.عمر متوسط اتوبوس های تهران چیزی حدود ۱۰ سال است. میزان فرسودگی اتوبوسی که شبانه روز کار می کند برای عمر ۱۰ ساله زیاد است.

دولت، وعده بازسازی اتوبوس های تهران را داده است

عضو شورای شهر تهران گفت: مسئله بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین فرسوده و دو هزار دستگاه اتوبوس تک کابین در تلفیق منابع دولتی جزء برنامه های شرکت اتوبوسرانی است و رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا قول داد تا در این زمینه همکاری کنند. یعنی به جای تامین اتوبوس علی رغم تکالیف دولت، فقط تاکید رئیس جمهور بازسازی بوده که امیدواریم به این تعهد عمل کنند.

راه اندازی اتوبوس برقی به صورت آزمایشی در پایتخت

او با اشاره به تامین اتوبوس های ال آر تی* در شورای پنجم گفت: در حال حاضر در برنامه امسال مصوب شوراست که خط سامانه اتوبوس برقی حدفاصل میدان خراسان تا بعثت را از طریق ۶۴ دستگاه اتوبوس موجود و راه اندازی تاسیسات و سیستم های مشخص داشته باشد تا به صورت پایلوت انجام دهیم و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری صورت گیرد.

فراهانی با بیان اینکه خرید و به کارگیری اتوبوس از دیگر موارد است، اضافه کرد: پیش بینی شده از منابع شهرداری و منابع مصوبات دولتی این اتفاق رخ دهد یعنی ۳۰۰ دستگاه شهرداری تهران از منابع خود و ۱۶۵۰ دستگاه هم تعهد دولت با توجه به الزامات مجلس تامین کند.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: شرکت اتوبوسرانی جز پر کارمندترین مجموعه ها است. زمانی بیش از ۱۳ هزار نفر  پرسنل داشت اما الان ۶۷۰۰ نفر پرسنل دارد.

خصوصی سازی از اقدامات خوب مدیریت شهری در اتوبوسرانی

فراهانی گفت: اتفاق خوب دیگر خصوصی سازی اتوبوس ها بوده که اتوبوس های تک کابین خصوصی سازی شده و تنها بخش اندکی از اتوبوس های دو کابین بی آر تی در اختیار اتوبوسرانی است.

او افزود: از دیگر ظرفیت های اتوبوسرانی پیگیری انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید ناوگان از سهمیه سال ۹۸ و حدود یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ است که در سال ۱۴۰۰ صورت می گیرد.

فراهانی با اشاره به انعقاد برخی تفاهمنامه ها گفت: تفاهمنامه ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که ۸۳ میلیارد تومان است و با تلفیق صندوق کارآفرین امید که تسهیلات قرض الحسنه می دهد حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای بازسازی یکهزار دستگاه اتوبوس فرسوده است.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: پیگیری نوسازی ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس از محل ظرفیت های مصوبه جایگزینی و نوسازی ناوگان درون شهری شورای اقتصاد است که از محل ظرفیت های بند ب ماده ۱۲ قانون صورت می گیرد و ۳۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که در حقیقت پیش بینی شده است.  مجموعا ۷۵۵میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری تهران در بودجه سال گذشته مصوب و پیش بینی شد ۲۱۰ میلیارد تومان از این پول محقق شود.

به گفته فراهانی مجموعه شورای پنجم به دنبال تغییرات خوبی در حوزه اتوبوسرانی است.

مدیریت شهری تنها به اوراق مشارکت اکتفا نمی کند

او درباره احتمال عدم تحقق اوراق مشارکت برای توسعه حمل  نقل عمومی گفت: به صورت تک عاملی رفتار نخواهیم کرد بلکه منابع متعددی برای تامین دیده شده است و بسته به شرایط این منابع را دنبال می کنیم. هر چند سهم اوراق مشارکت بالاست، درباره بانک آینده همه مراحل دنبال شد اما همچنان نیمی وصول شد که به معنای توقف کارها نیست بلکه تنها منابع خود را اوراق مشارکت نمی دانیم.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران افزود: در کنار آن منابع دیگر دولتی، شهرداری، بخش خصوصی و... در نظر گرفته شده و همه منابعی است که در اختیار بوده است.

نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی

فراهانی با اشاره به بحث تاکسیرانی گفت: بخش عمده حمل و نقل شهری را از تاکسیرانی داریم و اقدامات مناسبی برنامه ریزی شده است که مهمترین آن بازسازی و نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی است که پنج هزار دستگاه از طریق کمک های فنی و اعتباری و ۱۰ هزار دستگاه از طریق مصوبه شورای اقتصاد بازسازی می شود. اعطای وام قرض الحسنه و کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برای بحث نوسازی و اعطای وام برای جایگزینی خودروهای فرسوده و.... از دیگر موارد است.

به گفته فراهانی ظرفیت هایی در بودجه مصوب سال قبل و در کارهایی که دولت متولی است دیده شده است.

جایگزینی ۱۲۹ دستگاه اتوبوس فرسوده با هیبریدی

عضو شورای شهر تهران گفت: اجازه دادیم تبلیغات مجدد در اتوبوس و تاکسی انجام شود. کمک های فنی اعتباری و تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۵ میلیارد تومان تفاهمنامه داشته ایم. استفاده از ظرفیت شورای اقتصاد برای جایگزینی ۱۲۹ دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی هیبریدی از دیگر موارد است. بدین ترتیب ۴۰۰ میلیارد تومان ارائه تسهیلات و کمک بلاعوض بنا است تا پرداخت شود.

به گفته فراهانی کارهای ارزشمندی در حوزه حمل و نقل جهت کرونا انجام شده که هزینه مضاعفی ایجاد کرده است.

ساخت خط ۱۰ مترو تهران به زودی

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تاکید ما همچنان این است که موضوعات شهری را در حوزه حمل و نقل ترافیک پیگیری کنیم.

او گفت: خط ۶ و ۷ در ابتدای شورای پنجم فقط به صورت عبوری بود و هیچ تمهیداتی برای آن در نظر گرفته نشده بود. بلافاصله تصمیم به تعطیلی آن شد و خوشبختانه بحث های آن صورت گرفت و بخشی از خط ۶ و ۷ بعد از تمهیدات لازم راه اندازی شد.

فراهانی با اشاره به توسعه خطوط مترو ادامه داد: پیش بینی شده خط ۶ با ۸ ایستگاه و ۷ کیلومتر جدید از تربیت مدرس تا ستاری بتواند توسعه و تکمیل پیدا کند. خط ۷ هم ۳ ایستگاه در نیمه اول و ۴ ایستگاه در نیمه دوم سال تکمیل می شود و خط ۳ که بهره برداری از ایستگاه اقدسیه است تکمیل شود مشکلی بابت تامین نداریم و خط ۱۰ هم ساخته خواهد شد و آغاز خط ۱۰ را خواهیم داشت.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران گفت: مشکل اصلی ما تامین واگن  است و دولت متعهد شده ۶۰۰ دستگاه واگن را تامین کند.

لزوم همراهی بیشتر دولت با مدیریت شهری

فراهانی با اشاره به لزوم حمایت دولت در زمینه توسعه مترو گفت:  تقاضای ما از دولت این است که ۶۳۰ واگن قرار داد ببندند که بعد از قرار داد ۱۵ ماه بعد به دست ما می رسد و همچنین پیش پرداخت خرید ۱۵۵ واگن با استفاده از منابع شهردرای انجام شود. تقاضای ما همراهی بیشتر دولت برای حل مشکل شهری است.

دولت هزینه حضور در پایتخت را بپردازد

عضو شورای شهر تهران افزود: اگر تهران امروز پایتخت است وشهروندان تهرانی هزینه های  مختلفی به واسطه پایتخت می پردازند و دولت به واسطه حضورش در تهران زیر ساخت ها را استفاده می کند باید هزینه حضورش در تهران را بپردازد و برای توسعه و حل مشکلات تهران اهتمام داشته باشد.

فراهانی در پایان گفت: تهران ویترین کل کشور است و اگر تهران توسعه یافته باشد دولت می تواند با تسریع کارها، فعالیت های خود را هم به سرانجام برساند و تقاضای ما از دولت اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی است همچنان که مدیریت شهری مسئله توسعه حمل  نقل را در دستور کار دارد.

*ال آر تی یا Light Rail Transit به معنی حمل و نقل ریلی سبک یا یک نوع قطار سبک شهری است. این سیستم حمل و نقل برای نخستین بار در آمریکا و انگلیس  راه‌اندازی شد. ال آر تی متشکل از یک، دو یا سه واگن  است که با نیروی برق در مسیری کاملاً حفاظت شده یا نیمه حفاظت شده بصورت عموماً هم سطح، زیرزمین و یا بالاتر از سطح زمین (elevated) حرکت می‌کند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 2543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =