اعلام ۲۰ محور پر ترافیک پایتخت در مهرماه/ حدود ۲ میلیون مُحصل با آغاز سال تحصیلی در شهر تردد می‌کنند

مهر امسال یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش‌آموز و ۵۳۷ هزار و ۲۵۴ دانشجو باید در کلاس‌های درس حاضر شوند. عبور و مرور این تعداد از محصلان نیازمند آماده‌سازی معابر و اجرای تمهیدات مناسب در ناوگان حمل و نقل عمومی، سرویس مدارس و ... برای مدیریت و کاهش ترافیک است.

 به گزارش خبرنگار شهر، تنها چندروز به بازگشایی ۴ هزار و ۳۱۶ مدرسه و همچنین دانشگاه‌های شهر تهران مانده است. ۴ هزار و ۳۱۶ مدرسه‌ای که قرار است که پس از سه سال دوران کرونایی، اول مهر امسال پذیرای یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز باشند.

پایتخت متشکل از هزار و ۹۷۲ مدرسه ابتدایی با ۷۶۱ هزار دانش آموز، هزار و ۱۷۰ مدرسه متوسطه اول با ۲۸۷ هزار دانش آموز و همچنین هزار و ۱۷۲ مدرسه متوسطه دوم با ۳۱۲ هزار دانش آموز است. البته در کنار دانش آموزان، ۵۳۷ هزار و ۲۵۴ دانشجو هم هستند که باید در هفته نخست مهر در سر کلاس دانشگاه‌ها حاضر شوند.

بازگشایی مراکز آموزشی تنها به آماده سازی کلاس درس ختم نمی‌شود بلکه اقداماتی هم باید از چند روز قبل از بازگشایی توسط مدیریت شهری و دیگر ارگان‌ها در سطح شهر اجرا شود تا عبور و مرور دانش آموزان، دانشجویان، افراد شاغل و در یک کلام شهروندان یک شهر دچار مشکل نشود؛ البته گرچه هر سال مهر، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به ترفیک شهر تهران اضافه می‌شود اما اگر اقدامات و هماهنگی بین دستگاهی نباشد، قطع به یقین شهر قفل خواهد شد؛ چرا که به جز ازدیاد تردد خودروهای شخصی در شهر، عوامل دیگری هم هستند که بر افزایش ترافیک تأثیرگذارند. این موارد شامل شکستگی دریچه، اختلاف سطح معابر، نیاز به نظافت و پاکسازی محل وقوع حادثه در شبکه معابر، آبگرفتگی معابر، سد معبر و فروش محصولات، وجود متکدی و مزاحم در معابر و شکستکی درختان است.

آخرین باری که مدارس به طور کامل بازگشایی شده بودند (پیش از شیوع کرونا، مهر سال ۱۳۹۸)، ۱۲ هزار و ۲۸۲ پیام در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک ثبت شده است که هزار و ۶۰۰ مورد آن منجر به ترافیک (سنگین، بسیار سنگین، سنگین درحال حرکت یا اختلال در حرکت) شده است که با تلاش نیروهای خدمات شهری، تأخیر در مقصد شهروندان به حداقل رسید.

طبق بررسی‌های سالانه معاونت حمل ونقل و ترافیک در مهر ماه، ۲۰ محور پر ترافیک شناسایی شده است که شامل موارد زیر هستند.

اعلام ۲۰ محور پر ترافیک پایتخت در مهر/ ۲ میلیون مُحصل در شهر تردد می‌کنند

اعلام ۲۰ محور پر ترافیک پایتخت در مهر/ ۲ میلیون مُحصل در شهر تردد می‌کنند

طبق دستورالعمل اجرایی طرح استقبال از مهر پیش از بازگشایی مدارس باید معابر منتهی به مراکز آموزشی و مقابل مراکز آموزشی با نصب علائم و انواع تجهیزات ترافیکی ایمن سازی شود. همچنین در مهر ماه به ویژه در هفته نخست باید ساماندهی توقف خودروها در حاشیه مراکز آموزشی و اعمال قانون در خصوص تخلف در اطراف مراکز آموزشی فعال انجام شود.

اقدامات دیگری نظیر شناسایی گره‌های ترافیکی و جلوگیری از تراکم و کاهش زمان تأخیر در نقاط بحرانی با هدف روان سازی ترافیک و انجام اقدامات ضربتی درخصوص رفع گره‌ها و تراکم ترافیکی، نظارت و مدیریت بر عملکرد سرویس‌های حمل و نقل مراکز آموزشی و ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به کودکان استثنایی، هماهنگی با دستگاه‌های امدادی جهت مدیریت سوانح و حوادث در سطح شبکه معابر و اطلاع رسانی جامعه در راستای مسائل ترافیکی بازگشایی مدارس و جلب مشارکت شهروندی برای همراهی با طرح‌های ترافیکی باید پیش از بازگشایی مدارس اجرا شود.

امسال همانند سال‌های گذشته چگونگی برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک توسط ستاد مرکزی بازگشایی مدارس انجام می‌شود که اعضای آن شامل معاون امور مناطق شهرداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران، عضو منتخب شورای اسلامی شهر تهران، فرماندار تهران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، فرمانده بسیج تهران، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های تابعه و رئیس انجمن اولیاء و مربیان استان تهران هستند.

همچنین اعضای کارگروه حمل و نقل و ترافیک ستاد مرکزی شامل معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شرکت کنترل ترافیک تهران، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، شرکت بهره برداری مترو، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مرکز اورژانس تهران، مرکز هلال احمر تهران، شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت توزیع نیروی برق تهران، آموزش و پرورش تهران و شهرستان‌های تابعه و انجمن اولیاء و مربیان استان تهران هستند.

جزئیات گزارش وظایف دستگاه‌های ذی ربط در طرح استقبال از مهر ۱۴۰۱ را می‌توانید از اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 25514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =