همراه مالکین ساختمان‌های ناایمن هستیم اما دور زدن قانون را نمی‌پذیریم

معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۸ تهران، گفت: مالکین بدانند شهرداری، آتش نشانی و همه ما همراه شما هستیم و هیچ کسی نقطه مقابل شما نیست، اما باید کار انجام و رفع نواقص شود، ولی توجیه و دور زدن قانون را نمی پذیریم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، هشتمین جلسه کمیته ایمنی ساختمان های ناایمن منطقه با حضور محمد پیرگزی معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۱۸ تهران، رضا شنگی شهردار منطقه، معاونین، شهرداران نواحی و جمعی از مدیران شهری،فرمانده آتش نشانی منطقه و نماینده مالکین ساختمان های بحرانی و ناایمن منطقه در سالن جلسات شهرداری منطقه برگزار شد.

طی بازدیدهای کارشناسان شهرداری، آتش نشانی و نیروی انتظامی مشخص شد که ۹۱ ساختمان ناایمن در منطقه ۱۷ وجود دارد که ۴ ساختمان در شرایط بحرانی و سایر آنها پرخطر هستند. این ساختمان ها به دلایلی همچون عدم علائم خروج اضطراری، سیم کشی های ناایمن، عدم وجود سیستم اطفاء حریق اتوماتیک، عدم کپسول های اطفاء حریق، عدم نصب ترمز پله، لوله کشی و انشعابات ناایمن و تهویه نامناسب، ناایمن، بحرانی و پرخطر محسوب شده اند که چندین مرحله اخطار به مالکین آنها داده شده تا نسبت به رفع نواقص و ایجاد نکات ایمنی اقدام کنند.

در این جلسه نماینده مالکین و ساختمان های ناایمن، بحرانی و پرخطر درخصوص رفع و اصلاح موارد ناایمن ملک خود صحبت کردند.

در این جلسه رضا شنگی، شهردار منطقه گفت: بحث ایمنی ساختمان ها بسیار با اهمیت و جدی است، چراکه با جان و مال مردم طرف است، لذا همه باید تلاش کنند ایمنی و امنیت ساختمان ها را تامین کنیم تا شهروندان با خیال راحت در اماکن عمومی و ساختمان هایی که بنا شده است، تردد داشته باشند.

 وی افزود: برای ساختمان های جدید الاحداث بدون مجوز آتش نشانی پایان کار صادر نمی شود. املاک ناایمن و بحرانی منطقه، به طور مکرر مورد بازدید قرار گرفته اند و اخطارهای لازم توسط شهرداران نواحی داده شده است. با توجه به اینکه بحث مهمی است، لذا باید در اسرع وقت مشکلات اصلی ابلاغ شود و مالکین متعهد شده اند که نکات ناایمن را برطرف کنند که ثمره و نتیجه آن این است که مردم با ایمنی کامل از ساختمان و اماکن عمومی استفاده می کنند.

معاون دادستان تهران در این جلسه گفت: تشکیل چنین جلسه هایی اهمیت دارد. ساختمان های ناایمن، هم پشتوانه قانونی دارد و هم اینکه مورد تاکید ریاست قوه و مسئولین عالی قضایی است. ما نیز در منطقه به عنوان دادستان و مدعی العموم روی این قضیه حساسیت داریم، چراکه با جان و مال مردم طرف است.

وی افزود: وجود این ساختمان های ناایمن و بحرانی و خطرناک یعنی اینکه هر لحظه ممکن است یک اتفاق ناگواری بیفتد. بنابراین این بحث از مصادیق بارز صیانت از حقوق عامه است و نسبت به آن تکلیف داریم. لذا نمی توان با بهانه و توجیه آن را رها کنیم و جان و مال مردم را به  خطر بیندازیم.

پیرگزی اظهار کرد: هر گونه مسامحه و عدم انجام وظایف قانونی و گوش ندادن به دستورات قضایی و نظرات کارشناسان، از مصادیق ترک فعل بوده و موجب پیگرد قانونی است. ما شرایط مالکین را درک می کنیم و در همین جامعه زندگی می کنیم، اما این مبحث مهمی است و وقتی کارشناس نظر می دهد، نسبت به رفع خطر باید اقدام شود و نباید همه چیز را از جنبه مادی نگاه کرد.

وی تصریح کرد: علت ناایمنی اکثر ساختمان های ناایمن به دلیل قدمت این ساختمان ها است و اکثرا سیم کشی های قدیمی دارند و اطفاء حریق آنها ناقص است. ما کوتاهی در این زمینه را نمی پذیریم و مالکین بدانند که شهرداری، آتش نشانی و همه ما همراه شما هستیم و هیچ کسی نقطه مقابل شما نیست، اما باید کار انجام و رفع نواقص شود و توجیه و دور زدن قانون را نمی پذیریم. ما نمی خواهیم ساختمانی تعطیل شود و بنده نیز به عنوان دادستان وظیفه دارم از کسب و کار شما حمایت کنم.

پیرگزی خطاب به شهردار منطقه گفت: هر کمکی که در راستای قانون و منفعت مردم باشد، صورت گیرد. در نوسازی بافت فرسوده برنامه ریزی های لازم انجام شود، چراکه از ایجاد ساختمان های ناایمن جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 25523

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =