راهکارهای رییس شورای شهر تهران برای جلوگیری از روند قطع درختان در پایتخت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که درخت به جای اینکه برای مردم نعمت باشد، نقمت شده است. به طوری که کسانی که در حیاط منزل خود، درخت دارند با بغض و کینه به آن درخت نگاه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، بوستان چیذر، حاشیه خط راه آهن تهران-غرب در منطقه ۱۷، دانشگاه الزهرا(س)، باغی در خروجی لویزان، خیابان ولیعصر (عج)، بوستان چیذر، خیابان کاج، خیابان پاسداران، بوستان گلریز در منطقه ۱۹. همه این اسامی، همان مکان‌هایی‌ هستند که با شروع سال جدید، بخشی از درختان‌شان قطع شد.

۱۵۰ اصله درخت در مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، ۱۵ اصله درخت در دانشگاه الزهرا(س)، ۱۸۷ اصله درخت در باشگاه انقلاب، ۳۰ تا ۳۵ اصله درخت در خیابان پاسداران [به علت دیده نشدن دو مجتمع تجاری]، ۱۳ اصله درخت در خیابان ولیعصر(عج)، ۷۰ اصله درخت در یکی از شهرک‌های نظامی در حوالی میدان آزادی و ۹۰ اصله درخت در منطقه ۱۷ توسط نهادهای دولتی و مردم به منظور ساخت‌وساز، خشک و قلع و قمع شدند.

مهدی چمران در گفت‌وگو با شهر، تأکید دارد که باید درخت را به دید رحمت دید و کاری کرد که از طریق بسته‌های تشویقی، مردم خودشان در شهر درخت بکارند نه اینکه عامل قطع درخت و خشک کردن آن باشند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه می‌گوید: باغاتی که در شهر تهران وجود دارد توسط شهرداری و دولت کاشته نشده، بلکه مردم خودشان درختان آن را در قدیم کاشته‌اند. متأسفانه در چند دهه اخیر بسیاری از درختان از بین رفته و باغات به ترکیبی از آهن، تیر، آجر و سیمان تبدیل شده‌اند. باید مدیریت شهری کاری کند که برای حفط درختان مشوق باشد.

چمران درباره علت قطع درختان به منظور ساخت‌وساز، توضیح می‌دهد: اگر کسی باغی (باغ مسکونی کوچک مقیاس) دارد و نمی‌تواند در آن ساختمان بسازد [نه اینکه قطع کند، قطع درخت ممنوع است] و از فضای ملک خود استفاده کند، ارزش ملکش میلیاردی کاهش می‌یابد و درنتیجه مالک تلاش می‌کند که از ابتدا درخت نکارد یا اینکه درختان ملک را خشک کند.

وی در ادامه می‌گوید که باید به باغ‌های مسکونی کوچک که در نقاط شمال شهر قرار دارند و ۳۰ درصدشان ساختمان و ۷۰ درصد مساحت باغ بوده و در یک مقطعی کار ساخت این ۳۰ درصد را آغاز کرده اند اما در مدیریت شهری قبل جلو آن گرفته شده، اجازه داد که ۳۰ درصد ساختمان ساخته و تکمیل شود نه اینکه باز هم از ۳۰ درصد کم کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است، زمانی که ساخت و ساز در باغ به ۱۵ درصد تقلیل می‌یابد و اعلام می‌شود که فقط ۲ دوطبقه بیشتر اجازه ساخت وجود ندارد، برای هیچکس صرف نمی‌کند که متری ۱۰۰ میلیون تومان پول خرید زمین بدهد اما امکان ساخت در آن نداشته باشد.

چمران در ادامه عنوان می‌کند: بنابراین مالک به هروسیله ای که وجود دارد، می‌خواهد درختان را قطع کند. اگر الان هم نابود نکد بعدا قطع خواهد کرد؛ خطر از اینجا شروع می‌شود.

وی همچنین تأکید دارد که باید قانون ساخت‌وساز در باغات اصلاح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که علاوه بر پرداخت جریمه برای قطع درخت، باید زندانی هم برای این اقدام تعیین شود اما مدیریت شهری کاری نکند که اگر کسی در ملک خویش درخت دارد، آنقدر متضرر شود که درختان را قطع کند. 

چمران در پایان سخنان خود می‌گوید: زمانی‌که مالک از وجود درخت ضرر می‌کند، این شرایط به وجود می‌آید.

البته در این میان به جز قلع و قمع درخت برای ساخت و ساز، افرادی هم هستند که سارق درخت نامیده می‌شوند. برای مثال فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستیگری ۲ سارق درخت خبر داده بود که درختان را برای تهیه ذغال قطع و می‌فروختند. در کارگاه تولیدشان ۳۰ اصله درخت و یک تن ذغال کشف شده بود. همچنین تصادفات یا طوفان شدید نیز باعث شکستگی یا سقوط کامل درختان می‌شود.

 در هر صورت باید تمهیدات زیربنایی در قالب وضع قوانین اندیشیده شود تا بیش از این سرمایه های سبز این شهر به یغما نرود.

انتهای پیام/

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 25563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =