بودجه سالانه در شهرداریها عبارت است از برنامه جامع مالی که در آن تمام خدمات، فعالیتها و اقداماتی که طی سال مالی قرار است انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها پیشبینی میشود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجرا خواهد بود.
شهرداریها بهعنوان یک نهاد عمومی غیردولتی دارای بودجه مستقل از دولت بوده و به ارائه خدمات عمومی و متنوع شهری اعم از حملونقل، خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و... اقدام میکنند.
سال۱۴۰۰، سال تغییر مدیریت شهری پایتخت بوده است؛ سالی که با بودجه ۴۸هزار و ۸۸۳میلیارد تومانی شورای شهر پنجم آغاز شد و از میانه راه با ورود مدیریت جدید شهری ادامه یافت. بنا به اقتضائات و شرایط درآمدی شهرداری تهران و پیشبینی دور از انتظار برای تحقق بودجه۱۴۰۰، لایحه اصلاحیه به شورا ارائه شد و در نهایت بودجه به ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان کاهش یافت.
علاوه بر آن، بخشی از تغییر و اصلاحیه بودجه ناشی از سیاستها و برنامههای مدیریت شهری جدید (شورای شهر ششم و شهردار) بوده است که طبیعتا با حضور تیم جدید مدیریت شهری، تغییر ریل و مسیر اداره کلانشهر ضرورت داشت. به لحاظ برنامهها، سیاستها و رویکردهای اداره شهر تغییرات ملموسی نسبت به دوره قبل و نیمه اول سال۱۴۰۰ اتفاق افتاد. بازگشت به روحیه خدمترسانی، مدیریت جهادی، عدالتمحوری و توجه به مناطق کمبرخوردار، مدیریت آسیبهای اجتماعی و توجه به اقشار آسیبپذیر، شفافیت مالی و تأکید بر پروژههای توسعه محلهای بهعنوان سرفصلهای اصلی شورای شهر ششم و شهردار تهران بهطور جدی در دستور کار قرار گرفت. از دیگر ضرورتهای اصلاحیه بودجه عدمبرآورد دقیق مصارف و شرایط اقتصادی و لزوم تغییرات در بودجه سالانه در چارچوب ضوابط بوده است.
بنابراین اصلاحیه بودجه۱۴۰۰ برای واقعی کردن منابع و مصارف بودجهای انجام شد. بهطور کلی در دوره ششم مدیریت شهری کلانشهر تهران، تمرکز تخصیص منابع در قالب ردیفهای اعتباری بودجه مصوب سال۱۴۰۰ بر مبنای شاخصهایی همچون عدالتمحوری و توجه به مناطق کمتر برخوردار، خدمترسانی به آحاد جامعه شهری بهویژه گروههای آسیبپذیر، هوشمندسازی، توسعه محلهای و... اصلاح شده است. در یک نمای کلی از کل بودجه ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی ۱۴۰۰حدود ۹۸/۸درصد از درآمدها و منابع و ۸۸درصد هم مصارف بودجه محقق شده است.
انتهای پیام/
نظر شما