۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 25651

فصل اصلاح بودجه

امیر شهرابی- مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران
فصل اصلاح بودجه

گزارش تحلیلی از عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری‌تهران که چراغ راه برنامه‌ریزی شهر برای سال آینده شده است.

بودجه سالانه در شهرداری‌ها عبارت است از برنامه جامع مالی که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که طی سال مالی قرار است انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجرا خواهد بود.

شهرداری‌ها به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی دارای بودجه مستقل از دولت بوده و به ارائه خدمات عمومی و متنوع شهری اعم از حمل‌ونقل، خدمات شهری، فضای سبز، شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و... اقدام می‌کنند.

سال۱۴۰۰، سال تغییر مدیریت شهری پایتخت بوده است؛ سالی که با بودجه ۴۸هزار و ۸۸۳میلیارد تومانی شورای شهر پنجم آغاز شد و از میانه راه با ورود مدیریت جدید شهری ادامه یافت. بنا به اقتضائات و شرایط درآمدی شهرداری تهران و پیش‌بینی دور از انتظار برای تحقق بودجه‌۱۴۰۰، لایحه اصلاحیه به شورا ارائه شد و در نهایت بودجه به ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومان کاهش یافت.

علاوه بر آن، بخشی از تغییر و اصلاحیه‌ بودجه ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری جدید (شورای شهر ششم و شهردار) بوده است که طبیعتا با حضور تیم جدید مدیریت شهری، تغییر ریل و مسیر اداره کلانشهر ضرورت داشت. به لحاظ برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکردهای اداره شهر تغییرات ملموسی نسبت به دوره قبل و نیمه اول سال۱۴۰۰ اتفاق افتاد. بازگشت به روحیه خدمت‌رسانی، مدیریت جهادی، عدالت‌محوری و توجه به مناطق کم‌برخوردار، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، شفافیت مالی و تأکید بر پروژه‌های توسعه محله‌ای به‌عنوان سرفصل‌های اصلی شورای شهر ششم و شهردار تهران به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفت. از دیگر ضرورت‌های اصلاحیه بودجه عدم‌برآورد دقیق مصارف و شرایط اقتصادی و لزوم تغییرات در بودجه سالانه در چارچوب ضوابط بوده است.

بنابراین اصلاحیه بودجه۱۴۰۰ برای واقعی کردن منابع و مصارف بودجه‌ای انجام شد. به‌طور کلی در دوره ششم مدیریت شهری کلانشهر تهران، تمرکز تخصیص منابع در قالب ردیف‌های اعتباری بودجه مصوب سال۱۴۰۰ بر مبنای شاخص‌هایی همچون عدالت‌محوری و توجه به مناطق کمتر برخوردار، خدمت‌رسانی به آحاد جامعه شهری به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر، هوشمندسازی، توسعه محله‌ای و... اصلاح شده است. در یک نمای کلی از کل بودجه ۳۷هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی ۱۴۰۰حدود ۹۸/۸درصد از درآمدها و منابع و ۸۸درصد هم مصارف بودجه محقق شده است.

فصل اصلاح بودجه

انتهای پیام/

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 25651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =