شهرداری تهران در ایستگاه ساماندهی دکه‌های شهری

شهر: مشکلات اقتصادی، اجتماعی و طراحی بصری دکه‌های شهر ضمن نگاهی همه جانبه به مشکلات، پس از گذشت سالیان سال به دست شهرداری تهران حل خواهد شد.

به گزارش شهر، درطول سالیان گذشته، انتقادهای کم‌ و بیشی از سمت نهاد مدیریت شهری تهران نسبت به عملکرد دکه‌های مطبوعات و گل بارها وجود داشته است. در نقطه مقابل نیز دکه‌داران و اتحادیه‎های آنها نسبت به رویکرد شهرداری در قرارداد واگذاری دکه‌ها و نحوه برخورد با دکه‌داران معترض بوده‌اند.

تبدیل دکه‌های مطبوعات به فروشگاه، واگذاری‌های پی در پی به غیر، نبود درآمدزایی مناسب برای شهرداری تهران و بروز آسیب‌های اجتماعی ذیل فعالیت دکه‌داران از موارد جدی مورد نظر شهرداری بوده است. دکه‌داران نیز نسبت به نبود حمایت از آنها باتوجه به کاهش خرید رسانه‌های کاغذی به دلیل تغییر ذائقه مردم در زمینه رسانه‌ها و قدرت گیری روزافزون رسانه‌های دیجیتال از افزایش محصولات قابل فروش در دکه‌ها دفاع می‌کنند.

از طرفی دیگر همیشه طرح کالبدی کیوسک‌ها به لحاظ زیبایی شناسی همواره مورد نقد بوده و از نظر مصالح بکار رفته نیز با مشکلات جدی روبرو بوده است. در زمینه ساماندهی ایستگاه‌ها، در دوره فعلی مدیریت شهری کوشیده شد تا در قالب سامانه شفافیت برای نخستین بار آدرس و نوع فعالیت تمامی دکه‌های تهران در دسترس عموم قرار گیرد اما سطح مشکلات حقوقی عدیده، معضلات اجتماعی، نبود برنامه اقتصادی مناسب و همینطور نبود طراحی و معماری متناسب با فعالیت دکه‌ها و اقلیم تهران، نشان داد که به منظور ساماندهی دکه‌ها در تهران باید نگاهی همه جانبه به این موضوع داشت.

بر همین اساس شهرداری تهران به کارفرمایی مرکز مطالعات شهر تهران و به بهره‌برداری شرکت ساماندهی مشاغل و سازمان زیباسازی شهر تهران، جهت انتخاب مجری مناسب برای برطرف کردن تمانی شکاف‌های حقوقی، اقتصادی و اجتماعی در کنار طراحی مناسب انواع کیوسک‌های شهری فراخوانی برگزار کرده است. امید است با این رویکرد جامع نسبت به کیوسک‌ها شهری بتوان معضلات این عناصر شهری را در آینده‌ای نه چندان دور برطرف کرد.

۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 2609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =