از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت تا برنامه‌ریزی برای ساخت و تکمیل تونل‌های شهری پایتخت

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از جمله حوزه‌های فعالیتی در شهرداری تهران است که توانسته در یک سال گذشته با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها، گام‌هایی در راستای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت بردارد. تکمیل رینگ بزرگراهی، تولید آسفالت مصرفی معابر شهری، برنامه‌ریزی برای ساخت تونل‌های شهری و به‌سازی پل‌های سواره‌رو از برنامه‌هایی است که در این حوزه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ در دوره گذشته مدیریت شهری به رغم توقف اجرای بسیاری از پروژه های شهری، اما در دوره جدید تلاش برای تکمیل این پروژه ها انجام شد؛ تکمیل بزرگراه شهید شوشتری که طبق طرح وزارت راه و شهرسازی تبدیل به آزادراه و کمربندی شرق تهران می شود، یکی از همین پروژه هاست.

آزادراه شهید شوشتری

یکی از مزیت های طرح جامع و تفصیلی شهر تهران تکمیل رینگ بزرگراهی در تهران است؛ به عنوان مثال در شرق تهران رینگ کمربندی وجود ندارد و بزرگراه بسیج که یک بزرگراه داخل شهری است، تبدیل به رینگ کمربندی اطراف تهران شده است. این بزرگراه کشش بار ترافیکی ای که از جاده دماوند، ساوه و یا از بزرگراه قم می خواهند به مسیر شمال بروند را ندارد؛ بر همین اساس مقرر شد تا بزرگراهی به موازات بسیج در شرق اتوبان بسیج کشیده شود. در ابتدا به این بزرگراه محور کمکی اتوبان بسیج می گفتند که بعدا به بزرگراه شهید شوشتری تبدیل شد. در سال های اولیه نیز کمی از کارهای اجرایی آن انجام شد. ۵ کیلومتر از این بزرگراه که از اتوبان نجفی رستگار شروع می شود با در نظر گرفتن این بزرگراه ساخته شده است.

بزرگراه شهید شوشتری ۱۶.۵ کیلومتر است و ساخت این اتوبان در دو قسمت انجام می شود. قسمت اول به طول ۹.۵ کیلومتر است که با بلوار هجرت در شرق تهران تقاطع دارد. قطعه دوم از هجرت شروع شده و با بزرگراه شهید سلیمانی و یاسینی تقاطع دارد. با ساخت بزرگراه شهید شوشتری بزرگراه بسیج به یک بزرگراه درون شهری تبدیل شده و از حالت کمربندی خارج می شود.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

با ساخت این بزرگراه اگر خودرویی بخواهد به سمت شمال شرق و شمال کشور برود، دیگر به محور بسیج وارد نمی شود؛ همچنین مقرر شده تا از محور بسیج دیگر کامیونی وارد نشود و باید از محور کمکی بسیج یا همان بزرگراه شهید شوشتری تردد کنند.

نکته قابل تامل در رابطه با این پروژه شهری این است که با توجه به اینکه وزارت راه در طراحی که انجام داده در نظر دارد تا کمربندی جنوبی تهران را به بزرگراه شهید شوشتری اتصال دهد، بر همین اساس بزرگراه شهید شوشتری به یک آزاد راه تبدیل می شود و در طراحی های جدید این مجموعه از استانداردهای آزادراه استفاده شده است.

با توجه به تغییر این بزرگراه به آزادراه و در نتیجه بزرگتر شدن ابعاد این طرح در همان پوسته ای که تحت تملک شهرداری تهران در آمده است، انجام می شود. آزادراه شهید شوشتری به طول ۱۶.۵ کیلومتر ساخته می شود و در قسمتی که به سرخه حصار می رسد، از زیر این مجموعه راه خود را ادامه می دهد.

تکمیل رینگ بزرگراهی غرب تهران با ادامه اتوبان یادگار امام(ره)

تکمیل رینگ بزرگراهی یادگار امام(ره) در دو بخش غربی و بعد غربی نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که با تاکید شهردار تهران در حوزه فنی و عمران و تکمیل زیر ساخت های شهری کلید خورد و چندی پیش نیز کلنگ ساخت ۴.۸ کیلومتر از این بزرگراه در بخش غربی و عبور از بخش اراضی پادگان جی به زمین زده شد.

پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) به طول ۱۷ کیلومتر از تقاطع چمران تا میدان جی است که در این محدوده به دلیل وجود پادگان جی و سوله های وزارت آموزش و پرورش، عملیات ساخت این بزرگراه متوقف شده بود؛ در واقع بن بست بزرگراه یادگار امام(ره) به دلیل وجود معارضان بزرگ ملکی بود، اما در نهایت تصمیم بر این شد تا ادامه این بزرگراه در شاخه غربی از پادگان جی ادامه پیدا کرده و به میدان فتح برسد و با تداوم آن از بزرگراه فتح به بلوار بهار در نهایت به بزرگراه شهید بروجردی متصل شود.

بزرگراه یادگار امام(ره) در نهایت بعد از اتصال به بزرگراه شهید بروجردی به بزرگراه آزادگان و ابتدای بزرگراه تهران-ساوه می رسد؛ با اجرای طرح توسعه و تکمیل بزرگراه یادگار امام(ره) از میدان جی به سمت غرب و جنوب حدود ۹.۲ کیلومتر به طول پروژه بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی افزوده می شود تا یک محور ۲۶ کیلومتری را در غرب تهران تشکیل شود.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

بررسی ها نشان می دهد عدم تکمیل رینگ شمالی-جنوبی بزرگراهی در غرب تهران، وجود پهنه فرودگاه مهرآباد بوده است؛ فرودگاه مهرآباد باعث شده است تا بزرگراه هایی مانند شهید ستاری و شهید باکری بعد از رسیدن به پهنه فرودگاه مهرآباد نتوانند امتداد یابند؛ تنها بزرگراهی که می تواند محور شمالی-جنوبی را در غرب و جنوب غربی پایتخت شکل دهد، بزرگراه یادگار امام(ره) است، به عبارتی بزرگراه یادگار امام(ره) در غرب تهران عملکردی مشابه بزرگراه امام علی(ع) در شرق تهران پیدا خواهد کرد که می تواند شمال غربی تهران را به جنوب غربی متصل کند.

طبق طراحی های انجام شده ۶ دستگاه پل در این محدوده ساخته می شود که با رمپ های جهتی و کندروها در پروژه یادگار امام(ره) ۱۰ کیلومتر مسیرسازی انجام می شود؛ کل زمان در نظر گرفته برای اتمام این پروژه ۳ سال خواهد بود که در دو مقطع زمانی افتتاح می شود؛ فاز نخست دو ساله به پایان می رسد و فاز دوم نیز در سال سوم تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید؛ با اجرای این پروژه رینگ بزرگراهی غرب و جنوب غربی شهر تهران تکمیل می شود.

رفع مشکلات ترافیکی پهنه مرکزی تهران با ساخت تونل شهید متوسلیان

تونل متوسلیان در دو طبقه به طول بیش از ۹ کیلومتر خواهد بود که از صیاد شیرازی و میدان سپاه آغاز و به بزرگراه آزادگان می رسد که پیش بینی می‌شود به نرخ امروز، ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت این تونل خواهد بود.

تونل متوسلیان در بودجه عمرانی سالانه شهرداری به عنوان یک پروژه مشارکتی دیده شده، یعنی باید برای ساخت این تونل بخش خصوصی پای کار ساخت بیاید و با شهرداری مشارکت کند.

باید هزینه های بخش خصوصی در ساخت تونل متوسلیان به نوعی به او برگردانده شود، یعنی نحوه بازپرداخت هزینه هایی که انجام می دهد، باید در همان ابتدا مشخص شود. در حال حاضر طراحی فنی تا فاز یک پیشرفت کرده است یعنی می دانیم ورودی و خروجی کجاست و تونل به چه نحوی ساخته می شود، اما هنوز مدل اقتصادی تامین مالی این پروژه تعیین نشده است، البته چند مدل اقتصادی احصاء شده که باید طی جلسه با معاونت مالی شهرداری به یک مدل واحد مالی برسیم و ممکن است چندماهی زمان ببرد.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

اساس اجرای پروژه، تامین مالی است و ما باید با احصاء یک مدل مالی به سرمایه گذار، بابت برگشت سرمایه اش ضمانت بدهیم؛ تاکنون سه سرمایه گذار داخلی برای ساخت تونل متوسلیان اعلام آمادگی کرده‌اند، اما باید بازگشت سرمایه به طرق مختلف انجام شود که یا باید از طریق دریافت عوارض تونل یا دریافت عوایدی در حوزه شهرسازی و اهدا زمین یا وامی تلقی شود و با سود مشارکت شهرداری به آنها پول را برگردانند که باید روش تامین مالی سرمایه گذار انتخاب و اجرایی شود.

تکمیل ۲۱ تقاطع از ۹۸ تقاطع نیمه‌کاره شهر تهران

در تهران حدود ۴۳۰ تقاطع بزرگراهی وجود دارد که از این تعداد ۹۸ تقاطع ناقص است؛ کامل بودن تقاطع به این معناست که در هر تقاطع ۸ رمپ وجود داشته باشد؛ وقتی یک مسیر یا تعداد بیشتری از این ۸ مسیر در تقاطع‌ها موجود نباشد، یعنی تقاطع ناقص اجرا شده است. این نقص البته می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما نتیجه آن یکسان است. نقایص تقاطع‌های بزرگراهی تهران در حال حاضر باعث شده مردم ۷۸۰ کیلومتر راه را بیشتر از حدی که باید، طی کنند. یعنی به دلیل نقص در زیرساخت‌های شهری، مسیر ۷۸۰ کیلومتری به شهروندان تحمیل شده است.

اگر این تقاطع‌ها اصلاح شود، ۷۸۰ کیلومتر مسیر تحمیل شده به شهروندان به ۵۷ کیلومتر کاهش می‌یابد. این یعنی دست کم ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف بنزین؛ مباحث مربوط به آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ... هم طبعا کاهش می‌یابد. تکمیل نقایص تقاطع‌های بزرگراهی یکی از پروژه‌های جدی مدیریت شهری است؛ در سال جاری شهرداری تهران برنامه دارد تا ۱۸ مورد از ۹۸ تقاطع ذکر شده را اصلاح کند. این ۱۸ اصلاح، ١١۵ کیلومتر پیمایش شهروندان را به هشت و نیم کیلومتر تبدیل می کند و ۴۶ تقاطع مورد نیاز به اصلاح تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل و افتتاح می‌شود.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

یکی از این تقاطع ها مرز بین تقاطع بزرگراه شهید بابایی و شهید باقری است که به یک سه‌راهی ناقص تبدیل شده است. شهروندی که می‌خواهد از بزرگراه شهید باقری به سمت بزرگراه شهید بابایی(غرب) حرکت کند، باید پنچ کیلومتر اضافه طی کند یا کسانی که از بزرگراه شهید بابایی می‌خواهند وارد بزرگراه شهید باقری(جنوب) شوند، باید هفت کیلومتر راه اضافه طی کنند. اگر دو لوپ ۲۵۰ متری احداث شود، ۱۲ کیلومتر پیمایش شهروندان به ۵۰۰ متر کاهش پیدا می کند. حالا با در نظر گرفتن تعداد ماشین‌هایی که روزانه از این مسیرها عبور می‌کنند، معلوم می‌شود که فقط همین یک پروژه چه تاثیر مطلوبی در کاهش ترافیک، مصرف بنزین و آلودگی دارد. کما اینکه چون در تهران بالغ بر ۱۶ درصد جمعیت کشور زندگی می کنند، هر کدام از این اقدامات یک اثر ملی در کشور محسوب می شود.

به‌سازی ۷۲۰ پل سواره رو شهر تهران

بیش از ۷۲۰ پل در تهران وجود دارد که از نظر سال ساخت به دو دسته تقسیم می‌شود؛ پل‌هایی که قبل از سال ۱۳۸۱ احداث شده بر اساس آئین‌نامه سابق زلزله و پل‌های بعد از این تاریخ با آئین‌نامه فعلی ساخته شده است. دسته دوم عموما نیاز به مقاوم‌سازی ندارند، اما دسته اول باید در برابر زلزله یا سایر خطرات مقاوم‌سازی شوند.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

بیش از ۲۰ مورد از این پل‌ها مقاوم‌سازی شده‌اند و پل‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارند. امسال مطالعات مربوط به مقاوم‌سازی پل‌ها تکمیل و یک نقشه‌ اجرایی در این زمینه آماده می شود.

تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران

۷۱۵ کیلومتر مربع مساحت شهر تهران است که ۱۵ درصد از این مساحت، یعنی حدود ۱۱۰ میلیون متر مربع مربوط به معابر عمومی است. اگر عمر آسفالت را ۱۰ سال نظر بگیریم و فرض کنیم که سالانه ۱۰ درصد از معابر به ترمیم نیاز پیدا می‌کند، معنایش این است که در معابر شهر تهران سالانه باید ۱۱ میلیون متر مربع آسفالت‌ریزی انجام شود. این سطح پوشش سالانه به ۱.۶ میلیون تن آسفالت نیاز دارد. در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در شهر تهران استفاده شد که حدود ۹۰۰ هزار تن نیز در این زمینه کمبود وجود داشت.

از تولید بالغ بر ۵۶۰ هزار تن آسفالت در تهران تا ساخت و تکمیل تونل‌های شهری در راستای کاهش مشکلات ترافیکی

شهرداری ۴ کارخانه آسفالت دارد که دو باب از آنها در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده است. این دو کارخانه رسما فرسوده هستند و دیگر توان تولیدی بالایی ندارند، اما با دستور شهردار تهران دو کارخانه جدید آسفالت احداث می شود. با توجه به اینکه هر چهار کارخانه آسفالت شهر تهران در سمت غرب تهران است، در نتیجه آسفالتی که از غرب تهران ۴۰-۵۰ کیلومتر راه را طی می‌کند تا به شرق برسد، بخشی از کیفیت خود را همان ابتدای کار از دست می‌دهد که برای غلبه بر این نقیصه در سال ۱۴۰۱ یک کارخانه در سمت شرق تهران ساخته می شود.

انتهای پیام/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 26184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =