۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
کد خبر: 26210

شورای پنجم قدر اعتماد مردم را ندانست

محمود کبیری یگانه؛ معاون ارتباطات شورای شهر تهران
شورای پنجم قدر اعتماد مردم را ندانست

در دوره ۴ساله، شورای پنجم حتی یک رام قطار خریداری نکردند و با شعار خرید ۶۳۰ واگن، به‌جز حرف، کمترین پرداخت برای شروع به ساخت صورت نگرفت. همچنین تعداد اتوبوس شهری در پایان دوره مدیریت جهادی به اذعان خودشان بیش از ۶هزار دستگاه بوده و در سال ۱۴۰۰ به کمتر ۲۲۰۰دستگاه تقلیل یافت.

 بدون هیچ‌گونه ادعا، شعار و تبلیغاتی کافی است امروز از هر شهروند معمولی شهر تهران درباره توسعه و پیشرفت شهر در این دو دهه سؤال شود.
 طراحی، احداث، تکمیل، تجهیز، توسعه و ارائه بسیاری از خدمات شهری، پروژه‌های بزرگ فنی و عمرانی، فضای سبز، حمل‌ونقل و ترافیک، معابر و میادین و بزرگراه‌ها و بسیاری از خدمات کوچک و بزرگ این روزهای تهران محصول و خروجی دوران مدیریت یک و نیم دهه‌ای همین طیف در شورای اسلامی و شهرداری تهران است.
به‌سختی می‌توان پروژه‌ای متعلق به دوران انقلاب را در شهر تهران نام برد که طراحی، ایجاد یا تکمیل آن به ۳دوره ماقبل گره نخورده باشد و چه بسا علت طولانی‌شدن و تداوم مدیریت جهادی نیز عملکرد آنان بوده که نه در قالب مناظره و تبلیغات و هیاهو، بلکه در میدان عمل و اجرا توسط شهروندان خوانش شده است.
 چنین ادعایی مبتنی بر آمار و سند است؛ کافی است برخی آمارهای موجود در سند تحویل شورای پنجم که توسط خود ایشان تهیه شده را مرور کنیم.
بدهی شهرداری از ۵۹۲۰۰میلیارد ریال در سال ۹۶به ۷۲۳۷۹میلیارد ریال افزایش یافته است، بدهی بانکی شهرداری از ۱۹۴۰۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۶به حدود ۳برابر، یعنی ۵۶۰۶۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰افزایش یافته است!  
 از مجموع ٣٠٠ کیلومتر خطوط مترو، تنها ٧٩ کیلومتر و طی ٢٢ سال مدیریت قبل از مدیریت جهادی و ٢٢٠ کیلومتر در دوره مدیریت جهادی ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. در طول ٤ سال مدیریت شورای پنجم یک کیلومتر به خطوط مترو اضافه نشد و اگر تعدادی ایستگاه به بهره‌برداری رسید، درواقع همان ایستگاه‌های دوران مدیریت جهادی با پیشرفت بالای ۸۰، ۹۰درصد بود.
علاوه بر این، انبارهای تجهیزات مترو که در شهریور ۹۶قطعات و نیاز ناوگان مترو را تامین می‌کرد در کمال تعجب در شهریور ۱۴۰۰خالی   شده بودند.
در دوره ۴ساله، شورای پنجم حتی یک رام قطار خریداری نکردند و با شعار خرید ۶۳۰ واگن، به‌جز حرف، کمترین پرداخت برای شروع به ساخت صورت نگرفت. همچنین تعداد اتوبوس شهری در پایان دوره مدیریت جهادی به اذعان خودشان بیش از ۶هزار دستگاه بوده و در سال ۱۴۰۰ به کمتر ۲۲۰۰دستگاه تقلیل یافت.
از سوی دیگر میزان جابه‌جایی روزانه مسافران با اتوبوس‌های شهری از ۲۸۲میلیون مسافر در سال ۹۶به ۱۸۷میلیون مسافر در سال ۱۴۰۰تقلیل یافت و متوسط سرفاصله اعزام اتوبوس از ۲۰دقیقه در سال ۹۶به ۲۵دقیقه در سال ۱۴۰۰افزایش یافته است. برخلاف شعارهای شورای پنجمی‌ها در حوزه فضای سبز و باغ‌ها، از مجموع ۸۱هکتار باغ‌های تملک شده تا سال ۱۴۰۰توسط شهرداری، بیش از ۷۰هکتار آن مربوط به قبل از سال ۹۶بوده و از ۶۰۰۱۷هکتار بوستان‌ها و پارک‌های تهران تا سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۵۸۴۷۵هکتار آن در قبل از سال ۹۶ساخته شده است.
 با چنین آماری در حوزه فضای سبز تعداد روزهای سالم از ۱۶۵روز هوای پاک در سال ۹۶به ۱۵۴روز در سال ۱۴۰۰کاهش یافته است.  
در زمینه ایمنی شهر تهران نیز از مجموع ۱۳۳ ایستگاه فعال آتش‌نشانی تا سال ۱۴۰۰، ۱۲۶ ایستگاه آن مربوط به دوره‌های گذشته بوده است. علاوه بر این، سرانه فضاهای ورزشی، طول شبکه بزرگراهی، ساخت تونل، پل‌های شهری و سایر پروژه‌های فنی و عمرانی و خدماتی به گواه آمار، نزدیک به صفر بوده و قبل از سال ۹۶احداث شده است. نکته قابل تامل در مورد آمار نیروی انسانی مورد ادعای شورای پنجم، تناقض در گفتار آنهاست. 
شورای پنجم امروز در حالی مدعی کاهش کارکنان شهرداری و عدم‌جذب نیرو در ۴سال گذشته است که چندی پیش همان اعضا نسبت به تعدیل نیروهای جذب شده در ۴سال اخیر گله داشتند! از سویی در همین ۴سال مورد ادعای شورای پنجم تعداد پست‌های مدیریتی مجموعه شهرداری تهران از ۴۶۳۷پست به ۵۵۴۱ پست افزایش یافته؛ یعنی قریب به هزار پست مدیریتی در دوره پنجم ایجاد شده‌ که محل تامل است!
نکته قابل تامل‌تر آنجایی است که همین مدعیان در بدو ورود به مدیریت شهری و از آنجایی که جریان جذب نیرو بسته شده بود اقدام به عزل مدیران و حتی روءسای ادارات از پست‌هایشان کرده تا به بهانه جذب مدیر، نیروهای خودی را وارد مدیریت شهری کنند.  
ورای هرگونه شعار و آمار آنچه شهروندان تهرانی از سال ۹۶تا ۱۴۰۰در میدان عمل و بستر شهر تهران دیدند رکود، سکوت، انسداد و خاموشی پروژه‌های شهری بود؛ سکونی که محصول ذهنیت‌سازی‌ نبوده و آثار و تبعات خود را در توقف رشد و توسعه شهر تهران نشان داده بود.
 شورای ششم به‌عنوان میراث‌دار چنین مدیریت منفعل و ناکارآمدی در یک سال گذشته روح تازه‌ای به شهر و مدیریت شهری بخشیده است، افتتاح پایانه متروی اکباتان، آغاز عملیات شاخه غربی یادگار امام، آغاز عملیات ساخت ۵هزار واحد مسکونی در شهرری و ساخت بوستان ۱۶هکتاری ایرانیان و طراحی و بررسی ده‌ها پروژه کوچک و بزرگ حاکی از آن است که مدیریت شهر تهران از خمودی و سکون خارج شده و شهر تهران در حال حرکت و پویایی است.
 شورای ششم فارغ از هرگونه شعار خود را متعهد به خدمت به مردم می‌داند و معتقد است باید به خواست و نظر مردم احترام گذاشت، مردم خود بهترین معیار و قاضی برای سنجش عملکرد مدیران هستند، امروز نوبت کار، تلاش و خدمت است و از شعارهای انتخاباتی باید دوری گزید.
انتهای پیام/
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
کد خبر: 26210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =