خروجی یک ساله مدیریت شهری چه بود؟/سروری: خزانه شهر را خالی تحویل گرفتیم

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یک سال از عمر مدیریت شهری می گذرد، گفت: ما یک شهر ایستا تحویل گرفتیم، خزانه خالی بود و در بخش حمل ونقل عمومی عقب ماندگی جدی داشتیم اما با تلاش مدیران شهری حالا شاهدیم که هر هفته یک پروژه بزرگ در شهر افتتاح می شود.

به گزارش شهر، یک سال از آغاز به کار مدیریت ششم شهری می گذرد. اقدامات خوبی در این دوره مدیریت شهری صورت گرفت و برخی معتقد بودند که عمر این دوره از مدیریت شهری کوتاه خواهد بود اما شاهدیم که با برنامه ریزی صورت گرفته و اقدامات جهادی هر هفته یک پروژه در شهر افتتاح و آماده بهره برداری می‌شود و قرار است از بهمن  به بعد تعداد بیشتری پروژه افتتاح شود.

مدیران فعلی زمانی که شهر را از گذشتگان تحویل گرفتند بسیاری از انبارهای مترو خالی بود. وضعیت اجتماعی نابسامان بود و همچنین در بحث حمل و نقل عمومی عقب ماندگی ها جدی وجود داشت.

میزان بدهی ها در شهرداری بسیار بالا بود و یکی از دغدغه های جدی مدیران جدید پرداخت بدهی ها بود. در حال حاضر به صورت مستمر این بدهی ها در حال پرداخت شدن است.

پروژ های نیمه تمام فعال شد. استارت احداث بسیاری از پروژه ها زده شد و قرار است شاهد توسعه در شهر باشیم.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، اربعین، وضعیت اجتماعی شهر شهر، توسعه حمل و نقل عمومی و ... با پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها به گفت‌وگو نشستیم. 

یک‌ سال از آغاز فعالیت دور ششم شورای اسلامی شهر  تهران می گذرد، چه اقداماتی در یک‌سال گذشته در کلان‌شهر تهران صورت گرفته؟ در این‌باره توضیح دهید.

هر هفته یک پروژه بزرگ افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود/شنبه های امید و افتخار در تهران/خیلی ها می گفتند عمر مدیریت شهری به یک سال هم نخواهد رسید؛ امروز فعالیت‌هایی که صورت گرفته در قالب پروژه‌های مختلف تجلی پیدا کرد

در یک سالگی شورای ششم شهر تهران و مدیریت شهری هستیم. اقدامات شهرداری تهران دراین مدت در قالب افتتاحیه‌های شنبه‌های امید و افتخار شروع شده است و هر هفته یک پروژه بزرگ افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. این اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذار است. خیلی‌ها  عنوان می‌کردند که عمر مدیریت شهری به یک سال هم نمی‌رسد و از ریل خارج می‌شود. کسانی که به دنبال این موضوع بودند، تأکید داشتند که یکسالگی مدیریت شهری را نخواهیم دید. حال شاهدید که اقدامات خوبی صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و امروز فعالیت‌هایی که صورت گرفته در قالب پروژه‌های مختلف تجلی پیدا کرده است. حجم عمده ای پروژه‌ها در محلات داریم که از جمله اقدامات است و  شهردار جهادی تهران پای کار است و بسیاری از اقدامات در شهر انجام شده است.

عده‌ای به دنبال حاشیه‌سازی بودند تا مردم اقدامات امروز را نبینند/جیغ های بنفشی کشیدند تاثیر نداشت/شهرداری تهران وضعیت نابسامان شهر از دوره قبل را سامان داد

عده‌ای به دنبال حاشیه‌سازی بودند تا مردم اقدامات امروز را نبینند. می‌خواستند که جلوی عملیاتی شدن کارها را بگیرند. این جیغ‌های بنفشی که می‌شنویم برای همین امر است. عده‌ای تصور نمی‌کردند که مدیریت شهری موفق شود و  شهرداری بتواند ظرف یک‌سال وضعیت نابسامانی را که تحویل گرفته، اولا سامان دهد و بعد پروژه‌هایی را هم افتتاح کند. 

شهر را چطور تحویل گرفتید؟ آخرین وضعیت بدهی ها چگونه است؟ لطفا در این باره توضیح دهید.

در حال پرداخت بدهی های شهر هستیم/خزانه خالی تحویل گرفتیم/استارت بسیاری از کارها در شهر زده شده است

خزانه را خالی تحویل گرفتیم. قبلی‌ها می‌گفتند اگر حقوق را هم بدهید کار بزرگی است. ما علاوه بر اینکه حقوق را به موقع پرداخت کردیم، به صورت مستمر هم در حال تسویه بدهی‌ها هستیم و شاهدید که استارت بسیاری از کارها در شهر زده شده است و خدا را شکر اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال افتتاح و یا کلنگ‌زنی هستیم.

یکی از معضلات اساسی در شهر تهران مشکل مسکن است،در خصوص ساخت مسکن در شهر تهران توضیح دهید و همچنین ساخت ادامه بزرگراه شهید بروجردی که سالها بلاتکلیف مانده است به کجا رسید؟

بزودی کلنگ احداث ۴۰۰۰ واحد مسکونی در تهران زده میشود/به دنبال مانع زدایی در بخش مسکن هستیم/اگر تفکر انقلابی و جهادی باشد حتما کارها به خوبی پیش می رود

کلنگ احداث ۵ هزار  مسکن زده شد و قرار است که کلنگ‌زنی ۴ هزار واحد مسکونی هم زده شود. البته بگذارید این موضوع را بگویم که شهرداری در زمینه ساخت مسکن مانع‌زدایی می‌کند. 

پروژه‌های مهمی مانند شهید شوشتری و ادامه ساخت بزرگراه بروجردی آغاز شده است. همه اینها دلالت بر این دارد که اگر تفکر انقلابی و جهادی باشد، حتماً کارها به خوبی پیش می‌رود. نیروهای انقلابی هرگز در بن‌بست نخواهند بود و با توکل و تدابیر، راه‌ها را باز می‌ کنند. به دنبال این هستیم که خدماتی متناسب با شأن مردم به آنها ارائه کنیم.

موضوعات مختلفی در خصوص اقدامات دوره قبل مدیریت شهری  مطرح می شود، شما شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته‌اید؟ در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی، پروژه‌های نیمه‌تمام و... توضیح دهید.

یک شهر ایستا تحویل گرفتیم/مدیریت قبلی کمتر اقدام رو به جلویی انجام داد/در مترو تجهیزات نداشتیم و انبارها خالی بود/سال ها بسیاری از پروژه ها خوابیده بود/پروژه های با بالای ۹۰ درصد پیشرفت رها  ودیگر پروژه هزینه ای شده بود/شاهد نابسامانی جدی بودیم

ما روزی که شهر را از دور پنجم مدیریت شهری تحویل گرفته‌ایم، یک شهر ایستا بود. یا به عبارتی شهر نگهداشت بود و فقط  مدیریت قبلی تلاش می‌کردند که شهر را به صورت وضع موجود اداره کنند و کمتر اقدام رو به جلویی دیده می‌شد و بودجه برای هیچ اقدامی نبود. ما تقریباً به مشکل خورده بودیم. در مترو تجهیزات ضروری نبود . در مترو روزانه تعداد زیادی از شهروندان تردد می‌کنند و اگر خدای نکرده اتفاقی رخ می داد، جان شهروندان به خطر می‌افتد. تقریبا تمام انبارهای تجهیزات خالی بود. در بخش‌های مختلف و در پروژه‌های عمرانی هم سالها برخی از پروژه‌ها هیچ حرکتی نکرده بود و به مرحله هزینه رسیده بود. پروژه‌ای که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشت، به علت توقف به هزینه رسیده بود و در حال استهلاک بود. از زمینه عمرانی، حمل و نقل گرفته تا موضوعات فرهنگی و اجتماعی شاهد نابسامانی‌های جدی‌ای بودیم. 

عقب ماندگی های جدی در حوزه اجتماعی در شهر وجود داشت؟ چه اقداماتی در بخش اجتماعی صورت گرفته و همچنین در خصوص آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادین متجاهر در سطح شهر توضیح دهید، کار به کجا رسید؟

هر روز ظرفیت تفرجگاه‌های تهران در حال تصرف معتادان بود و مردم کمتر می توانستند از پارک ها استفاده کنند/ساماندهی فاز اول دره فرحزاد

ببینید! وقتی ما شهر را تحویل گرفتیم، در زمینه موضوعات اجتماعی اوضاع خوبی نبود و روزبه‌روز به تعداد معتادان متجاهر شهر اضافه می‌شد و هر روز ظرفیت تفرجگاه‌های تهران در حال تصرف معتادان بود و ظرفیتی که باید مردم از آن استفاده می‌کردند عملاً در دست معتادان بود و کاری نمی‌توانستیم انجام بدهیم. دره فرحزاد به محلی برای گروه‌های مختلف معتادین تبدیل شده بود و علاوه بر معتادین سارقین خطرناک و... هم بودند. در حال حاضر در فاز اول ساماندهی دره فرحزاد اقداماتی انجام داده‌ایم. البته خود بنده هم بازدیدهایی داشته‌ام. در اول اسفند فاز اول دره فرحزاد آماده افتتاح می‌شود و قسمت تکمیلی دره فرحزاد هم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد و قطعا این دره به صورت کامل پاکسازی می‌شود. جاده‌هایی در این بخش زده شده است. مسیر نوری انجام شده است. پاسگاه نیروی انتظامی حضور دارد و پروژه‌های زیادی در مرحله اجراست و به زودی شاهد افتتاح در این زمینه خواهیم بود.

سالها عبور قطار از مناطق مسکونی باعث بروز مشکل شده بود. چد سالی است که طی توافق صورت گرفته با راه‌آهن دیگر قطار عبور نمی‌کند. مسیر سابق عبور قطار مدتها رها شده بود و بعد از رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد که این مسیر تبدیل به باغ‌راه شود. در دوره قبلی مدیریت شهری کار انجام نشد. بفرمائید در این دوره مدیریت شهری چه برنامه‌ای برای این باغ‌راه دارید؟

تلاش می کنیم فاصله شمال و جنوب را کم کنیم/باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا  یکی از زیباترین باغ‌راه‌های کشور می‌شود/در بودجه به مناطق جنوبی توجه ویژه تری شده است

باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا به طول ۹ کیلومتر است و از بین مناطق ۱۷ و ۱۸ عبور می‌کند. پروژه بسیار خوبی است که توسط پیمانکاران در حال انجام است و می‌توانم بگویم یکی از زیباترین باغ‌راه‌های کشور می‌شود و شاید هم در منطقه کم‌نظیر باشد. در حال حاضر شورا و شهرداری عزم خود را جزم کرده‌اند تا این مسیر را تکمیل کنند. ما به دنبال خدمت‌رسانی به مردم هستیم و تلاش می‌کنیم که فاصله بین شمال و جنوب را کاهش دهیم و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و حتی در بودجه سال جاری هم به برخی از مناطق توجه خاصی صورت گرفت. 

همزمان با بازگشایی مدارس در مهر میزان ترافیک در تهران بیشتر می شود و گره‌های ترافیکی در شهر ایجاد می‌شود، چه اقداماتی برای مدیریت ترافیک در روزهای ابتدایی مهر صورت گرفته است، در این زمینه توضیح دهید.

بعد از ۲ سال آموزش ها حضوری می شود/قطعا در ابتدای مهر ترافیک داریم/باید مشکل ترافیک کلان‌شهر تهران را به صورت ریشه‌ای برطرف کنیم

با توجه به اینکه به دلیل کرونا حدود دو سال آموزش‌ها به صورت غیرحضوری بوده، امسال قرار است که تمامی آموزش‌ها حضوری شود و قطعا در روز اول مهر ترافیک خواهیم داشت. باید مشکل ترافیک کلان‌شهر تهران را به صورت ریشه‌ای برطرف کنیم. در حال حاضر ساعات طرح ترافیک را افزایش دادند که این امر موجب کاهش ترافیک نمی‌شود، اما بی‌تأثر هم نیست و یک مُسکن مقطعی است، اما باید مشکل ترافیک به صورت  اساسی برطرف شود. ستاد مهر تشکیل شده است و تمامی سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه مسئول هستند پای کار آمدند تا در روز اول مهر میزان مشکلات کمتر شود.

باید برای موتورهای کاربراتوری فکری کنیم/ تغییر ساعات طرح خیلی در رفع مشکل ترافیک تأثیرگذار نیست

ببینید! آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلا شهر تهران هستند و ما باید این معضلات را برطرف کنیم. باید اسقاط خودروهای فرسوده صورت گیرد و همچنین در خصوص موتورسیکلت‌هایی که آلایندگی بالایی دارند کاری انجام دهیم. باید برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری اقدامی کنیم. یا آنها را برقی کنیم یا اصلاحاتی روی آنها صورت گیرد که کمترین آلایندگی را داشته باشند. باز هم تأکید می‌کنم که تغییر ساعات طرح خیلی در رفع مشکل ترافیک تأثیرگذار نیست.

در خصوص اقدامات مدیریت شهری در اربعین توضیح دهید. میزان اقدامات انجام شده چقدر بوده است؟

چندین برابر سالهای گذشته شهرداری امسال در اربعین اقدامات انجام داد/از تمام ظرفیت خود استفاده کردیم تا بتوانیم خدمات ارائه کنیم/ تقاضا و امکانات در مرز با هم همخوانی نداشت و باعث بروز مشکل شد

جا دارد تشکر ویژه‌ای از شهرداری تهران در بحث اربعین داشته باشم. بی‌شک چندین برابر سالهای گذشته شهرداری امسال اقدامات انجام داده است و در تمام مرزها حضور جدی دارند. البته در خود عراق هم همکاری‌های خوبی با عزیزان عراقی دارند. ما حجم بالای تقاضا را امسال در اربعین داشتیم و حدود ۳ میلیون نفر از ایران وارد عراق شده‌اند و زیرساخت‌های موجود در عراق توان پوشش این حجم زائر را نداشت و ما تلاش کردیم در حدامکان برای کاهش مشکلات شهروندان تهرانی و هم‌وطنان ایرانی اقدام کنیم. نقش شهرداری تهران ویژه بود و شهرداری کارهای خوبی انجام داد. ما از تمام ظرفیت خود استفاده کردیم تا بتوانیم خدمات ارائه کنیم، اما حجم حضور ایرانی‌ها در نقاط مختلف مرزی ، باعث شد که با مشکلات جدی به ویژه در عراق مواجه باشیم. البته این را هم بگویم که مقامات عراقی هر چه داشتند به میدان آوردند ولی تقاضا و امکانات با هم همخوانی نداشت و باعث بروز مشکل شد.

زائرانی که در گذشته روز رو بودند امسال باید در شب حرکت کنند/امسال میزان تقاضا بالا بود/شهرداری اقدامات خوبی در اربعین انجام داده و در این زمینه از آنها تشکر می‌کنیم

مدیریت شهری با تمام ظرفیت‌ها در مرزها حضور پیدا کرده است و قسمت قابل ملاحظه‌ای از دغدغه‌های زائران را برطرف می‌کند.البته چند سالی هم به دلیل کرونا اربعین برگزار نشد، ولی امسال میزان تقاضا بالاست و البته گرمای سختی هم موجود است و زائرانی که در گذشته روز رو بودند امسال باید در شب حرکت کنند. با این شکل جدید پیاده‌روی شاید مسئولین آشنایی نداشتند، چرا که خدمات متفاوت‌تر خواهد بود اما باز هم تأکید دارم که شهرداری اقدامات خوبی انجام داده و در این زمینه از آنها تشکر می‌کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 26293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =