برهم انباشتگی مشکلات ضرورت تحول در ابعاد نرم‌افزاری و کالبدی شهر را اقتضا می‌کند/ مناطق ۱۸ ، ۱۹ و۲۰ تبدیل به مناطق الگو می‌شوند

شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت جدید شهری، مدیریت مشارکتی است، گفت: برهم انباشتگی مشکلات آنقدر زیاد است که اگر تحول در ابعاد نرم افزاری و کالبدی شهر صورت نگیرد، شرایط روز به روز سخت تر خواهد شد و درواقع شهر نیاز به یک نگاه جدید دارد.

به گزارش خبرنگار شهر،  علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین امضای ۴ تفاهم نامه به‌ منظور تامین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت - چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱- اظهار کرد: یکی از ویژگی های دوره جدید مدیریت شهری موضوع تحول است. برهم انباشتگی مشکلات آنقدر زیاد است که اگر تحول در ابعاد نرم افزاری و کالبدی شهر صورت نگیرد شرایط روز به  روز سخت تر خواهد شد و درواقع شهر نیاز به یک نگاه جدید دارد.

وی با اشاره به چشم‌انداز "تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام" افزود: این چشم‌انداز در درون خود ویژگی هایی داشت که البته مربوط به امروز ما نیست و شهرهایی امروز هستند که پیشتازتر از ما هستند اما چشم اندازی که برای ۱۴۱۰ هدف گذاری شد و سعی می کنیم تا ۱۴۰۶ بتوانیم عمده آن را محقق کنیم، نیاز به مدیریت از نوع جدید دارد.  

زاکانی ادامه داد: مدیریت جدید شهری، مدیریت مشارکتی است که باید در آن "من" ها به "ما"تبدیل و ما به ازای حضور همه برای تغییر، آن پیشرفت حاصل شود. به واسطه اینکه سرمایه اجتماعی مجموعه مدیریت شهری سرمایه بالایی شود، نقطه عزیمت را بر خدمت گذاشتیم تا با افزایش سرمایه اجتماعی مشارکت مردم را جلب کنیم و بر محور نخبگان و با کمک دستگاه‌های مسئول این پیشرفت را ببینیم.  

افزایش ۵۳۵۰ نفری مراکز نگهداری آسیب‌دیدگان اجتماعی 

شهردار تهران اضافه کرد: نقطه شروع این کار را در موضوعاتی گذاشتیم که بیشتر مبتلا به مردم است و مردم از آن رنج می برند؛ مثلا تا امروز شهرداری در  یک سال، ۵۳۵۰ تخت را برای آسیب‌دیدگان اجتماعی قرار داده،  کسانی که هیچ کس سراغشان نمی رفت از جمله معتادان دارای زخم باز، معلول و دارای کبر یا صغر سنی. 

وی با بیان اینکه در واقع مسئولیت پذیری محل دقت قرار گرفت، عنوان کرد: هدف گذاری برای ماه های آینده این است که تعداد این تخت ها به ۸ هزار تخت برسد؛  روزی که کار را شروع کردیم ۲۱ هزار معتاد متجاهر داشتیم و زیر ساخت ها کفاف نمی داد تا جایی که خیلی ها گفتند که ورود به این کار ورود به باتلاق است و نمی توان آن را حل کرد. 

اولویت نوسازی مناطقی هستند که به مردم و شهر آسیب می زنند

زاکانی بیان کرد: در بحث نوسازی شهری اعلام کردیم که محلاتی که از قبل آن مردم و شهر آسیب می بینند جامعه هدف ما است، مثلا درباره محله اسلام آباد مردم در حال آسیب دیدن بودند و این محله در شورای عالی شهرسازی مصوب شد و در مسیر ساخت و تحول قرار گرفت. همچنین درباره فرحزاد، ده ونک و کن نیز این مسیر دنبال می شود. 

۴۰۰هزار مسکن خالی عمدتا در مناطق شمالی شهر

شهردار تهران یادآور شد: در این مسیر موضوع معیشت مردم برای ما مهم بود و در معیشت مردم موضوع مسکن موضوعی اساسی است. عملا مسکن به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده و سرخوردگی و فشار را در جامعه افزایش داده و مسکن تبدیل به کالای لوکس شد است. الان ۴۰۰ هزار واحد عمدتا در مناطق بالای شهر داریم که خالی است چرا که مالکان آن به عنوان کالای سرمایه ای و برای سرمایه گذاری از آن استفاده می کنند. 

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرارگاه مسکن در دستور کار قرار گرفت و بنا شد که برای جبران کمبود مسکن که حدود یک میلیون واحد کمبود داریم  سالی ۱۸۰ هزار واحد بسازیم که بتوانیم بین ۵ تا ۶ سال پرونده کمبود مسکن را ببندیم و ایمنی را برای شهر به ارمغان بیاوریم. چرا که در تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار داریم. همچنین در اطراف تهران سه گسل فعال وجود دارد. در برخی از این محلات از یک ساعتی به بعد، امکان تردد وجود ندارد و ارایه خدمت در آن امکان‌پذیر نیست. 

زاکانی با بیان اینکه تبدیل این تهدیدات به فرصت ها و حرکت در مسیر تحول در شهر تهران امکانی برای ما فراهم کرد که امروز در خدمت شما باشیم، گفت: قبل از تیرماه امسال، برآوردی از ۲۳۱ پروژه انجام دادیم و همایش فرصت های سرمایه گذاری ایجاد کردیم و بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژه ها است. در کنار آن نیز پروژه هایی در  بحث حمل و نقل عمومی وجود دارد که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش پروژه های آن است،  همچنین از تیرماه تا امروز بالغ بر ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان پروژه جدید تعریف کردیم که قابل مشارکت است و نهادهایی مانند بانک ها می توانند بهترین محمل را برای همکاری ایجاد کنند. 

شهردار تهران افزود: این پروژه ها غیر از پروژه های مسکن است و اگر مسکن را به آن اضافه‌ کنیم به عددی نجومی می رسیم،

زاکانی تاکید کرد: مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰  در اوج محرومیت، بزرگترین شرایط خدمت را در خود دارند و تبدیل به مناطق الگو می شوند. 

انتهای پیام/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 26537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =