راهکارهای ساده برای کاهش مواجهه دانش‌آموزان با آلودگی هوا

باتوجه به آسیب‌پذیرتر بودن کودکان نسبت به بزرگسالان از آلودگی هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مواجهه کودکان با آلودگی هوا با کاهش سطح عملکرد و تمرکز آنان همچنین بروز بیماری‌های تنفسی، آسم، آلرژی و برونشیت و کاهش عملکرد ریه در ارتباط است.

به گزارش شهر، سید محمدمهدی میرزائی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس اظهارکرد: کودکان بیش از بزرگسالان نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیر هستند زیرا سیستم تنفسی آنان در حال رشد است و به دلیل فعالیت بدنی و تعداد تنفس بیشتر همچنین کمتر بودن ارتفاع تنفسی در معرض آلودگی هوای بیشتری قرار دارند.

وی با استناد به داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) خاطرنشان کرد: این داده‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا تأثیر گسترده‌ای بر سلامت کودکان دارد این در حالیست که ۹۳ درصد از کودکان جهان در محیط هایی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا بالاتر از دستورالعمل‌های WHO قرار دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه این مسئله به‌ویژه با شروع سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس پررنگ‌تر می‌شود و عواملی همچون افزایش، تغییر بار و الگوی ترافیکی شهر، می‌تواند منجر به افزایش انتشار آلاینده‌ها شوند، اظهارکرد: در این شرایط میزان فاصله مراکز آموزشی با منابع تولید آلودگی از جمله خیابان‌های پرتردد و وجود سیستم تهویه هوا در کلاس‌های درس از مولفه‌های مؤثر در عملکرد و سلامت دانش آموزان و معلمان محسوب می‌شوند.

میرزائی قمی با بیان اینکه افزایش تردد و تراکم ترافیک در نزدیک مدارس به‌ویژه هنگام رفت‌ و آمد دانش آموزان و کارکرد درجای وسایل نقلیه اولیاء و سرویس‌های مدارس در زمان پیاده و سوار کردن دانش آموزان در تشدید این شرایط و افزایش بار آلاینده نقش به‌سزایی دارند، تصریح کرد: با توجه به‌ اینکه اغلب روزهای تحصیلی در فصول سرد سال قرار دارند و در این دوره شرایط سکون و پایداری جوی به‌ویژه در ساعات ابتدایی روز بیشتر رخ می‌دهد، همزمانی این پدیده با افزایش حجم ترافیک صبحگاهی منجر به کاهش تهویه طبیعی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در ساعات صبح می‌شود.

وی با تاکید براینکه راهکارهای کاهش مواجهه دانش آموزان با آلودگی هوا، نیازمند تصمیم‌گیری آگاهانه و برخی تغییرات مناسب رفتاری است، توضیح داد: انتخاب خیابان‌های فرعی برای  رفت‌وبرگشت به مدرسه با مواجهه کمتر، جابه‌جایی محل سوار و پیاده شدن دانش آموزان به محلی که از مدارس فاصله داشته باشند، ایجاد موانع و فضای سبز برای جلوگیری از توقف خودروها در ورودی مدرسه و همپیمایی و پیاده‌روی در مسیر رفت ‌و آمد به مدرسه در این زمینه توصیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین از اولیای دانش‌آموزان و سایر شهروندانی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، خواست تا با انجام معاینه فنی وسیله نقلیه خود در مراکز مکانیزه، از بروز آسیب‌ها و صدمات بیشتر به فرزندان خود و سایر دانش‌آموزانی که سال جدید تحصیلی را آغاز کرده‌اند، جلوگیری کنند.

میرزائی قمی در پایان گفت: باتوجه به اهمیت تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان، کیفیت هوای تهران به‌صورت جدی و دقیق توسط این شرکت رصد می‌شود و به محض رسیدن به شرایط نامطلوب به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/

۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 26569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =