پروژه‌های منتخب شرکت مترو تهران برای حضور در جایزه خشت طلایی مشخص شد

ششمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران، امسال با معرفی پروژه‌های منتخب در ۷ محور مختلف پیگیری خواهد شد. در این راستا شرکت مترو تهران نیز باتوجه به شرایط اعلام‌شده برای معرفی طرح‌ها، قصد دارد دو پروژه شاخص خود را در این رقابت جهانی شرکت‌ دهد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پس از بررسی پروژه‌های اجرا شده و به پایان رسیده در یک سال اخیر، مقرر شد ایستگاه شهدای هفدهم شهریور در خط ۷ مترو با رویکرد معماری فاخر ایرانی– اسلامی در بخش مربوطه معرفی‌ شود؛ ایستگاهی که علیرغم شرایط سخت حفاری، از معماری کم‌نظیر و بدیعی برخوردار بوده و سبک جدیدی از طراحی در فضاهای حمل و نقلی زیرزمینی را پدیدار ساخته ‌است. این معماری با نگاه به بافت سنتی و اسلامی منطقه بازار تهران که در جوار ایستگاه مذکور قرار ‌دارد، شکل ‌گرفته و به منصه ظهور رسیده و قرار ‌است در ساخت ایستگاه‌های آتی نیز چنین دیدگاهی ترویج یابد. ایستگاه شهدای هفدهم شهریور، خردادماه امسال به بهره‌برداری رسیده ‌است.

اما پروژه دوم شرکت مترو تهران که در بخش توسعه زیرساخت‌ها، حمل و نقل عمومی و خدمات شهری حاضر خواهد ‌بود، بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور یا به عبارتی پایانه اکباتان است.

پایانه اکباتان مردادماه سال جاری و پس از ۱۴ سال انتظار در خط ۴ مترو تهران افتتاح شد. اهمیت بهره‌برداری از پایانه مذکور از آن جهت است که ضمن ایجاد فضایی برای تعمیر، نگهداری و دپو قطارهای خط ۴، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارهای این خط را فراهم می‌سازد.

ساخت سازه‌ای در ۲ طبقه با مساحت ۷۰ هزار مترمربع زیربنا که ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار را داشته و به دلیل زیرزمینی بودن، ملاحظات زیست محیطی و شهرسازی در آن به خوبی رعایت شده ‌است، یکی از افتخارات جامعه مهندسی ایران به شمار می‌آید. ضمن اینکه از حیث مسائل فنی و عمرانی نیز ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۸ متر با استفاده از خرپاهای فلزی، جزو نکات بارز طراحی و اجرای پایانه مذکور به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 26741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =