از ضرورت تجمیع اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری تا حمایت شورا از طرح‌های گردشگری

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از سخنان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بیان مباحث خود در خصوص تجمیع اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری، بازبینی حریم برج طغرل، برندسازی گردشگری و حمایت شورا از طرح‌های گردشگری پرداختند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نود و چهارمین جلسه شورا در واکنش به سخنان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: ما آمادگی هرگونه همکاری با این وزارت خانه برای اقدامات مرتبط با حوزه گردشگری داریم.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری داخلی هویت ما را تثبیت می کند، یادآور شد: ما در معماری و گردشگری حرف برای گفتن داریم. در دوره قبلی شورا بوستانی را پیش بینی کردیم که یک ایران کوچک در آن ساخته شود که در دوره پنجم مورد بی توجهی قرار گرفت و در این دوره مجدداً مورد توجه قرار گرفته است. بخشی از این بوستان یک ماه گذشته افتتاح شد و امیدواریم بخش دیگر آن نیز در آینده به بهره برداری برسد.

ضوابط شهرسازی بازنگری شود

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه ما به گردشگری به عنوان یکی از منابع اقتصادی نگاه کردیم، گفت: تا زمانی که این تعداد مجموعه زیر شهرداری تجمیع نشود و مدیریت جامعی بر آن اعمال نشود ورود ما شاید نتیجه خاصی نداشته باشد؛ لذا تمام اماکن گردشگری زیر نظر مدیریت شهری باید تجمیع شود.

وی تأکید کرد: ما به عنوان نماینده مردم می خواهیم که ظرفیت های گردشگری حال مردم را بهتر کند، اما در برخی مناطق اینگونه نیست؛ برای مثال در منطقه ۶ و یا ۱۲ مردم با برخی ضوابط شهرسازی روبه رو هستند که باید تغییر یابد و شرایط تسهیل شود. تا ملکی واجد ارزش میراثی می شود ضوابط سختی را می بینیم که تخریب را به دنبال دارد.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه ارزش ملک و هزینه ساخت در منطقه بافت فرسوده به صرفه نیست، یادآور شد: برای اعلام نظرها در خصوص پروانه های شهرسازی اختلافاتی وجود دارد. باید یک مجموعه تعیین و ضوابط مرور شود. در خصوص شهر ری نیز باید توجه ویژه صورت بگیرد.

محدوده آثار تاریخی جذابیتی برای ساخت ندارد

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا نیز در ادامه جلسه با تأکید بر اینکه در تمام مناطق مسائل و چالش های مردم از حیث معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: محدوده های تاریخی در وسعت وسیعی فریز می شود و مردم نمی توانند از فرصت استفاده کنند و جذابیتی برای ساخت و نوسازی در محدوده های آثار تاریخی وجود ندارد که باید در این زمینه بررسی های لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ری هویت تهران جدید است، یادآور شد: ری آثار باستانی چند هزار ساله دارد. اگر یکی از این آثار در کشورهای حاشیه خلیج فارس که دنبال هویت سازی هستند، وجود داشت برای نگهداری آن تلاش می کردند. ساختار گردشگری به اندازه تعداد آثار ارزشمند ری وجود ندارد که امیدواریم در این دوره از دولت به یک ساختار مشخص در حوزه گردشگری ری برسیم.

دولت TDR را پیگیری کند

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد منطقه ۱۲ برای اخذ پروانه شهرسازی به میراث فرهنگی ارجاع پیدا می کند، گفت: یکی از درخواست های ما از وزیر میراث فرهنگی این است که TDR باید در دولت دنبال شود.

وی با بیان اینکه باید مشارکت بین وزارت میراث فرهنگی و مدیریت شهری ایجاد شود، اظهار کرد: شهرداری دیگر توان خرید پلاک های تاریخی را ندارد. تقاضای من این است که مدیریت شهری به عنوان رقیب دیده نشود و اتصالی ایجاد شود که بتوانیم این پلاک ها را تعیین تکلیف کنیم.

حمایت شورای شهر از تصویب لوایح و طرح‌های حوزه گردشگری

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه بیشتر عمر بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تغییر گذشته است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم ایران هراسی در برخی کشورهاست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: ما هر مصوبه ای که برای حل موضوعات نیاز باشد در شورا به تصویب خواهیم رساند و تمهیدات لازم را ایجاد خواهیم کرد. قطعا این دغدغه در شهرداری نیز وجود دارد و برای بهبود شرایط مردم گام برخواهیم داشت.

حریم برج طغرل نیاز به بازبینی اساسی دارد

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با تأکید بر بازبینی اساسی حریم برج طغرل گفت: باید برای هر بنا حریمی را قائل باشیم اما نباید در این راستا انسان ها را در سختی و فشار قرار دهیم.

برای گردشگری اقتصادی گام بلندتری برداریم

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه مسئولان باید یک دهم وقت خود را به تهران اختصاص دهند، گفت: هدف از زندگی شهری آسایش و آرامش است و چیزی که تهران کم دارد فضا برای شادی و نشاط مردم به ویژه جوانان است، لذا باید فکری در این خصوص شود.

وی یادآور شد: ظرفیت های گردشگری اطراف تهران در حال نابودی است و به نظر می رسد که کسی دغدغه ای در این زمینه ندارد و باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از موضوعات مهم این است که گردشگری با وجود شرایط اقتصادی در سبد خانوار از بین می رود؛ لذا باید به سمت گردشگری اقتصادی برسیم که در حال حاضر شاهد آن نیستیم.

اقراریان افزود: باید خارج از فضای شعاری یک گام بیشتر برداریم و ظرفیت هایی را برای استفاده قشر متوسط فراهم کنیم. تقاضای ما این است که با همکاری شهرداری توجه به ایجاد این ظرفیت ها در اولویت باشد.

تهران نیاز به برندسازی گردشگری دارد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با تأکید بر اهمیت برندسازی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: تهران برند و نماد خاصی را در این زمینه ندارد. با وجود اینکه تهران موزه ها و سقاخانه های فراوانی ندارد آنچنان که باید مورد توجه نیستند.

سند توسعه گردشگری در طرح جامع شهر تهران لحاظ شود

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی با اشاره به مصوبه فرآیند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای اریخی و ارزشمند شهر تهران اظهار کرد: اگر هماهنگی لازم صورت بگیرد می تواند زمینه ساز یک حرکت جهادی در باز زنده سازی بافت تاریخی باشد.

وی ادامه داد:  علاوه بر این، سند توسعه گردشگری و ساماندهی فضاهای تفرجگاهی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و این سند در طرح جامع شهر تهران لحاظ شود.

پیش‌بینی سامانه‌ای در شهرداری برای استعلام از میراث فرهنگی در صدور پروانه

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه به استناد تصویب نامه هیئت وزیران دستگاه ها ملزم شدند باید به سامانه صدور مجوز یکپارچه دولت بپیوندند، گفت: در فرآیند صدور پروانه احداث بنا سامانه ای برای استعلام از میراث فرهنگی پیش بینی شده است. بالغ بر سه تا چها ماه زمان می برد تا استعلام از میراث فرهنگی به نتیجه برسد و تقاضای ما این است که اتصال به سامانه ایجاد و تسهیل شود. اگر این ارتباط و اتصال بین میراث فرهنگی و شهرداری شکل بگیرد می توان شرایط را بهبود بخشید.

لزوم ایجاد اماکن دائمی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری تهران

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه تهران از برخی کشورهای دنیا بزرگتر است، اظهار کرد: وجود اماکن دائمی برای معرفی ظرفیت های تفریحی، تاریخی، زیارتی و سیاحتی می تواند به جذب گردشگر کمک کند و تهران را به عنوان شهری که تمام اقوام در آن حضور دارند، به گردشگران خارجی معرفی کند.

وی با بیان اینکه منطقه یک به عنوان منطقه اصلی گردشگری در تهران مطرح می شود، گفت: اماکنی در این منطقه وجود دارد که می تواند در سه مقیاس محلی، منطقه ای و ملی تقسیم بندی شود که این اقدام نیاز به تشکیل یک کارگروه دارد.

تشکیلاتی برای حفاظت از زائران و گردشگران خارجی ایجاد شود

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به نیاز گردشگران خارجی به امنیت، اقامت، ایاب و ذهاب مناسب و مواردی از این قبیل گفت: با ورود گردشگران به کشور گره‌ای از مشکلات باز نمی شود. برنامه خاصی برای ورود گردشگران مذهبی که هدف آنها زیارت، درمان و تفریح است، وجود ندارد.

وی افزود: هیچ سازمان و تشکیلاتی برای حفاظت و صیانت از حقوق زائران و گردشگران خارجی وجود ندارد. قرار بود ریل بصره- خرمشهر اجرایی شود که با تغییر مدیرعامل شرکت راه آهن، این طرح به طور کامل متوقف شد و زائری که می خواست با قطار به ایران سفر کند با مشکل مواجه کردیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آمار مرتبط با اماکن گردشگری زیر نظر شهرداری تهران باید ارائه شود، گفت: با ارائه این آمار می توانیم امکانات مرتبط با درمان و زیارت را برای گردشگران فراهم کنیم.

گردشگری انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر معرفی ظرفیت های گردشگری با محوریت انقلاب اسلامی، تصریح کرد: ما در تهران به دنبال گردشگری انقلاب اسلامی هستیم و می توانیم سازمان زیباسازی را در این زمینه مکلف کنیم اما وزارت میراث فرهنگی باید سیاست گذاری لازم را انجام دهد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از تحول در حوزه گردشگری گفت: در بازدیدی که از منطقه ۱۲ داشتیم مردم گلایه هایی را در رابطه با مجاورت بافت مسکونی و تاریخی داشتند. میراث باستانی برای مردم است نه مردم برای میراث. وقتی مردم را از مزایایی محروم می کنیم باید ظرفیت جایگزین برای آنها ایجاد کنیم؛ لذا نیاز است که ضوابط جدیدی در این زمینه پیش بینی شود.

انتهای پیام/

۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 26870

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =