افزایش ظرفیت مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی معتادان شهر تهران به ۵هزار نفر/ انجام صددرصدی تعهدات شهرداری پایتخت در این حوزه

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از افزایش ظرفیت مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی پایتخت به ۵هزار نفر با افتتاح ۳ یاور شهر در روز شنبه خبر داد.

احمد احمدی صدر در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: مدیریت شهری  در راستای کمک به سامان دهی معتادان متجاهر ورود کرده است تا طبق اعلام ستاد  مبارزه با مواد مخدر که تهران به ۹۰۰۰ ظرفیت نگهداری  معتادان نیاز داشته و ۱۴ نهاد وظیفه تامین این ظرفیت  ها را برعهده دارند؛ بخش قابل توجهی از این کمبود را جبران کند.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران تامین بیش از ۵۰ درصد این کمبود را برعهده گرفته است، افزود: در واقع شهرداری تهران موظف شد تا ۵۰۰۰ ظرفیت در شهر  تهران ایجاد کند که با افتتاح ۳ مرکز در روز شنبه به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل  خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران  ادامه داد: تاکنون یاورشهرهای ۱ تا ۶ را افتتاح کرده ایم و روز شنبه - ۱۶مهر۱۴۰۱- هفته پیش رو نیز  یاورشهر ۷ ویژه معلولان، یاور شهر ۸ ویژه زنان اعصاب و روان و بیماران خاص و یاور شهر ۹ به عنوان بزرگترین مجتمع تربیتی آموزشی  و درمانی شهر تهران افتتاح می شود.
وی تاکید کرد: شعار ما این است که مراکز یاور شهر، ،یاری گر مددجویان کلانشهر تهران خواهد بود.
احمدی صدر با بیان اینکه در حال حاضر  شهرداری به تعهدات خود در تامین ظرفیت های مورد نیاز عمل کرده است؛ یادآور شد: همچنین کار بزرگی که مدیریت شهری در این زمینه انجام داده، ساماندهی معتادان منع پذیرشی است که تا قبل از این کسی آنها را قبول نمی کرد. این در حالی است که اکنون  بیش از ۷۰ درصد مراکز ما به این افراد اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه  برنامه های تربیتی، آموزشی و درمانی در قالب  ۹ گام  برای این افراد در نظر گرفته شده که در گذشته این برنامه ها اجرا نمی شد؛ تاکید کرد:  ۹ گام برنامه تربیتی، آموزشی و درمانی شهرداری تهران به این صورت است که بعد از جذب ، غربالگری و پذیرش این افراد در مراکز یاورشهر؛  در گام نخست  سم زدایی و گام دوم ایجاد انگیزه و نشاط اجرا می شود تا به  خودباوری برسند. گام سوم  ورود به بحث اشتغال و کارآفرینی آنهاست. گام چهارم حمایت از خانواده این افراد است. گام پنجم معنویت درمانی است، گام ششم بازگشت به خانواده، گام هفتم بازگشت به جامعه و گام هشتم نیز بازآفرینی اجتماعی این افراد است.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت:  گام نهم مراقبت های پس از خروج و صیانت از این افراد است. در واقع مددجویان بعد از بهبود و خارج شدن از این مراکز رها نمی شوند و یک پروژه صیانت از این افراد اجرا می شود  تا خودشان را در جامعه بشناسند و دوباره به سمت اعتیاد باز نگردند.
وی با تاکید بر اینکه این ۹ گام  با قدرت در مراکز یاورشهر اجرا می شود، افزود: در گذشته بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۲ تا ۳ درصد از این افراد درمان نمی شوند و دوباره به سمت اعتیاد باز می گردند اما ما برنامه داریم این درصد را بالاتر ببریم.
احمدی صدر ادامه داد:  هرچه قدر مرحله اجتماعی شدن این افراد و عدم بازگشت به سمت اعتیاد را در این افراد افزایش دهیم اتفاقات خوبی در شهر تهران روی می دهد.
وی بیان کرد: ۳ یاور شهری که در روز شنبه افتتاح می شود شامل مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی ۷ واقع در منطقه ۱۹ و یاور شهر ۸ در شرق و یاور شهر ۹ نیز در منطقه ۴ است.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران  در انتها یادآور شد: تمامی یاورشهرها توسط شهرداری تهران اداره می شود تا پروسه ۹گام را به طور کامل اجرا کنیم.
انتهای پیام/
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 26924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =