جزئیات طرح ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌ها/ حدود ۷۰ درصد خودروهای پرپیمایش، تأییدیه فنی مراکز شهر تهران ندارند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره جزئیات طرح «ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، ایمنی، مهم ترین و واضح ترین دلیل برای دریافت معاینه فنی خودروی شماست. مشخص شدن نقص خودرو در هنگام انجام معاینه فنی و همچنین رفع آن می‌تواند از رخداد حوادث غیرمنتظره‌ جلوگیری کند. ممکن است در خیابان یا جاده دچار خرابی شوید که همین موضوع باعث صرف هزینه برای تعمیر و زمان بیشتری برای معطلی می‌شود یا حتی بدتر از آن، تصادف.

بنابراین مهم‌ترین هدف معاینه فنی، تأیید سلامت خودرو و برطرف کردن نقص‌های موجود خودرو است. اما چند سالی‌ست که برخی مردم راه‌های فرار از انجام معاینه فنی صحیح و همچنین برطرف نکردن نواقص را یاد گرفته‌اند و اینگونه خود را در تله حوادث می‌اندازند.

برخی از صاحبان خودرو برای اینکه هزینه کمتری پرداخت کنند و مجبور به رفع نواقص خودروی خود نشوند، خودرو را به مراکز حومه شهر تهران یا شهرستان‌ها می‌برند تا سخت‌گیری کمتری انجام شود، غافل از اینکه برطرف نکردن عیب و ایراد خودرو در آینده هزینه بیشتری را روی دست صاحب خودرو می‌گذارد یا حتی باعث وقوع تصادف یا خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود.

یکی از راه حل‌های این معضل، دریافت معاینه فنی خودرو از همان شهر پلاک گذاری شده است. این موضوع باعث می‌شود تا صاحبان خودروهای پلاک گذاری شهر تهران برای دریافت معاینه فنی به شهرستان‌های اطراف مراجعه نکنند.

در همین رابطه؛ سید رضا مفیدی در گفت‌وگو با شهر در توضیح پیشنهاد ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره «ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست» بیان کرد: ضوابط حمل و نقل، ترافیک و سلامت خودروها در بسیاری از کلانشهرها و پایتخت‌های جهان، ضوابط ویژه و خاص مربوط به هر شهر است؛ برای مثال در شهری نظیر شانگهای چین، ضوابط شماره گذاری خودرو مخصوص شانگهای است و خودرویی با شماره پکن [که پایتخت بشمار می‌رود] برای ورود به معابر، بزرگراه‌ها و تونل‌های شانگهای با محدودیت‌های تردد یا عوارض روبرو است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تأکید بر اینکه راه‌ حل مشکلات هر کلانشهر باید راه حل خاص همان کلانشهرها باشد، افزود: پیشنهاد ستاد معاینه فنی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال شد و سپس با موافقت معاون شهردار، این طرح به شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تقدیم شد.

مفیدی با بیان اینکه در جلسه آتی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: امیدواریم که با حمایت مدیریت شهری، پلیس راهور، استانداری و ... طرح پیشنهادی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه گواهی معاینه فنی صادره از طریق سامانه سیمفا مراکز معاینه فنی در سراسر کشور معتبر بوده و به نحوی مسئولیت‌ها در کلیه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ شده است، گفت: وزارت کشور می‌خواهد که این فرصت را برای همه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ کند. البته ما هم حرفی نداریم اما موضوع این است که در حاشیه تهران یا شهرهای دیگر اهمیت مأموریت مراکز معاینه فنی تحت الشعاع فضای کسب و کار مراکز قرار می‌گیرد. بدون تردید ایجاد و توسعه و ماموریت مراکز معاینه فنی با هدف مشخصی از ۲۰ سال گذشته انجام شده و ملاحظات کسب و کار نباید لطمه‌ای به این خدمات وارد کند.

مفیدی در ادامه سخنان خود به مسئولان دخیل در تصویب این طرح پیشنهاد کرد که ابتدا طرح مذکور برای شهر تهران عملیاتی شود، چرا که با سال‌ها تأخیر قرار است که شروع شود و در ادامه برای باقی کلان شهرها هم این موضوع به سرانجام برسد.

وی ضمن اشاره به تقسیم بندی طرح پیشنهادی در سه فاز گفت: هسته مرکزی شهر تهران مورد هدف قرار داده شد که در حال حاضر موضوع معاینه فنی برتر برای آن مطرح شده است. باید در مدت زمان ۶ ماه بتوانیم این الزام را برای دریافت معاینه فنی خودروهای پلاک شده در شهر تهران داشته باشیم.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران عنوان کرد: باید خودروهای پرپیمایش در شهرها (نظیر اتوبوس، تاکسی، تاکسی اینترنتی و ...) الزام به دریافت معاینه فنی از همان شهری که پلاک‌شان شماره گذاری شده، شوند. در فاز بعدی باید خودروهای پرپیمایشی که پلاک تهران نیستند اما در تهران تردد می کنند، پایش شده و در طرح الزام شوند.

مفیدی با تأکید بر اینکه اثربخش تر کردن مأموریت معاینه فنی خودروها جزو نخستین هدف این طرح است، افزود: نزدیک به ۷۰ درصد خودروهای پرپیمایش (تاکسی، تاکسی اینترنتی، مسافربرهای شخصی) تأییدیه فنی مراکز معاینه فنی شهر تهران را ندارند.

وی در ادامه اعلام کرد جهت متقاعد کردن اعضای شورای ترافیک و تصویب طرح مذکور، گزارش توجیهی و پیش نویس آن توسط ستاد معاینه فنی آماده و در جلسه شورا ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 27026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =