ضرورت رونق بخشی مسئولیت پذیری اجتماعی در شهر

شهر: اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت لایحه «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه نظام نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری تهران» را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار شهر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران سه شنبه-۲۱ تیر-در جریان دویست و بیست و هشتمین جلسه علنی شورا، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در تشریح ضرورت یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظام نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری تهران» گفت: این لایحه در شورای دوره چهارم و در سال ۹۶ مصوب شده بود اما متاسفانه تا به امروز گزارشی از عملکرد این موضوع به شورا ارائه نشده است. بدیهی است نقش مدیریت شهری در راهبری و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی و اثربخشی و بهبود آن در زندگی شهروندان در زمینه هایی همچون آموزش، محیط زیست، سلامت، فقرزدایی و کاهش آسیب های اجتماعی بسیار پر اهمیت است.

او ادامه داد: نظام نامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها و بنگاه های اقتصادی شهر تهران برای مدت سه سال در اواسط سال ۱۳۹۶ و روزهای پایانی دوره چهارم شورا به تصویب رسید. گرچه شواهد و گزارش ها گویای آن است که شهرداری اقدامات جدی و موثر در راستای تحقق این مصوبه انجام نداده است اما به موجب ماده ۸ این مصوبه مدت اعتبار آن در شهریور ماه سال جاری به پایان می رسد. لذا ضروری است شورا در دوره پنجم در راستای جهت گیری های مشارکت محور با تصویب سندی جایگزین با استحکام و کارآمدی بیشتر، این موضوع مهم را راهبری و مسئولیت پذیری اجتماعی در مدیریت شهری پیگیری کند.

فخاری گفت: در مفاد برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران هم رونق بخشی به مسئولیت پذیری اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. لذا فوریت این طرح از این جهت است که اعتبار مصوبه قبلی در شهریور ماه به پایان می رسد و با توجه به اهمیت مسئولیت اجتماعی نیاز است که با یک فوریت این طرح موافقت شود.

همچنین احمد مسجدجامعی به عنوان مخالف یک فوریت طرح گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه ها و سازمان های اقتصادی ایده بسیار خوبی است اما نحوه مواجهه با این موضوع اهمیت بسیاری دارد. سندی که در دوره چهارم شورا به تصویب رسید، سند خوبی است و باید راهبردها و سیاست هایی که در این سند حاکم می شود را مورد توجه قرار دهیم. شهرداری باید گزارشی در این زمینه ارائه کند. بی تردید نیاز به سند جدیدی نداریم و با اخذ گزارش از شهرداری نهایتا می توانیم با اصلاحیه ای سند موجود را تکمیل کنیم.

مجید فراهانی نیز به عنوان موافق این طرح گفت: تا شهریور ماه زمان زیادی نداریم بحث مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی بحثی جا افتاده در تمام کشورهای توسعه یافته است. هر چند که در دوره جدید اقدامات خوبی در منطقه ۲۱ همچون احداث پارک از طریق بنگاه های اقتصادی و در راستای تحقق مشارکت های اجتماعی انجام شده؛ اما اقدام موثر دیگری را شاهد نبوده ایم. لذا می تواند ارائه گزارش همزمان با طی کردن روند این طرح انجام شود.

فخاری در پاسخ به مخالفان  گفت: بحث جایگزین کردن این طرح نیست. در راستای پیگیری مصوبه دوره چهارم شورا در این زمینه که در شهریور ماه به پایان می رسد این فوریت را مطرح کردیم تا پیگیر همان طرح باشیم. در مورد گزارش شهرداری نیز تذکرات و درخواست های مختلفی را به شهرداری ارائه کرده ایم که گزارش آن به صورت مکتوب به اعضا ارائه خواهد شد.

پس از بحث و بررسی در خصوص الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظام نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری تهران اعضای شورا با ۱۳ رأی موافق از مجموع ۱۹ نفر حاضر در جلسه با یک فوریت این لایحه موافقت کردند.

۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 2708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =