اصل سازمان فناوری‌های نوین، اجرا و هدایت شهرداری در حوزه فناورانه است

شهردار تهران گفت: اصل سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر، هدایت شهرداری در حوزه فناورانه است و نباید این اصل را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی امروز -سه شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱- در جریان بررسی اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر در نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت و توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه فلسفه وجودی این سازمان هدایت است، اظهار کرد: شهرداری در حوزه های تخصصی اجزا و عناصری را ایجاد می کند که از آن طریق هدایت را انجام می دهد.

وی با پرداختن به معاونت علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ما توفیقی در حوزه فناوری در کشور داشتیم ایجاد معاونت علمی ریاست جمهوری است.

شهردار پایتخت ادامه داد: عملا ما یک سازمان تأسیس می کنیم که کار آن توصیه نیست بلکه اجرا و هدایت ظرفیت های شهرداری در حوزه فناورانه است.

زاکانی با بیان اینکه ریاست شورا و هیات مدیره سازمان مذکور با بنده است، گفت: تأکید بر این بوده که مسیری را نرویم که ابهام ایجاد کند. این سازمان ابهامی ندارد و کلیه ظرفیت های فناورانه شهر تهران را در حوزه مدیریت شهری به صورت یکپارچه هدایت می کند.

زاکانی با بیان اینکه یکی از ظرفیت های بزرگ شهر تهران که می تواند برای شهر هویت خلق کند ظرفیت دانشی است، یادآور شد: بزرگترین مجموعه های دانشی در سطح شهر تهران وجود دارد که ایجاد زمینه برای همکاری با این مجموعه ها و دانشگاه ها موضوع اصلی برای مدیریت شهری است که از این انتفاع کل شهر بهره برداری خواهد کرد.

وی افزود: ظرفیت شهرداری در مشارکت با دیگران تشدید می شود و از سرریز آن کل کشور منتفع خواهد شد به طوری که محدود کردن آن به داخل شهرداری، خساراتی را برای شهر به دنبال خواهد داشت. برای مثال کارخانه سیمان ری در حال تبدیل شدن به یک مرکز نوآوری خلاق است. کل تولیدات این مرکز به گونه ای نیست که برای شهرداری تهران مصرف شود و می تواند با تولید خود کل شهر تهران را پوشش دهد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه کار فناوری مزیتی قطعی برای کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: در سالی که مزین به واژه کارآفرینی است و در شرایطی که مجموعه ای در شهرداری هست که می تواند برای خلق کارآفرینی داشته باشد،  دلیلی ندارد که این مساله را نادیده بگیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه اضافه شدن کلمه فناوری در متن بند اساسنامه برای ما محدودیت ایجاد می کند، یادآور شد: برای مثال ما ملکی داریم که می خواهیم به حوزه فناوری اختصاص دهیم و اصل اختصاص این ملک کار فناورانه نیست و فراتر از آن است اما بستری می سازیم که مجموعه فناوری و نوآوری در شهر تهران پا بگیرد.

وی افزود: باید منبعی برای تولید دائمی و خلق ثروت و قدرت برای شهر تهران باشد لذا درخواست من این است که متن قبلی اساسنامه تأیید و تصویب شود.

زاکانی با بیان اینکه رعایت ضوابط و قوانین جزء اقدامات ابتدایی ماست، خاطرنشان کرد: ما اختیارات داریم و این اختیاری که برعهده شهرداری است می تواند به سمت خلق دانش و هویت برای شهر تهران پیش برود.

سازمان فناوری‌های نوین رابطه بین استارت آپ ها و شهرداری را فراهم می کند اما تصدی گری نمی کند

به گزارش شهر لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه سیاست های کلی و کلان اداره شهر توسط شورا مصوب و به شهرداری ابلاغ می شود، اظهار کرد: شهردار بر اساس این مصوبه خط و مشی را مشخص و موارد را به مناطق ابلاغ می کند. سازمان فناوری های نوین اسناد بالا دستی دارد و علاوه بر این از راهبردهایی نیز بر اساس دستور شهردار برخوردار است.

وی افزود: علاوه بر این نظارت نیز از سوی شورا صورت می گیرد و شفاف و روشن است و این نظارت برای دیگر سازمان ها نیز صورت می گیرد.

فروزنده با بیان اینکه هدف این سازمان این است که زمینه فناوری را در شهرداری فراهم کند، یادآور شد: سازمان فناوری های نوین فناوری را در حوزه های مختلف در شهرداری گسترش می دهد و رابطه بین استارت آپ ها و شهرداری را فراهم می کند اما نمی تواند تصدی گری داشته باشد و باید حاکمیتی عمل کند.

انتهای پیام/

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 27093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =