جزییات ۱۰ شنبه امید و افتخار برای پایتخت

علیرضا زاکانی شهردار تهران مردادماه امسال و در آستانه یک سالگی دوره ششم مدیریت شهری پایتخت، از افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌ها در قالب شنبه‌های امید و افتخار خبر داد و حالا تلاش شهرداری تهران با محوریت امید و افتخار به شنبه دهم رسیده است.

به گزارش خبرنگار شهر، در آستانه یک سالگی مدیریت شهری دوره ششم، علیرضا زاکانی برای اولین بار در جمع خبرنگاران از پیش‌بینی برنامه‌ای با عنوان «شنبه‌های امید و افتخار» سخن گفت و اعلام کرد که تا ۱۲ بهمن ماه امسال، تهران در شنبه‌های هر هفته شاهد افتتاح و یا آغاز عملیات عمرانی طرح‌های متعدد خواهد بود و از ۱۲ بهمن ماه نیز، همه روزه افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های شهر انجام خواهد شد.

افتتاح پایانه بزرگ اکباتان

در همین راستا اولین شنبه امید و افتخار در تاریخ ۲۹ مردادماه با افتتاح پایانه بزرگ اکباتان آغاز شد تا بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور در پایتخت بهره‌برداری شود. این پایانه ۷۰ هزار متر مربعی که ۶ برابر یک ایستگاه معمولی مترو است و در بخش غربی خط ۴ قرار دارد، پس از ۱۴ سال به سرانجام رسید و به طور رسمی در چرخه خدمت به مردم قرار گرفت.

پایانه اکباتان که در دو طبقه طراحی شده و شامل هفت کیلومتر ریل گذاری معادل ۳۰ درصد از ریل گذاری خط ۴ است، ۱۹ سوزن دارد در حالیکه پیش از این، خط ۴ در مجموع ۱۹ سوزن داشت و با احتساب ویژگی‌های قابل توجه این طرح، توسعه مترو با افتتاح پایانه اکباتان، آغاز گر شنبه‌های امید و افتخار شد. پایانه‌ای که به گفته مجتبی شفیعی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و… مزایای بسیاری دارد و می‌تواند کمک‌کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

آغاز ساخت شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) در دومین شنبه امید و افتخار

پنجم شهریورماه آغاز عملیات عمرانی احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) دومین شنبه امید و افتخار را رقم زد و این پروژه با تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش کار خود را با حضور شهردار تهران آغاز شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین آغاز عملیات عمرانی این طرح اعلام کرد که بخش اول آن به طول ۴.۷ کیلومتر  امسال تحت عنوان پروژه شهید بروجردی اجرا و به بهره برداری می رسد و پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا می شود.

این پروژه که به گفته مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ۴ سال گذشته عملیات عمرانی آن متوقف شده بود در دوره جدید به عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت که به دنبال اجرای آن بافت فرسوده اطراف بخش غربی این بزرگراه نیز دچار تحرک شده و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

کلنگ ۵ هزار واحد مسکونی در سومین شنبه به زمین زده شد

همزمان با سومین شنبه امید و افتخار در ۱۲ شهریورماه، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مسئولان، کلنگ‌زنی پنج هزار واحد مسکونی از محل پروژه های قرارگاه مسکن در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) انجام شد. در همین راستا حدود ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی در محله نفرآباد آغاز و احداث دو مجموعه رفاهی شامل زورخانه و زائرسرا با معماری ایرانی-اسلامی در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام عملیاتی شد.

شهردار تهران در سومین شنبه امید و افتخار اعلام کرده بود که ۳۰ سال، ساکنان محله نفرآباد دچار مشکلات فراوانی بودند و با این کلنگ‌زنی این تعداد واحد مسکونی، پرونده آزار و اذیت ۳۰ ساله بسته و روح جدیدی به محله نفرآباد دمیده خواهد شد.

به گفته زاکانی نیاز منطقه به یک طبقه اضافی در این محله، به دولت جهادی و انقلابی منعکس و با همکاری میراث فرهنگی، این مهم محقق و باعث گره گشایی شد.

بر اساس اعلام معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه شهرداری برای بخشی از پروژه های عمرانی و زیر ساختی در محله نفر آباد اختصاص یافت تا اقدامات اجرایی شود.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

بوستان ایرانیان؛ مقصد شهرداری تهران در چهارمین شنبه امید و افتخار

فاز یک بوستان ایرانیان به مساحت ۱۶ هکتار در منطقه ۱۹ تهران، ۱۹ شهریورماه همزمان با چهارمین شنبه «امید و افتخار» افتتاح و دو هزار و سیصد و چهل و ششمین پارک پایتخت به فضای سبز تهران اضافه شد.

این بوستان که قرار است وسعت آن با اجرای فاز بعدی به ۴۳ هکتار افزایش پیدا کند، وجه خدماتی خواهد داشت و شهرداری تهران به دنبال این است که در کنار وجهه این بوستان، در خلازیر نیز وجهه اقتصادی را مورد توجه قرار دهد تا منطقه را از ارتقاء فوق العاده بالایی برخوردار کند.

در این پارک بناست نمادهای همه اقوام ایرانی به نمایش گذاشته شود و دو مرحله برای توسعه آن در نظر گرفته شده است؛ به گفته زاکانی ۱۹.۵ هکتار زمین تملک شده که در مرحله اول ۱۶ هکتار آن افتتاح شده که در بحث مناسب سازی این پارک، الگو است؛ ضمن اینکه نوع فضای سبز از حالت سنتی گذشته و با مصرف بالای آب به فضای سبز دائمی تبدیل شده که جنبه مصرف آب نیز در  آن کنترل می شود.

در این بوستان ۳۰۰ هزار درخت، درختچه و گونه گیاهی مقاوم به کم آبی و مقاوم کاشته شده و از زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، نمازخانه، آبنما، مخزن آب، پست برق، دو ساختمان سرویس بهداشتی، موزه آجر (در دست اجرا)، مسیر بساوایی، پارکینگ طبقاتی(فاز ۲)، مسیر دوچرخه سواری، ایستگاه سلامت، زمین ورزشی چند منظوره و مواردی از این قبیل برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاح بوستان ایرانیان گفته بود که این پروژه در دوره چهارم آغاز و تصویب شده ولی کار اجرایی و عملیاتی درستی روی آن انجام نشده بود که در این دوره مجدداً عملیات اجرایی آن آغاز شد و با یک کار شبانه روزی به این مرحله رسید.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

آغاز ساخت ۱۴ بازار میوه و تره‌بار همزمان با پنجمین شنبه

همزمانی ۲۶ شهریورماه با اربعین حسینی باعث شد که پنجمین شنبه امید و افتخار به دوم مهر ماه موکول شود و در شنبه پنجم، ساخت ۱۴ میدان، بازار و بازارچه میوه‌وتره‌بار آغاز و توسعه پنج بازار میوه و تره‌بار با حضور شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد.

مجموعا در پنجمین شنبه در ۱۴ نقطه واقع در ۷ منطقه  ۱، ۲، ۴، ۷، ۱۷، ۲۰ و ۲۲ کلنگ زنی احداث میادین میوه و تره بار با هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شد و دو مورد توسعه بازار در میدان میوه و تره بار دریاچه چیتگر و میدان بهمن با ۱۹۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

در تهران ۱۲۹ محله فاقد بازار و بازارچه بود که پس از افتتاح‌ها و کلنگ‌زنی‌های صورت گرفته در پنجمین شنبه امید و افتخار، تعداد این محلات به ۱۲۲ محله کاهش یافت.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

برگزاری ششمین شنبه امید و افتخار با آغاز عملیات عمرانی ۱۰ هزار واحد مسکونی

نهم مهرماه ششمین شنبه با کلنگ‌زنی حدود ۱۰ هزار واحد از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه مسکن در مناطق مختلف شهر شامل مناطق ۲۲،۱،۴ در کارنامه شنبه‌های امید و افتخار مدیریت شهری دوره ششم به ثبت رسید.

بخشی از این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی اجرا و فرآیند صدور پروانه آن توسط شهرداری تسهیل شده بخشی دیگر پروژه‌های مشارکتی سازمان نوسازی شهرداری با بخش خصوصی و بخش دیگر نیز کاملاً برای بخش خصوصی بوده است.

شهردار تهران به صورت نمادین در مجموعه جنگ افزارسازی منطقه ۱۳ حضور یافت تا عملیات عمرانی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی به طور همزمان در سایر مناطق نیز آغاز شود. بنابر اعلام زاکانی ساخت ۲ هزار و ۶۰ واحد مسکونی در ۶ هکتار این مجموعه با تامین تمام سرانه های ۷ گانه به عنوان الگویی برای سایر مناطق صورت گرفت.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

ظرفیت یاورشهرهای پایتخت در هفتمین شنبه امید و افتخار به ۱۹ هزار نفر رسید

شنبه‌های امید و افتخار، ۱۶ مهرماه با افتتاح سه مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاورشهر با حضور استاندار تهران، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران شهری در هفتمین هفته دنبال شد. یاورشهر ۷ ویژه معلولان، یاور شهر ۸ ویژه زنان اعصاب و روان و بیماران خاص و یاور شهر ۹ به عنوان بزرگترین مجتمع تربیتی آموزشی  و درمانی شهر تهران در هفتمین شنبه به بهره‌برداری رسید که شامل مجتمع‌های تربیتی، آموزشی و درمانی ۷ واقع در منطقه ۱۹ و یاور شهر ۸ در شرق و یاور شهر ۹ در منطقه ۴ است. همچنین همزمان با افتتاح این طرح ها، کلنگ فاز دوم مجتمع تربیتی، آموزشی، درمانی یاور شهر۹ به زمین زده شد.

بنابر اعلام مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با توجه به اینکه شهرداری تهران موظف شد تا ۵۰۰۰ ظرفیت در شهر  تهران ایجاد کند، با افتتاح این ۳ مرکز به تمام تعهدات خود در این حوزه عمل کرده و رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مراسم افتتاح این مراکز اعلام کرد که شهرداری به ظرفیتی که قول داده بود، رسیده است.

بر اساس آنچه شهردار تهران اعلام کرد، با افتتاح این مراکز ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در پایتخت به حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی در هشتمین شنبه

آیین بهره برداری از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس، تحویل دو هزارمین تاکسی جایگزین در طرح نوسازی ناوگان فرسوده سال ۱۴۰۱ و ۶۲ دستگاه مینی‌بوس همزمان با هشتمین شنبه امید و افتخار در تاریخ ۲۳ مهرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و دیگر مسئولان در مدیریت شهری برگزار شد.

زاکانی شهردار تهران در این مراسم از پیگیری برای تأمین اتوبوس در پایتخت خبر داد و بازسازی ۷۰۰ دستگاه و نوسازی ۶۳۰ دستگاه واگن مترو و همچنین تامین ۱۳۰ دستگاه واگن از طریق ظرفیت های داخلی را از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت اعلام کرد.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

 شنبه‌های امید و افتخار با افتتاح پارکینگ طبقاتی امیر کبیر به هفته نهم رسید

۳۰ مهرماه در نهمین شنبه امید و افتخار، شهردار تهران اولین پارکینگ طبقاتی هوشمند دارای تأییدیه آتش نشانی و صددرصد زیرسطحی پایتخت را افتتاح کرد. بزرگترین پارکینگ زیرزمینی پایتخت در ۳ طبقه و مساحت ۲۰ هزار متر مربع در مدار خدمات رسانی قرار گرفت.

پارکینگ امیرکبیر با هدف بهبود وضعیت معابر در مرکز شهر، با ظرفیت ۵۵۱ واحد و در مساحت ۲۰ هزار متر مربع راه اندازی شده که ۶ آسانسور هیدرولیکی و ۱ آسانسور کششی برای آن در نظر گرفته شده است. به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۱۶ نقطه در سطح شهر تهران برای احداث پارکینگ‌های محله‌ای تعیین شده که چهار نقطه آن آغاز شده و چهار نقطه در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار و مابقی در حال مطالعه است که به تناسب ظرفیت مورد نیاز، کار احداث آن آغاز خواهد شد.

شهردار تهران نیز در آیین افتتاح این پارکینگ از ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ فضای پارک دیگر خبر داده و گفته بود: به زودی پارکینگی با ظرفیت ۳هزار واحد پارک ساخته می شود که تحول بزرگی را ایجاد می‌کند.

نگاهی گذرا بر پروژه‌های افتتاح شده در شنبه‌های امید و افتخار

حالا همزمان با دهمین شنبه امید و افتخار در تاریخ هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری در منطقه کوهک با حضور شهردار تهران و با هدف جداسازی حداکثری پسماند با ارزش از مبدأ و همچنین کاهش ۱۰ درصدی تناژ زباله حامل در مسیر آرادکوه افتتاح خواهد شد و با بهره برداری از این مرکز، ۷۵۰ تن زباله در مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ مدیریت می شود و حضور زباله‌گردان در سطح شهر کاهش می‌یابد.

همچنین همزمان با این مرکز، ۵۵ غرفه جدید پسماند در سطح شهر با محوریت بسته های تشویقی برای مشارکت شهروندان همچون پسماند، گلماند، هایپر پسماند، بیمه پسماند، ورزش ماند و غیره در دهمین شنبه امید و افتخار به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است بنا بر اعلام شهردار تهران تا دهه فجر انقلاب اسلامی، هر شنبه شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌ها در پایتخت خواهیم بود و پس از آن نیز همه روزه تا پایان امسال، طرح‌های شهری افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 27096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =