رفع کمبود یک میلیون مسکن با نوسازی ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده در پایتخت

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران از وجود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده در شهر تهران خبر داد.

سید مهدی هدایت در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: بررسی ها نشان می دهد که در شهر تهران حدود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته بافت های تاریخی نیز در این محدوده قرار دارند.

وی با بیان اینکه متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده ۵ واحد است، افزود: پیش بینی می کنیم در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده شهر تهران یک میلیون مسکن تولید می شود و در واقع برابر آمارهای موجود ما یک میلیون مسکن در شهر تهران کم داریم.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر دوره انتظار خرید مسکن در تهران به ۶۶ سال رسیده است، ادامه داد: ما با رویکرد مسکن استطاعت پذیر در شهر تهران تولید مسکن می کنیم. در واقع وقتی مسکن زیاد شود و تولید مسکن انجام شود، عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز متعادل می شود.

وی بیان کرد: یک کاری که ما اکنون در شهر تهران انجام می دهیم این است از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن استفاده کنیم که در آن عنوان شده ساخت ۴ میلیون مسکن در بافت های فرسوده مدیریت شود.

هدایت یادآور شد: با ساخت ۴ میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیر بنایی و روبنایی در آن سخت است، می توان باعث ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده ها شد. این در حالی است که در سال های گذشته این امکان را در خارج از شهر تهران با ایجاد شهرک های جدید مسکونی محیا می کردند که مشکلی از پایتخت حل نمی کرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که اگر این امکانات در داخل بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شود و دولت مشوق ها و وام مسکن را حداقل به یک میلیارد تومان با بهره کم برساند و شهرداری نیز پروانه ساختمانی را رایگان در اختیار ساکنان این محدوده قرار دهد، می توان شاهد اقدامی جهادی در این حوزه بود.

وی تاکید کرد: هزینه کرد دولت در ایجاد زیر ساخت های خدماتی که در شهرک های جدید اطراف تهران انجام می دهد، خیلی بیشتر از  وامی است که برای انجام ساخت و ساز در داخل بافت فرسوده به مردم اعطا می کند.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن در شهر تهران می تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند، گفت: بررسی ها نشان می دهد در دولت هشتم و نهم قرار بود ۴ میلیون مسکن مهر ساخته شود که نیمی از این رقم یعنی ۲ میلیون در روستاها ساخته شد. در روستاها به دلیل اینکه زمین آن متعلق به مردم بود و یک وام خوب کم بهره نیز به متقاضیان پرداخت شد، تمامی ۲ میلیون مسکنی که برنامه ریزی شده بود، ساخته شد.

وی افزود: از ۲ میلیون مسکنی که قرار بود در شهرها ساخته شود چیزی در حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده ساخته شد که با دریافت وام این خانه ها ساخته شدند. این در حالی است که کار ساخت ۹۰۰ واحد از خانه ها را دولت خود شروع به ساختن کرد و هنوز نیز تمام نشده است.

هدایت ادامه داد: تجربه نشان داده است که دولت و شهرداری سازنده خوبی نیستند و باید فضا را برای ورود بخش خصوصی هموار کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کدام از پروژه های ساخت مسکن در شهر تهران توسط شهرداری و با گرفتن پیمانکار انجام نمی شود، بیان کرد: برای ساخت این پروژه ها رویکرد این دوره مدیریت شهری گرفتن شریک است که فضا را برای ورود بخش خصوصی آماده می کند.

سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: به جرات می توان گفت از بعد از انقلاب تا کنون موفق ترین مدل ساخت مسکن مشارکت بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام/

۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 27275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =