جشنواره «ایران عزیز» فرصتی برای آشنایی نوجوانان و جوانان تهرانی با فرهنگ اقوام ایرانی است

دبیر اجرایی جشنواره وحدت اقوام ایرانی آشنایی خانواده ها و نوجوانان و جوانان تهرانی بافرهنگ اقوام ایرانی را از اهداف جشنواره«ایران عزیز»خواند وگفت:این جشنواره فرصتی برای ارایه محصولات هنرمندان صنایع دستی وکارآفرینان استان های کشور با قیمت مناسب به شهروندان تهرانی است.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت از روز چهارشنبه۲۰ مهرماه با برنامه‌های متنوع به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس چیتگر واقع در انتهای بزرگراه همت غرب آغاز به کار کرد و تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ میزبان شهروندان است.

«رضا دوستعلی» ، دبیر اجرایی جشنواره وحدت اقوام ایرانی درباره هدف برگزاری جشنواره وحدت اقوام ایرانی «ایران عزیز» گفت: تنوع قومی و فرهنگی در کشور عزیزمان ایران کاملا مشخص است و همین ویژگی های قومیتی و تنوع قومیتی هویت و اصالت ایران را شکل می دهد؛  ما در شهر تهران از همه اقوام مختلف کشور ساکن داریم ولی نمادها و ویژگی ها قومیت های ایرانی را در تهران شاهد نیستم. در کتاب های درسی یا در فیلم و سریال و حتی در نامگذاری معابر شهری این تنوع قومیتی مشهود است و وجود دارد ما خانواده های تهرانی خصوصا نوجوانان و جوانان در شهر تهران میزان آشنایی شان با فرهنگ آیین ها، نمادها و سنت های اقوام ایرانی خیلی کم است، ما در جشنواره وحدت اقوام ایرانی تلاش مان بر این است که بتوانیم بستری را فراهم کنیم که همه خانواده های عزیز شهر تهران خصوصا نوجوانان و جوانان با این ویژگی های قومیتی و تنوع فرهنگی اقوام مختلف آشنا شوند.

وی افزود:  در همین راستا دو فضای کلی برای جشنواره طراحی شد در بخش میدانی نیز ۳۵۰ غرفه برپا  شده که محصولات فرهنگی و صنایع دستی، محصولات غذایی، پوشاک و به طور کلی آداب و رسوم اقوام گوناگون در آن به نمایش درآمده است . این غرفه‌ها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ فعال هستند و در مقابل برخی از آنها گروه‌های موسیقی اقوام به اجرای برنامه می‌پردازند.

رضا دوستعلی  درباره اقوام حاضر در جشنواره «ایران عزیز» اظهار کرد: اقوام لر، کرد، آذری، بلوچ، ترکمن، گیلکی، مازنی، عرب، بختیاری، قشقایی و خطه جنوبی کشور در این جشنواره حضور  دارند و و هر یک از روزهای جشنواره به یکی از اقوام ایرانی اختصاص دارد.

دبیر اجرایی جشنواره وحدت اقوام ایرانی از برپایی سیاه چادر عشایر در بخش جنبی جشنواره «ایران عزیز» خبر داد و گفت: در کنار برپایی نمایشگاه وحدت اقوام ایرانی سیاه چادر عشایر اقوام مختلف کشور مثل عشایر ترکمن، بختیاری، سیستان، قشقایی و... برپا شده است که خانواده های تهرانی با حضور در این سیاه چادر ها می توانند تجربه زیست چند ساعته و چند دقیقه و آشنایی با فرهنگ و اغذیه عشایر  را داشته باشند.

رضا دوستعلی  خاطر نشان کرد: در جشنواره «ایران عزیز» گروه های موسیقی و نمایش های آیینی اقوام به اجرای برنامه های متنوعی می پردازند.  همچنین بخش دوم جشنواره به برگزاری برنامه های محیطی و ایستجی با حضور هنرمندان موسیقی و نمایش آیینی  اختصاص  دارد که آنها به اجرای برنامه های شاد و مفرح با نشاط برای خانواده ها می پردازند.

دبیر اجرایی جشنواره وحدت اقوام ایرانی آشنایی خانواده ها و نوجوانان و جوانان  تهرانی با فرهنگ اقوام ایرانی ذکر کرد و گفت: هدف  دیگر این جشنوار ایجاد فرصت ارایه محصولات هنرمندان صنایع دستی و کارآفرینان استان های کشورمان برای عرضه مستقیم و با قیمت مناسب به مخاطبان است.

انتهای پیام 

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 27300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =