۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 2731
قربانی در عید قربان مستحب است اما حفظ جان انسان واجب است

شهر: عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به اینکه از نظر شرعی و عقلی برگزاری هیچ مراسمی در زمان شیوع بیماری ضرورت ندارد، گفت: قربانی در ایام عید قربان برای کسانی که حج نیستند مستحب است ولی حفظ جان خود انسان و دیگران امری واجب است لذا انجام یک امر مستحب که موجب شود حفظ جان خودمان و مردم به مخاطره بیافتد صحیح نیست و بهتر است از آن خودداری شود.

حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با  شهر درباره لغو برگزاری مراسم عید قربان در تهران در مصوبات ستاد ملی کرونا بیان کرد: قربانی کردن در ایام عید قربان برای کسانی که حج نیستند مستحب است ولی حفظ جان خود انسان و دیگران امری واجب است لذا انجام یک امر مستحب که موجب شود حفظ جان خودمان و مردم به مخاطره بیافتد صحیح نیست و بهتر است از آن خودداری شود.

او در ارتباط با انجام این مراسم گفت: مردم می توانند پولی را که قصد هزینه آن را دارند به کشتارگاه های ذبح ببرند تا آنها کار ذبح را انجام دهند. اینکه افراد خودشان ذبح کنند؛ باعث بیماری می شود و تبعات زیادی به دنبال دارد.

خلیل آبادی افزود: نظام دامپزشکی کشتارگاه هایی دارد که تحت کنترل دامپزشکی و زیر نظر بخش خصوصی است و مردم می توانند از این مراکز برای ذبح استفاده کنند و گوشت به دست آمده را با رعایت اصول بهداشتی بین فقرا تقسیم کنند. همچنین می توانند از نهادهای مردمی و خیریه هایی که در حال فعالیت هستند و به نیازمندان کمک می کنند نیز کمک بگیرند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: من کارشناس دینی نیستم اما از علما و مراجع بارها شنیده ایم که برای حفاظت از جان انسان ها بسیاری از واجبات به شکل دیگری اجرا می شود. به طور مثال در جبهه برای حفظ جان می توان نماز را نشسته خواند.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه فقه شیعه در مسائل واجب انعطاف دارد نیز گفت: سالیان متمادی مردم به علت کشتار در عربستان در مراسم حج شرکت نمی کردند. امسال نیز به دلیل بیماری و خطرات تجمع این مراسم را تعطیل کردند. مراسم حج بزرگ ترین مراسم مسلمانان است و به دلیل حفاظت از جان آنها تعطیل شده است.

خلیل آبادی گفت: مهم امور واجب است، عزاداری و زیارت و قربانی کردن در خارج از مکه مستحب هستند و هیچ یک از بزرگان دینی و علما تأکید نداشتند که به این دلیل باید جان خود و دیگران را به خطر بیاندازید.

عضو شورای شهر گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین افرد در تجمعات، مهمانی ها، عروسی و سوگواری مبتلا به کرونا شده اند و باید حتی الامکان از برگزاری اجتماعات و هر نوع اجتماعی که موجب شیوع بیماری شود خودداری کنیم تا به شرایط عادی باز گردیم، کما اینکه در اردیبهشت ماه به این شرایط رسیده بودیم.

خلیل آبادی افزود: اکنون که شیوع گسترده است و آمارها وحشتناک است، از نظر شرعی و عقلی برگزاری هیچ مراسمی ضرورت ندارد گو اینکه می توان از فضای مجازی هم برای برگزاری مراسم استفاده کرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 2731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =