پیشنهاد به محیط زیست برای افزایش تعداد دفعات مراجعه خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران پیشنهاد داد حالا که سن فرسودگی خودرو ها ابطال شده، بنا بر نظر سازمان محیط زیست، تعداد دفعات مراجعه اینگونه خودروها به مراکز معاینه فنی افزایش یابد.

حسین مقدم ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به ابطال آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که مرتبط با سن فرسودگی وسائل نقلیه براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان گفت: در پی ابطال آیین نامه ماده هشت قانون هوای پاک که در مورد سن فرسودگی است به نظر می رسد که سازمان محیط زیست آئین نامه جدیدی را در این مورد تدوین کند.

او گفت: در کشورهای دیگر سن فرسودگی خودروها ملاک عمل نیست چراکه وقتی خودروها سال تولیدشان افزایش می یابد، هزینه های نگهداری از جمله بیمه، عوارض و... به شدت افزایش می یابد و نگهداری این خودروها برای مالک اصلا مقرون به صرفه نیست؛ اما در ایران، این مهم ملاک عمل نیست و تنها عمر خودرو ملاک سن فرسودگی است و در هزینه ها نیز تفاوتی ایجاد نمی شود؛ این در حالی است که با بالا رفتن سن خودرو، ریسک  تصادف و... آن نیز افزایش می یابد.

مقدم افزود: مسئله اصلی این است که خودروهای فرسوده می تواند با اندکی تعمیر، از سد شاخص های معاینه فنی عبور کنند؛ اما جای سوال است که آیا از نظر ایمنی و آلایندگی این خودروها می توانند یکسال تاییدیه خود را نگه دارند؟ که قطعا پاسخ منفی است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در میان شاخص های فرسودگی آیتمی به نام "خستگی فلز" وجود دارد که این مسئله در خودروهای دارای فرسودگی باید به شدت موردتوجه قرار گیرد، گفت: به دلیل بی توجهی به این شاخص است که ما در خودروهای فرسوده شاهد اتفاقاتی همچون شکستکی، بریدگی و در رفتن قطعات هستیم که این شاخص نیز با تست های ساده قابل شناسایی نیست.
او ضمن تاکید بر نگارش آئین نامه ای در مورد خودروهای فرسودگی توسط سازمان محیط زیست اضافه کرد: پیشنهاد مشخص ما این است حالا که براساس تشخیص شورای نگهبان، دیگر سن فرسودگی مورد قبول نیست، می بایست تعداد دفعات مراجعه خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی را افزایش داد.

مقدم با بیان اینکه شهرداری تهران در مورد وسایل حمل ونقل عمومی فرسوده تجربه مشابه خوبی دارد که می توان از این تجربه استفاده کرد  به ایسنا گفت: می توان بر این اساس خودروهای فرسوده را سالانه دو الی چهار بار ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی کرد؛ چراکه در اینگونه خودروها شرایط ماندگاری معاینه فنی کم است و باید در مدت زمانهای کم این شاخص ها کنترل شود.

۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
کد خبر: 2751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =