زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

شهردار تهران در دیدار با کارکنان شهرداری منطقه ۹ در پویش قرارخدمت در این منطقه گفت: حال شهر به واسطه فرسودگی و بی‌دقتی در رشد و گسترش آن، مناسب نیست و ماحصل رشد نامناسب شهر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار است که ۴هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، دوازدهمین پویش «قرار خدمت» با حضور شهردار تهران، معاون هماهنگی و امور مناطق و شهردار منطقه ۹ از صبح امروز دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ در منطقه ۹ برگزار شد.

زاکانی نخستین برنامه این پویش را با زیارت مزار شهدا در بوستان کوکب آغاز کرد.

وی در ادامه با حضور در منزل شهید مدافع حرم، اسدالله ابراهیمی که در سال ۹۵ در شهر حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد، با خانواده این شهید دیدار کرد.

زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

شهردار تهران در ادامه پویش «قرار خدمت» در جمع کارکنان شهرداری منطقه ۹ حاضر شد و با آنها دیدار صمیمانه ای داشت.

زاکانی در این دیدار پس از شنیدن دغدغه چندین تن از کارکنان شهرداری منطقه ۹ گفت: یک سال و یک ماه و ۲۲ روز است که در خدمت مردم هستیم و در این مدت با سه حقیقت شهر، مردم و مدیریت شهری مواجه بودیم؛ همچنین حال شهر به واسطه فرسودگی و بی دقتی در رشد و گسترش آن، مناسب نیست و ماحصل رشد نامناسب شهر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار است که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است و زیرساخت های شهری نیز تحلیل رفته است و ۵۳۰ کیلومتر شبکه جمع آوری آب‌های سطحی نیز برای شهر ناکافی است.

وی با بیان اینکه شهر از مشکلاتی رنج می برد که مستقیما بر زندگی مردم اثر می گذارد و مردم از ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند، افزود: باید مسیری را انتخاب کنیم که این واقعیت ها و محیط پیرامونی مان را طوری تغییر دهیم تا آینده پیش رو تضمین شده و امیدبخش باشد.

زاکانی با اشاره به اینکه امروز در یک نزاع تاریخی به سر می بریم گفت: برای صف بندی هایی که در عرصه جهانی، منطقه ای و داخلی شکل گرفته است دو راه پیشنهاد می شود؛ یک راه، راه استمرار انقلاب و راه دوم بازگشت به مسیر قهقرایی گذشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه موضوع بعدی بحث کارآمدی و امیدبخشی است، اضافه کرد: بعد از ۴۳ سال فعالیت انقلاب، امروز اثر کشورمان در عرصه جهانی و منطقه ای غیر قابل کتمان است و دیگران نمی توانند بدون ما تصمیم بگیرند و نمی توانند تصمیمی را بر ما تحمیل کنند.

وی عنوان کرد: ۴۳ سال پیش شعارهای انقلاب اثرات خود را گذاشته اما الگوهای کاملی از آن شعارها پیش روی ما نیست؛ مثلا آزادی و تحملی که برای آن آزادی نیاز است در لایه های پایین مدیریتی ما وجود ندارد یا وقتی صحبت از استقلال می کنیم، در حالی است که ما امروز استقلال سیاسی داریم اما استقلال فرهنگی و اقتصادی نداریم؛ در این سال‌ها حرکت در مسیر عدالت داشتیم اما با آن عدالتی که حضرت علی (ع) می فرمود فاصله داریم؛ با معنویت و پیشرفت واقعی نیز فاصله داریم و پیشرفتی که تاکنون داشتیم نیز کاریکاتوری بوده و ساختار و بدنه موزون نداریم.

زاکانی با اشاره به اینکه اگر عدالت تسری پیدا کند می تواند ما را جهش دهد و در ابعاد مختلف ما را یاری کند و یک پیشرفت همه جانبه را برای ما به ارمغان داشته باشد، یادآور شد: امروز در آستانه تحول هستیم و آن چیزی که می تواند مانع از این تحول شود مردم هستند؛ ما از خارج هیچ گزندی نخواهیم دید اما سطح رضایتمندی و امید مردم مستقیما با بقای ما مرتبط است و اگر نتوانیم مردمی سازی و واگذاری امور را با مردم به گونه ای انجام دهیم که مردم مشارکت کنند و پیشرفت و تحول کشور را پیش ببرند و خودشان صاحب خانه باشند و مهمان نباشند، با مشکل مواجه می شویم.  

زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

شهردار تهران با بیان اینکه هر اتفاقی که در تهران می افتد بر سایر نقاط کشور اثر می گذارد و در سایر نقاط جهان ترجمه و منعکس می شود، اظهار کرد: نقطه عزیمت کار ما ناظر به این تحول، تحول از درون شهرداری و مدیریت شهری است؛ سال گذشته که مشغول شدیم اولین توجه ما این بود که مشکل مالی شهرداری را حل کنیم؛ با ایجاد خزانه‌ واحد و تمهیدات لازم از فشار و تنش مالی خارج شدیم، با وجود اینکه میزان صدور پروانه سال گذشته ۵ میلیون متر مربع بود و سال ۹۱ این عدد ۳۵ میلیون متر مربع بود اما با این وضعیت نیز این تنش را حل کردیم.

وی ادامه داد: بخشی از پرسنل ما رسمی هستند که با قواعد دولت هماهنگی دارد، ۱۰ درصد افزایش حقوق امسال داشتند و برای  جبران کمبود آن از یک سرفصل ابداعی استفاده کردیم که حدود ۲۲ درصد را خودمان پوشش دهیم و امروز که مصوبه دولت بیاید ۲۰ درصد نیز از آن جا اضافه می شود.

زاکانی با اشاره به اینکه ما نسبت به گذشته مسیری را دنبال می کنیم که نگاه به گذشته منشا و پایه ای برای آینده باشد، گفت: برای نیروهای رسمی، خدمات اداری، هادیان و برای پرسنل حجمی و نیروهای پیمانکاری ضوابطی را دنبال می کنیم که امنیت شغلی برای آنها ایجاد شود و اگر پیمانکاری حقوق را پرداخت نمی کند آن پیمانکار را جریمه می کنیم تا آن جریمه برای حقوق نیروها پرداخت شود.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر نتوانیم رضایتمندی پرسنل را داشته باشیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که رضایتمندی مردم حاصل شود، افزود:  در بحث تعاونی مسکن از طرف سازمان بازرسی منعی ایجاد شده بود که این منع برداشته شد و سعی کردیم در مشارکت های خودمان طوری برنامه ریزی کنیم که برای ۱۳۰ هزار واحد در سال مشارکت کنیم و در بازار مسکن تهران اثرگذار باشیم و از قدرالسهم خودمان برای پرسنل خودمان قرار می دهیم تا به صورت شفاف پرسنلی که بیشترین امتیاز را بیاورند از این امکان بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه ارتقای شغلی ارتقای عمودی و افقی را مدنظر داریم تا هر فردی اثر رشد خود را در حکم کارگزینی خود در هر سال ببیند.

زاکانی با اشاره به اینکه ۴ تحول را در شهر دنبال می کنیم، بیان کرد: نخست تحول درون زا است که بر اساس آن شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و مدیریت شهری بتواند مبتنی بر یک چشم انداز تا سال ۱۴۱۰ به یک  مدیریت شهری الگو تبدیل شود؛ امروز دعوا بر سر این است که مدیریت یکپارچه شهری امکان پذیر است یا نه، در حالی که در مسکو شهردار آن شهر همه کاره است و ۵۰ میلیارد دلار در سال اعتبار آن است اما شهرداری تهران ۱.۲ میلیارد دلار بودجه دارد؛ امسال تلاش کردیم که بتوانیم خودمان را به ۱.۸ میلیارد دلار برسانیم و به صورت غیر رسمی به دنبال ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار هستیم البته بدون ذره ای تخطی از قواعد و قوانین.

حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگرداندیم 


شهردار تهران خاطرنشان کرد: در بحث مبارزه با فساد درباره خطاهایی که در گذشته انجام شد موفق شدیم حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان از امکانات شهر را برگردانیم یا اینکه برند شهروند ۳ میلیارد فروخته شده بود در حالی که قیمت اصلی آن ۶۰۰ میلیارد تومان بود و قدرالسهم برخی از مشارکت ها را نیز به دست آوردیم. 

دنبال شهرک‌سازی‌های الگو هستیم

وی با بیان اینکه میانگین سنی کارکنان شهرداری ۴۲ سال و مدیران آن ۴۴ سال است و در واقع شهرداری یک سازمان جوان است، گفت: در بحث تحول در کالبد شهر تلاش می کنیم مبتنی بر ۳۲۵ ایستگاه مترو و تعدادی از ایستگاه های بی آرتی و بحث تراموا بتوانیم یک معماری نوین و ساختار جدیدی را بر این محور داشته باشیم و ایمنی شهر را تضمین کنیم، بافت ناپایدار برای ما یک فرصت طلایی و گرانبها است و به شدت دنبال شهرک سازی های الگو هستیم و مناطق ۴، ۵، ۱۸، ۱۹ و چند منطقه دیگر فضای مناسبی برای ایجاد این شهرک های الگو هستند.

 احداث تونل ۹ کیلومتری در دوطبقه از میدان سپاه تا آزادگان در پروژه متوسلیان


زاکانی بیان کرد: مترو برای تکمیل ۳۰۰ هزار میلیارد پول می خواهد که شاید رقم زیادی باشد اما با یک الگو می توان این شهر را ساخت شهر و باید بازی را طراحی کنیم که شهر، مردم، سرمایه گذاران و مدیریت شهری در آن سود کنند؛ درباره پروژه یادگار امام (ره) توافقات انجام شد که پروژه یادگار امام را قطعه قطعه و در یک زمان ۲.۵ ساله انجام دهیم و پروژه بروجردی را نیز امسال افتتاح می کنیم و در پروژه متوسلیان تونل ۹ کیلومتری را در دوطبقه از میدان سپاه تا آزادگان احداث می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول بعدی در خصوص حوزه فناورانه شهر است، افزود: همه ظرفیت‌های ما مبتنی بر زیرساخت های فناورانه می تواند در این مسیر کمک کند؛ انتقال باراندازها به خارج از شهر از جمله‌ این اقدامات در حوزه هوشمندسازی و لجستیک بار و مسافر است و با استفاده از هوشمندسازی می توانیم شهر را ارتقا و به آن هویت دهیم.

نشست شهردار تهران با نخبگان و معتمدین منطقه ۹

نشست هم اندیشی شهردار تهران با نخبگان، معتمدین و موثرین منطقه ۹ دیگر برنامه پویش قرار خدمت بود که پس از سخنرانی شهردار تهران، معتمدین محله نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

در کنار خدمت باید گفت‌وگوی صادقانه داشته باشیم تا مردم لذت خدمت را بچشند

علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدار مردمی خود در پویش قرار خدمت منطقه ۹ در مسجد فاطمه الزهرا (س) اظهار کرد: در آستانه یک پیروزی بزرگ در منطقه و جهان هستیم و شرط آن این است که شناخت دقیقی از جهان پیدا کنیم و توجه بیشتر به داخل داشته باشیم؛ همه آشوب ها و برنامه ریزی های چند وقت اخیر که به بهانه فوت یک دختر جوان اتفاق افتاد آمادگی جدی برای یک اقدام برای ریشه کنی انقلاب و مردم را در مقابل انقلاب قراردادن بود.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که اطلاع رسانی ما در این موضوع ناقص بود، افزود: موضوع اصلا امنیتی نبود بلکه یک موضوع پزشکی و اخلال در گریز هیپوتالاموس بود که در آن مکان دچار کاهش هشیاری شده بود و مکانیسم جبرانی نداشت و عامل فوت کاملا پزشکی بود و اصلا مسأله امنیتی نبود.

زاکانی با بیان اینکه گلایه ما به اطلاع رسانی است که چرا زودتر انجام نشده است، ادامه داد: اما این ها مقدمه و بهانه است و یک آمادگی جدی در کشور شکل گرفته که اگر در این آمادگی دقت نکنیم در آینده مصون نخواهیم بود؛ کسانی که از این انقلاب دل خوشی ندارند و کسانی که ابتدای انقلاب انقلابی بودند و در این ۴۳ سال دچار ریزش شدند که حتما در مقابل کلیت ملت عددی به حساب نمی آیند در داخل و خارج از کشور با هم منسجم شده بودند و به پشتوانه دشمن و مبتنی بر نقشه دشمنان برای تجزیه ایران طراحی کردند.

زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

شهردار تهران با بیان اینکه نباید از درون کشور آسیب بخوریم، اضافه کرد: ما از خارج از کشور آسیب نمی خوریم و آنها مقهور توان ما هستند که بخشی از این توان درون زاد و بخشی نیز از عقبه و ریشه های انقلاب ما است؛ روزی که می خواستند حرکتی بر علیه انقلاب داشته باشند خدا با شن در صحرای طبس بر دهان شان زد اما بر یک چیز امید بستند و آن این است که مردم را از انقلاب نا امید و جدا کنند و بر نظام و انقلاب مهر ناکارآمدی بزنند و مردم را در مقابل انقلاب قرار دهند. 

وی با بیان اینکه امام (ره) فرمود که رمز پیروزی انقلاب، انگیزه الهی وحدت کلمه است، عنوان کرد: ۴۳ سال را طی کردیم و می دانیم چشم امید دشمن به ناامید کردن مردم و ایجاد تفرقه در ایران اسلامی و کاهش خدمت و کاهش ظرفیت پیشرفت کشور و رویگردانی مردم به واسطه مشکلات است؛ از دشمن انتظاری جز دشمنی نداریم چرا که گرگ هر چقدر لباس میش به تن کند باز هم گرگ است.

زاکانی بیان کرد: راه اینکه در آینده شاهد این مشکلات نباشیم این است که شناختی از عوامل و اقتضائات مان داشته باشیم و ظرفیت های مان را در گام اول معطوف به خدمت مردم قرار دهیم؛ علت اصلی به کسانی برمی گردد که آن طرف میز معترضند چرا که یادشان رفت که انقلاب داعیه عدالت داشت و وقتی به مسئولیت رسیدند گفتند که سهم ما را بیشتر دهید؛ مسئولی که هیچ تقیدی به جمهوری اسلامی و اهدافش نداشته و پایبند به ارکان این نظام نبوده و جدایی دین از سیاست را در عمل تبلیغ می کرد؛ مسئولی که کاخ نشین بود و این هیچ نسبتی با جمهوری اسلامی ندارد. 

شهردار تهران با بیان اینکه قدر خدمتی که برای نظام اسلامی متصور است حد ندارد و تا جایی که جان داریم باید فداکاری و خدمت کنیم، یادآور شد: آسیب از داخل کشور است و راه مقابله آن نیز از داخل کشور است؛ در سطح منطقه ای و جهانی تنازعات آنقدر زیاد شده که باعث شده تاثیرات ما بیشتر شود و هیچ جای جهان بدون ما نمی توانند تصمیم بگیرند و این تنازعات، اقتضائاتی برای ما فراهم کرده که باید از این فرصت استفاده کنیم و یک الگویی مبتنی بر جریان حق بسازیم و تکثیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید سطح خدمتگزاری در داخل جامعه را افزایش دهیم و مردم باید لذت خدمت را احساس کنند، خاطرنشان کرد: راه دوم در کنار خدمت، گفتگوی صادقانه در رابطه با این خدمت با مردم است که در واقع در راستای جهاد تبیینی است که رهبری فرمود؛ تلاش ما برای این تبیین باید مقدمه ای برای مشارکت مردم و ساختن کشور باشد و خلق افتخار و پیشرفت زمینه ایجاد امید برای فتح قله ها است.

زاکانی با بیان اینکه ما می‌دانیم که مردم مشکل دارند و می دانیم که مشکلات در موضوع مسکن و اجاره چیست، افزود:  از سال قبل در شهرداری به موضوع مسکن ورود کردیم تا به وزارت راه و شهرسازی کمک و کمبود کار در گذشته را جبران کنیم؛ این مشکل مسکن از سالهای گذشته و از تهران آغاز شده است. 

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجموعه مدیریت شهری به دنبال این هستیم که مسئولیت شناس باشیم و برای حل مشکلات تلاش کنیم؛ همچنین سعی می کنیم به کسانی که مسئولیت در حوزه های مختلف با آنان است نیز کمک کنیم تا باری از دوش مردم برداریم.

دیدار مردمی شهردار پایتخت

دیدار مردمی در محل ساختمان شهرداری منطقه ۹ و نشست جمع بندی مصوبات از آخرین برنامه های شهردار تهران در دوازدهمین پویش قرار خدمت بود. 

زاکانی: ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار کنونی ماحصل رشد نامتناسب شهر در گذشته/ باید با کارآمدی مسیری را طی کنیم که آینده امیدبخش را به ارمغان بیاورد

انتهای پیام/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 27601

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =