جزئیات یازدهمین شنبه «امیدوافتخار» / از رفع مشکل کمبود ظرفیت کانال سیل برگردان غرب تا مرمت شبکه اصلی کانال قل‌قلی

پورهاشمی گفت: شنبه ۵ پروژه از پروژه‌های شرکت خاکریزآب به بهره برداری خواهد رسید که یکی از این پروژه‌ها، رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر است.

به گزارش شهر؛ سید مهدی پورهاشمی مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران، با اشاره به جزئیات یازدهمین شنبه «امیدوافتخار»، اظهار کرد: روز شنبه ۵ پروژه از پروژه‌های شرکت خاکریزآب به بهره برداری خواهد رسید که عنوان این پروژه‌ها، بهره برداری از پروژه‌های توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی در حوزه‌های آب‌ریز مرکز و غرب تهران است.


وی ادامه داد: اولین پروژه ما که جزو پروژه‌های مهم نیز محسوب می‌شود، رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر است. این پروژه از سال ۸۹ توسط منطقه ۲ آغاز شده بود، اما در سال ۹۹، پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصد داشت که شرکت خاکریز آب این پروژه را تحویل گرفت. یک کانال به طول ۴۹۱ متر که شامل سازه ورودی و سازه پیش‌ساخته بتنی است که از زیر چهارراه آریافر عبور می‌کند ساخته شد.


پورهاشمی اضافه کرد: پروژه دیگر ما در بزرگراه لشگری است که قرار شده حدود ۱۲۷۰ متر کانال ساخته شود و روز شنبه فاز اول این پروژه که طول آن ۸۶۲ متر است، مورد بهره برداری قرار می‌دهیم.


مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران بیان کرد: پروژه سوم در محدوده بازارچه نصر است که بر روی کانال سیل برگردان غرب واقع شده و طول این کانال ۸۳۵ متر است. شرکت خاکریز آب ترمیم و مرمت کانال را انجام داد، این پروژه در محل مسیرهای اصلی شهر تهران واقع شده در طول سال‌های گذشته بحث مرمت و بازسازی آن انجام نشده بود و کف کانال خورده و زیر دیوار آن از بین رفته بود که می‌توانست خطرات جانی به بار آورد که در دستور کار شرکت خاکریز آب قرار گرفت و مرمت شد.


وی اضافه کرد: پروژه چهارم، عملیات اجرایی ترمیم و مرمت مجاری شبکه اصلی کانال قل‌قلی است که طول پروژه حدود ۱۶۰۰ متر بوده و در فاز اول حدود ۶۳۱ متر را مرمت کردیم، این کانال قدیمی شهر تهران بوده و محل عبور آب است و کاملا کف و دیوار کانال تخریب شده بود.


پورهاشمی افزود: پروژه پنجم، درپوشیده کردن نحر ضلع شرقی خیابان فدایی اسلام است که ۸۵۵ متر طول آن بوده، این نحر عرض و عمق زیادی دارد و یک نحر معمولی نیست. این پروژه در دستورکار قرار گرفت و این نحر از قبل میدان شش تا پل بعثت سرپوشیده شد و در جهت ایمنی و شرایط بهتر عبور مرور شهروندان قرار گیرد.


مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران درباره مزایای پروژه‌ها، تصریح کرد: این پروژه‌ها در مسیرهای گلوگاهی و مسیرهای بحرانی شهر تهران واقع شده بودند. در تمام مکان‌هایی که مرمت و یا احداث کانال جدیدی داشتیم، محل عبور و مرور مردم بود؛ به عنوان مثال پروژه بزرگراه لشکری و یا در اطراف آن بافت مسکونی بود و کانال‌های موجود کمبود ظرفیت داشتند.


وی گفت: با این افتتاح‌هایی که روز شنبه انجام خواهد شد ظرفیت کانال‌های موجود افزایش می‌یابد و شرایط برای زندگی مردم آن منطقه ایمن شده است به عنوان مثال چهارراه آریافر، محلی بود که به دلیل پل آریافر جزو نقاط بحرانی محسوب می‌شد وکمبود ظرفیت زیادی را در این محل شاهد بودیم. با این کانال کمکی که اجرا کردیم شرایط از حالت بحرانی خارج شد. پیش از این در زمان‌هایی که بارندگی داشتیم در محل مذکور به دلیل وجود پل آریافر، سیلاب ایجاد می‌شد که این مشکل با احداث کانال کمکی مرتفع شد.
پورهاشمی اضافه کرد: همچنین در بازارچه نصر، حدود ۸۳۵ متر زیرِ سازه بازارچه خالی شده بود که هر لحظه امکان داشت زیر سازه خالی شود و خطرات جانی و مالی ایجاد کند که خوشبختانه این معضل نیز مرتفع شده است.


مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران درباره ارزش مالی پروژه‌ها، بیان کرد: ارزش مالی این ۵ پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود که این اقدامات طبق قراردادهای سال ۹۹ انجام شد اگر همین امروز برآورد مالی کنیم، باتوجه به تورم موجود شهرداری تهران باید مبلغی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کرد، اما تمام محاسبات براساس قراردادهای سال‌های گذشته صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تمام هزینه‌های این پروژه از محل اعتبارات و بودجه شهرداری تهران انجام شده که توسط شرکت خاکریزآب شهرداری اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 27984

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =