اتصال مدیریت شهری به درگاه ملی صدور مجوزها گامی مهم در راستای شفافیت است

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری در دوره ششم با جدیت به دنبال هوشمندسازی فرایندها و متعاقب آن شفافیت است و اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها گام مهمی در این راستا خواهد بود. 

به گزارش شهر، احمد صادقی در دیدار با سید امیر سیاح رییس مرکز ملی مطالعات ، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و امور دارایی در خصوص تحقق درگاه واحد صدور مجوز ها و پیوستن شهرداری به این درگاه اظهار کرد: یکی از اولویت ها و سرمشق هایی که در شورای ششم از بدو ورود دنبال کرده ایم این بوده که شهرداری را غیر حضوری کنیم بدین معنا که هر چه بیشتر از حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری بکاهیم تا هم خدمات مناسب تری به شهروندان ارائه شود، هم از هزینه های وارد بر شهرداری و شهروندان جلوگیری شود و هم  جلوی امضاهای طلایی و رانت ها گرفته شود. 
 
صادقی افزود: پیوستن به درگاه ملی صدور مجوزها تکلیف قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی است که سبب شفافیت هر چه بیشتر می شود و ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران به جد به دنبال تحقق این موضوع هستیم. 

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری رویکرد کار خوب، هزینه کمتر و خدمات بیشتر حکم‌فرماست، خاطرنشان کرد: بخشی‌نگری آفتی است که می تواند در روند تحقق این اقدام مهم اخلال ایجاد کند و می بایست در این زمینه هر چه بیشتر از بخشی نگری پرهیز شود و مدیریت شهری با کمک دولت باید به دنبال تحقق این امر مهم باشد.

صادقی با اشاره به تجربه موفق سامانه ۳۰۷۰ در سازمان تامین اجتماعی گفت: با راه اندازی این سامانه مشاهده کردیم که ۶۰ میلیون از مراجعات مردمی به سازمان تامین اجتماعی کاسته شده و این اقدام را می توان در شهرداری تهران نیز عینیت بخشید.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای ششم در حوزه هوشمند سازی و شفافیت گفت: تصویب تاسیس سازمان فناوری های نوین یکی از اقداماتی بود که در این دوره شورا محقق شده و این اقدام می تواند در روند هوشمند سازی اقدامات در مدیریت شهری و تحقق شفافیت موثر باشد. 

صادقی گفت: در حال حاضر در شهرداری بالغ بر ۲۲ مجوز وجود دارد که مدیریت شهری در تلاش است بسترهای الکترونیکی شدن صدور این مجوزها و در اختیار قرار گفتن برای شهروندان به صورت غیر حضوری را فراهم کند که در حال حاضر نزدیک ۸ مجوز به صورت الکترونیکی ارائه می شود و امیدواریم این ۲۲ مجوز به درگاه ملی صدور مجوزها متصل شوند. 

صادقی با اعلام آمادگی مدیریت شهری در این زمینه تصریح کرد: ما هیچ مشکلی از این بابت نداریم و با جدیت به دنبال تحقق این امر هستیم. این در حالی است که ما در مناطق شهرداری نیز نزدیک به ۸۰ خدمت به شهروندان ارائه می کنیم و چه بسا این اقدام می تواند زمینه ساز الکترونیکی شدن این فرایندها در آینده ای نزدیک نیز شود. 

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود گفت: انتظاری که ما از وزارت اقتصاد و امور دارایی داریم این است که در این زمینه با مدیریت شهری تقسیم کار کنند و البته از ظرفیت های موجود نظیر شورای عالی استان ها و مجمع کلان شهرها برای تسری هر چه بیشتر این موضوع استفاده شود.

شهرداری تهران می‌تواند الگوی ۱۲۰۰ شهر در اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها باشد

رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز در این دیدار گفت: اتصال صدور مجوزها به درگاه ملی و واحد یک تکلیف قانونی نه تنها برای تهران بلکه برای همه شهرها است و این امر می تواند گام مهمی در جهت شفافیت در صدور مجوزها باشد. 

وی افزود: البته در قانون تعریفی که از مجوزها شده وسعت بسیاری دارد و ما باید در ابتدا دامنه تعریف مجوزها را مشخص کنیم. آنچه در قانون آمده این است که "هر مدرکی که سبب تولید یا رشد کسب و کارها شود" که این تعریف شامل استعلامات آب و برق تا مسائل دیگر می شود؛ لذا دامنه این موضوع باید مشخص شود. 

سیاح در ادامه یادآور شد: ما در کل کشور بالغ بر ۴۸ مجوز را احصا کرده ایم که بخش عمده ای از مجوز ها صنفی هستند. 

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که آنچه در عمل اتفاق می افتد با آنچه قرار است بارگذاری شود کاملا منطبق باشد یعنی مدارکی اضافه بر آنچه که در سامانه بارگذاری می شود از شهروندان خواسته نشود. 

رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اگر شهرداری تهران در این زمینه تعجیل کند و به درگاه ملی صدور مجوز ها متصل شود و ۲۲ مجوزی که گفته اند را به این درگاه وصل کنند الگویی برای تمامی شهر ها (۱۲۰۰ شهر) خواهد شد و این کار بزرگی است.

انتهای پیام/

۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 28070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =