جزئیات ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ناحیه ۳/ توافق با مالکان کوره‌های آجرپزی در راستای ساخت شهرک الگو

شهردار منطقه ۱۹ تهران درباره ساخت‌سازهای غیرمجاز اخیر در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: هیچگونه مماشاتی با زمین خواران نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، دوشنبه -۱۶ آبان ۱۴۰۱- نشست خبری شهردار منطقه ۱۹ تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

تورج فرهادی در ابتدای این نشست خبری ضمن اشاره به قرارگیری منطقه ۱۹ در جنوب شرق تهران، گفت: منطقه ۱۹ از مناطق لبه‌ای بشمار می‌رود. ناحیه ۳ در گذشته معروف به خلازیل بوده و همچنین در زمان تهیه طرح جامع از حریم تهران به یکی از نواحی منطقه ۱۹ اضافه می‌شود.

شهردار این منطقه، نقش منطقه ۱۹ در طرح جامع را پشتیبان دانست و اضافه کرد: ۳ موقوفه خاص و بزرگ در ناحیه ۳ وجود که حدود ۶۰۰ هکتار از مساحت ۷۶۰ هکتاری منطقه ۱۹ مربوط به موقوفه‌ها می‌شود.

فرهادی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: اراضی لکه سفید و رها شده، بدون اذن موقوفه و مدیریت شهری تقسیم شده‌اند و با قولنامه به مردم فروخته شده است. عدم وجود طرح، عدم هماهنگی و همراهی سازمان نهادهای خدماتی و شرایط موقوفه بودن زمین‌ها دست به دست هم دادند تا افراد سودجو و زمین‌خواران، مردم را در برابر مدیریت شهری و حاکمیت قرار دهند.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای مشکلات مسکن و اقتصادی هستند، توان ساخت و سازهای اینچنینی و غیرمجاز را ندارند، گفت: این اقدامات توسط افراد و گروه‌هایی انجام می‌شود که قدرت و ضرب و زور دارند. 

شهردار منطقه ۱۹ ضمن اشاره به برخورد با این رویه غلط و غیرمجاز، بیان کرد: اتفاقات مثبتی در این مدت رخ داده و بخش بسیاری از این زمین‌ها دارای طرح و از لکه سفید خارج شدند. افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند براساس پهنه‌ها و کاربری‌ها، مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را بگیرند البته این امر منوط به این است که مالکیت به صورت قطعی مشخص شده باشد. موقوفه در مسیر کمک به مردم باید فضا را تلطیف کند. 

فرهادی در ادامه عنوان کرد: بخشی از زمین‌های عمومی و فضای سبز ناحیه ۳ (برای مثال حدود ۴۰ هکتار پارک ایرانیان) توسط سوداگران تصرف شده بود، اما طی سه مرحله پاکسازی شده است. در آینده با تعدادی از گاراژهای غیرمجاز هم برخورد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که اولویت نخست ما این است که با افراد سودجو از شرایط اغتشاش برخورد کنیم. 

شهردار این منطقه درباره جزئیات تصمیم گیری برای ناحیه ۳ گفت: طی جلسه‌ای با شورای تأمین و شورای استان، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و همچنین نیروی انتطامی مسائل ناحیه ۳ یک‌بار دیگر مرور شد و تصمیماتی در این جلسه اتخاذ شد که به زودی این تصمیمات ابلاغ خواهد شد.

فرهادی با بیان اینکه برنامه کلان، برخورد با اینگونه اتفاقات است، افزود: هر کسی بخواهد در رعایت حقوق عامه و قانون قصد دریافت پروانه داشته باشد، به او پروانه داده شود.

وی درباره نداشتن طرح برای ناحیه ۳ توضیح داد: ناحیه یک و دو منطقه ۱۹ دارای طرح هستند اما ناحیه ۳ چون زمین‌ها رها و لکه سفید و کاربری نداشتند، به عنوان فضاهای بی دفاع شهری به شمار می‌رفتند. طرحی آماده شده است و حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی ناحیه را تعیین تکلیف می‌کند، البته ۱۸۰ هکتار ضلع جنوب هم به عنوان پارک درنظر گرفته شده است.

شهردار این منطقه با بیان اینکه ۲۵۰ هزار نفر در منطقه ۱۹ ساکن هستند که البته این منطقه قابلیت ارتقاء تا ۴۰۰ هزار نفر را دارد، افزود: تعدادی از بانک‌ها، تعدادی از کوره‌ها را خریداری کرده‌اند تا در نهضت ساخت مسکن مشارکت داشته باشند.

فرهادی درباره ساخت شهرک الگو در منطقه ۱۹ گفت: یکی از دو شهرک الگو در منطقه ۱۹ در بالای میدان مرکزی میوه و تره بار به مساحت ۱۵ هکتار است. سازندگان این شرکت، بین المللی هستند و فضای لازم برای استقرار آماده شده است. طرح این سازندگان شبیه به اکباتان است.

وی در ادامه عنوان کرد: توافقات شفاهی با مالکان شخصی کوره‌های آجرپزی پایین‌تر از بزرگراه آیت الله سعیدی انجام شده است تا الگویی شبیه به اکباتان در آن‌جا پیاده شود. 

شهردار منطقه ۱۹ تهران درباره باقی پاکسازی ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: یک مرحله دیگر پاکسازی در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ باقی مانده است. قرار بود که در پنج پهنه، پنج گروه کاری و تجهیزات آماده شود تا کار یک شبه انجام شود، اما به دلیل عدم تامین انتظامی، این کار انجام نشد. در نهایت مقرر شده در روزهای آینده با هماهنگی دقیق‌تر این مرحله در یک یا دو شب تمام شود. ساخت و ساز غیرمجازی در حریم و دیگر نواحی منطقه ۱۹ اتفاق نیفتاده است.

فرهادی با بیان اینکه تعدادی از سرکرده‌های این اتفاقات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سه مرحله بازداشت شده‌اند، افزود: اغلب این افراد دارای سلاح سرد هستند که نیروهای ناحیه ۳ را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند. در این رابطه اگر مشخص شود که شخصی از بدنه مدیریت شهری نیز با این افراد در ارتباط بوده است، به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: طی ۵۰ روز گذشته به دلیل اعتراضات، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ناحیه ۳ به علت نبود نیروهای انتظامی و سو استفاده از شرایط، بیشتر شده است.

انتهای پیام/

۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 28147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =